Albin - koppartank är frågan

Ola Berup Har hört att nmaninte ska ha koppartank för att det avger legering som sätter sig i förgasaren. Stämmer det?
Henrik Fritz-Crone Vet inget om det. Min har dock funkat i över 35 år utan problem. Kan vara ännu äldre innan jag köpte båten. Har en AL-23.
Sigbjörn Olofsson Och jag har en Albin O-21 med två koppartankar sen drygt 70 år och inte märkt något problem med detta - än.
Bo Lusth Har inte haft några problem med att det är en koppartak som är från ca 1910 Finns även bud på att båten kan vara byggd 1920. Hur som helst funkar det fortfarande utan problem.
Jesper Lindblad Jag fick lite bös på insidan av min som hamnade i förgasaren men jag tog loss den hällde i lite ren grovkornig akvariesand/grus och skakade runt ett tag samt sköljde ur och lät torka ordentligt. Inga problem efter det.
Leif Svensson Jag var med om att i en förgasare var det en grönaktig sörja i den och motorn gick dåligt. Talade med en reparatör på Albin motor som då frågade om jag använt karburatorsprit i tanken. Jag hade använt i tanken under vintern vilket skulle varit orsaken till detta. Karburatorsprit löser tydligen kopparoxidatonen tanken och ledningarna.
Anders Uppgårdh Diesel tankar bör inte vara av koppar, annars så är de nog korrosions beständigt. I dagsläget så brukar man göra tankar av syrefast material. Så att förgasaren skulle få beläggningar av detta är nog att betrakta som skröna. Diesel pumpar dä emot så är en annan historia
  Sant mordern diesel är usel där bör tillsatts användas för att motverka detta och även algbildning, hur sjukt det nu än kan låta
Bengt Kämpe Det kom en fråga om det går att använda koppar till bränsletank. Nej, ren koppar är olämplig, då måste kopparplåten vara förtennt på insidan. Denna bild är tagen i Albin Marins tillbehörskatalog.
 
Johan Björn Har det någon betydelse vilket bränsle, bensin, diesel eller fotogen?
Jörgen Karlsson Dels kan svavelsulfid bildas (vanligast i obehandlade diesel/fotogtankar) dels oxid, påskyndas nomalt av vatten i tanken. Dagens bensin innehåller mints 5% etanol, så vatten är nuförtiden löst i hela bränslevolymen. Syrafast stål är bästa materialet till tankar för drivmedel.
Med diesel, i synnerhet gasoil (marindiesel) är det koppassulfid som bildas pga av svavlet i dieseloljan. Det blir mest markant vid vatten/bakterieförekomst. ModernM vägdiesel med RME är värre. Så obehandlade koppartankar för diesel vill jag ånyo varna för. 
Thomas Asseryd Sant, mordern diesel är usel. Där bör tillsatts användas för att motverka detta och även algbildning, hur sjukt det nu än kan låta.
Lasse Fabrikörn Gudmundson Så här färgglatt var det när jag öppnade locket på en koppartank med gammal bensin, som har stått i 20 år.
 
   
000000000000  
2021-02-22 21:43 Torsby Småbåtsvarv _ ___ _/) __