Vinterkonservering av Albin-motor

Bengt Kämpe Viktigt vid vinterkonservering av båtmotorer. Det kommer med jämna mellanrum i denna FB gruppen tips att köra igenom glykolblandning i kylmantlarna. Om motorn är utrustad med termostatkylning kommer "INGENTING" av denna glykolblandning att passera kylmantlarna så länge termostaten är stängd, nej så enkelt är det inte att vinterkonservera en Albin Motor som är utrustad med termostatkylning.
 
Marcus Sandström Jag har inte just glykol utan oljemulssion och det är viltigt att skölja och dränera motorn ett par gånger innan man häller på emulsionen så att motorn är tom. Sedan kör jag blandningen runt tills utloppet ökar snabbt i temp det brukar märkas tydligt. Om det är det rätta sättet vet jag inte men det är det jag använt mig av de senaste 25 åren.
Mikael Hassling Körde man inte för med nått som kallades skärolja vit mjölkig oljeprodukt som blandades med vatten å kördes runt länge ,fast utan glykol så för att undvika var man tvungen att tappa av eller öppna alla kylkranar.
Ulf J Wikström Det skulle vara intressant att få ta del av hur jag skulle kunna konservera min ad2.
Nina Sten Hur bör man göra då om man har termostatkylning?
Mikael Stehn
Går det inte att göra som på en bilmotor, ta bort termostaten. 
Då blir det fri passage för vattnet.
Nina Steehn Det undrar jag också! Kanske får vi svar genom gruppen.
Mikael Hassling Bara att köra länge å låta vattnet cirkulera i en bytta eller spann då blir de varm samt att termostat öppnar .
Ola Svensson Brukar tömma block och limpor innan jag kör i glykol.
Fredrik Eliasson Öppna avtappningkran på block och vattenpump peta lite in i blocket med en liten mejsel så man ser att inga rostflagor täpper och kör motorn tills det ångar lite och inte rinner mer. / klart!
Bengt Kämpe Viktigt vid konservering av en Albin Motor som är utrustad med termostat.
Jonas Qvist
Vi är helt nybörjaren på det här och båten låg redan på land så vi ville inte köra motorn på tomgång i onödan. 
Vi vämde därför upp glykolen VAKE till 50-60 grader, kanske mer och tog en hink med varmvatten. Först körde vi runt varmvattnet en stund och sedan bytte vi till glykolen. Temperaturmätaren visade på mer än 50 grader och motorn kändes varm.
Smart eller korkat? Borde jag göra om det på annat sätt?
Bengt Kämpe Ett mycket enklare sätt är att skruva loss termostathuset lyfta bort termostaten öppna avtappningskranen nere på blocket. Häll i sötvatten i hålet där termostaten sitter och låt sötvatten rinna genom kylkanalerna ut i avtappningskranen. Täpp till röret ibland är det en gummislang vid vattenpumpen. Om kylkanalerna är tomma för sötvatten stäng avtappningskranen och fyll på glykolblandat vatten.
   
Bengt Kämpe TVÅ viktiga saker att tänka på som många inte tänker på vid vinterkonservering. När jag reparerade Albins motorer på 60-70 talet var det mycket vanligt att avtappningskranen nere på blocket var igentäppta av smuts och även hålet i blocket precis innanför avtappningskranen. Kontrollera att vattnet töms ordentligt ifrån kyl mantlarna. Glöm inte att stoppa en trasa i avgasröret vid bordläggningen så det inte kommer fuktig luft in till ventilerna i motorn.
 
000000000000  
2021-01-09 19:22 Anders Wiss, Torsby