Hona cylindrar

Bengt Kämpe Viktigt att Hona cylindrarna för att undvika cylinderpolering. När en motor har gått i många år och timmar blir cylindrarna och kolvringarna blanka så förbränningstrycket läcker förbi ner i vevhuset, detta fenomen kallas cylinderpolering. Vid större renovering av motorn skall man hona cylindrarna och alltid byta kolvringar, använd "ALDRIG" gamla kolvringar. Om man inte skälv har verktyg eller erfarenhet av detta så låt en traktor eller bilverkstad göra detta. Efter honing blir cylinderväggarn råa och då fäster oljefilmen och tätar bättre. Att kolv och cylindrar inte skär ihop beror på att gjutjärn innehåller grafit som smörjer.
 
Johan Cargelius Om man har en O21 fr 1967 med noll dokumentation som går som en klocka men ändå vill göra en underhålls-renovering, vad göra mer än sotningssats?
Hona/hena o nya kolvringar, räcker det?
Hur håller man maskinen vid liv?
Verkar vara en evighetsmaskin om man läser här.
Bengt Kämpe Det stämmer Johan det är en evighetsmaskin. Hona och nya kolvringar räcker långt det är mycket ovanligt att cylindrar och kolvar är utslitna. Jag jobbade med Albins Motorer under många år på 60-70 talet men är nu pensionär, jag lägger in tips efterhand men denna FB grupp har vuxit enormt så jag får "Upprepa" tipsen efterhand. Kommer nu att lägga lite tips igen just vid större renoveringar av Albins Motorer.
Tommy Westman Ett litet inlägg från en gammal gubbe som jobbat med motorer hela livet. Då du byter ringar, hena eller inte. Byt alltid vevstakslagrena, annars är det upplagt för problem. Då du höjer kompen så pallar inte lagrena, dom är in arbetade med det lägre kompet. Det är en liten kostnad då motorn ändå är i bitar...
Jörgen Karlsson På fyrtaktsmotorer är det klokt att göra en lätt honing, sk de-glazing så fort kolven varit ur loppet. Eftersom ringarnas klockning då kan ha rubbats. En ny inkörningsyta krävs. En så här deglazing avverkar just inget material i fodret och kan göras med enkelt honingsverktyg utan micrometerhuvud. Vid montering av nya ringar är det viktigt att kolla ändgapet på ringarna. Och fila om det behövs. Jag har en maskin för detta, med det går att fila för hand. Är gapet för litet kan man få en elak kolvskärning.
Bengt Kämpe
000000000000  
2021-01-06 10:08 Anders Wiss, Torsby