Albins fjäderbackslag

Bengt Kämpe

Varför konstruerades "Fjäderbandsbackslaget" när Albins motorer var utrustade med bra och tillförlitliga backslag? 1967 var Albin Motor och Albin Marin mycket välmående, AD-2ans barnsjukdomar var eliminerade. O-serien sålde många motorer och Albin Marins Vega blev en succé. Båtarna var sålda innan dom var tillverkade. Lars Larsson vill nu tillverka en familjebåt Albin 25. Enspaksreglage blir ett måste i denna båt men då måste backslagets manöverarm lätt kunna föras fram och bak med en liten kraft. O-serien och AD-2:ans manöverspak krävde ett stort moment så dessa backslag i Albin 25 var uteslutna i denna båt. Av denna anledning konstruerades fjäderbandsbackslaget med en liten manöverarm som krävde liten kraft vid fram och back.
 
   
  Det var mycket bekymmer med fjäderbandsbackslaget.
   
  - Går det byta backfjäder i en O-22 utan större bekymmer? Följdfrågan blir i så fall: Hur gör man?
Har sprängskissen men är ändå inte helt hundra på vad man kommer att mötas av på insidan.
- Att reparera Albins fjädrbandsbackslag fodrar utbildning, kunskap, erfarenhet och specialverktyg.
   
   
000000000000  
2021-05-05 7:35 Torsby Småbåtsvarv _ ___ _/) __