Motorbåten AINA

1955 Aina byggdes av Säffle Båtbyggeri detta år. Aina är klinkbyggd i mahogny och har en Albin O-21(blocket från O-2) inombordsmotor med Solex-förgasare samt magnettändning. Motorn är uppgraderad flera gånger tror jag. Aina är ca 6,5 x 2,05 m. Motornummer enligt instruktionsboken är 22302F vilket tyder på att motorn enligt instruktionsboken är byggd 1951. Men motorblocket idag 2020-08-26 har nummer 2414 vilket tyder på att motorn är byggd 1930. Motorn har startats med bensin för att efter en stund gå över till fotogendrift. Fotogentanken är borttagen sedan länge. Backslaget är av gammal typ dvs 1930-tal.
 
1955 Aina köps av Tage Träff, Åmål. Tage Träff är alltså Aina's förste ägare.
ca 1960 Okänd ägare som köper Aina.
Ca 1967 Tage Träff, Åmål köper tillbaka Aina.
1980-talet Aina får registreringsnummer TAP 61. TAP står för Tage, Aina o Peter. Tage's fru heter Aina och Peter är född 1961.
1980 mitten Aina köps av Peter Träff, son till Tage Träff. Peters far TageTräff blev glad när sonen köpte båten Aina. Peter och Tage gör om rufftaket och däcken. Allt görs med spåntad gran och dukas sedan med väv. . De använde mycket mässingskruv och rostfritt samt hade rikligt med tätningsmedel av någon sort berättade (telefon 2020-10-22) Peter. När jag rev lister och duk på runt rufftaket och däck så var det mycket silicon överallt. Det var väl det bästa man visste då.
1992 Aina köps av Kennet Jonsson, Torsby
1994 Aina köps av Gunnar Andersson, Torsby. Gunnar kör med båten en hel del i Norra Fryken.
1995 Aina med Gunnar Andersson är nere vid Nilsby-bron på sommaren. Nilsby-bron ligger mellan Nedre Fryken och Mellan-Fryken.
1997 Aina ställs under bra täckning på tomten hos Gunnar Andersson, Torsby. Där blir den ståendes utomhus. Gunnar började med nytt arbete i Norge detta år.
2020-07-27 Anders Wiss, Torsby tittar på Aina för eventuellt övertagande. Aina har stått ganska väl täckt i trädgården hos Gunnar Andersson, Torsby sedan 1997.
Det finns dock en del att göra på Aina. Skrovet som består av mahogny verkar vara ok. Inga stora träarbeten verkar det vara förutom laga framruteramarna och kanske fördäck och rufftak, skrapa hela skrovet och inredning, linolja riktligt, betsa och lackningsarbete. Motorn sitter fast i kolvarna. Finns en original handbok över motorn samt en hel del annan utrustning som bl a kapell med bågar.
2020-07-27
  Arbete med att skrapa, betsa och lacka.
2020-07-27
  Behöver nya däck på hjulen 15" x 155 eller 15"x165. VW -fälgar.
2020-07-27
  Framrutans ramar är sönder.
2020-07-27
  Lacken har släppt på skrovet på många ställen.
2020-07-27
  Röta (?) på akterspegeln på styrbord' sida.
2020-07-27
  Det finns en generator på motorn. Motorn Albin O-2 går ej runt. Fastnat alltså. Motornummer 2414 vilket betyder att blocket är byggt 1930.
2020-07-27
  Roder- och propellerupphängning är gjort i smide av en smed.
2020-07-27
  Lacken borta på ruffsidorna.
2020-07-27
  Ser inte vackert ut.
2020-07-27
  Båten har haft registreringsnummer TAP 61.
2020-07-27
  Skarndäck är OK. Lacken dock dålig.
2020-07-27
2020-07-27 Gunnar Andersson ger Aina med all utrustning till Anders Wiss som skall reparera båten. Förhoppningsvis klar till 2021.
2020-07-28 Anders Wiss letar på internet efter liknande båtar som byggts på Säffle Båtbyggeri. Hittar en liknande båt som byggdes på Säffle Båtbyggeri 1953 efter ritning av den kände båtkontruktören Ruben Östlund. Båten var högsta vinsten i ett lotteri arrangerat av Säffle Motorbåtssällskap. Det var en artikel om denna båt i Nya Wermlands-Tidningen 2015-08-15.
2020-07-28
  Ruben Östlunds ritning från Veteranbåtsregistret.
2020-07-28
  Skönheten i Grums. Foto Matz Jansson, NWT.
  Ladda ner utskrift av artikeln från Nya Wermlands-Tidningen (Word-doc)
2020-08-21 Aina hämtas i kväll då Mekonomen gjort i ordning däcken på kärran.
2020-08-21
  Gunnar Andersson, Torsby tar farväl av Aina.
 
  Enkel skiss på AINA. Säffle Båtbyggeri kan ha använt Ruben Östlund's ritning, men har modifierat/ändrat lite så så båtarnan inte blir identiska. Säkert ingen ovanlig företeelse.
2020-08-21 Aina ställdes in under tak för att senare komma in i verkstaden. Skall bli spännande och se vad som behöver göras. Skall försöka få henne klar till 2021.
2020-08-21
  Lacken släppt vid stäven.
2020-08-21
  Det var väldigt trångt och draget på kärran var var långt och ca 0,5 m snett så båtvagnen gick i ett annat hjulspår än dragbilen.
2020-08-22 Städat ur Aina. Mycket löv i båten. Tog ur durkar, britsar, dörrar, ekolodet, slangar m.m..
2020-08-22
  Mycket löv i båten. Inte bra. Mahognyn var lite mjuk ca 2 mm djupt på några ställen. Cylindrarna sitter fastrostade. Albin O-2 med Solex-förgasare och magnettändning.. Tändstift NGK BP4ES.
2020-08-22
  Propellerkopplingen glappade lite på axeln någonstans. Kilen ? Kunde snurra på propelleraxeln.
2020-08-22
  Motorn har tidigare körts på startbensin och sedan på fotogen. Nu fanns det bara bensintanken kvar i fören. Fotogentanken satt under akterdäck. Tanken borta men kopparröret från fotogentanken till motorn är kvar. Häller i lite Coca Cola i cylindrarna för att försöka få loss motorn.
2020-08-24 Jan Blücher och Anders Wiss får loss motorn. Motorn satt inte så hårt fast. Coca Colan som jag hade hällt i tändstiftshålen hade kanske gjort verkan. Oljan (=svart) är fin i motorn. Inget vatten där alltså. Vi skruvar loss motorn så det är bara att lyfta ur den. Magneten togs loss för kontroll på verkstad i Mellerud. Jan tog med sig den dit. Vi mäter upp båten för att kunna göra en skiss över båten.
2020-08-24
  Magneten bortskruvad och motorn står löst på motorbädden färdig att lyftas ut.
2020-08-26 Tagit bort några beslag och lister på Aina. Bröt upp babords skarndäck vid ruffen. Däcksbalkarna verkar OK. Tog bort duken på rufftaket och det är friskt utom vid kanterna.
2020-08-27 Fick all utrustning som hör till Aina av Gunnar Andersson. Det var kapell, flagga, lantärnor, båtshake, durkar, liten utombordare med tank, plåtverktygslåda med diverse verktyg till båten, original instruktionsböcker till motorn m m.
Fixat med båtshaken och gjort ett handtag med snöre samt fått i ordning på det gamla tanklocket för fotogentanken. Skall använda tanklocket i mässing till bensintanken. Bensintanken kommer att placeras under akterdäck.
2020-09-03 Tagit isär vindrutorna för lagning samt tagit bort allt gammalt kitt. Ramarna måste lagas o limmas om. Rensat ruffdurkarna från plastfärg. Förberett för att laga akterbänken.
2020-09-03
  Alla delarna i ramarna är lossade för att limmas ihop med epoxy. Tagit bort gammalt lim i skarvarna.
2020-09-03
  Plastfärgen lossnade o stora sjok. Skall byta ut spik mot mässingskruv på ruffdurkarna.
2020-09-03
  Tagit bort den ljusa lamellträbiten som var fastsatt med järnskruv på akterbänkens undersida. Inte syrafast alltså. Skrapat bort lacken på akterbänken.
2020-09-04 Lagat ruffdurkarna till Aina. Bytt ut spik mot träskruv i mässing. Skruven kommer från Långedragsjullen J10 nr 88 Svanungen. Tog bort massor med mässingskruv innan jag skrotade Svanungen 2010.
2020-09-05 Lagat färdigt ruffdurkarna och skruvat dit förstärkningar. Börjat med de stora aktre sittbrunnsdurkarna. Många lager (5 lager) med färg tas bort. Sätter i mässingskruv på några ställen. Alla durkarna är väloljade nu. Durkarna var törstiga på rå linolja.
2020-09-05
  Aktre sittbrunndurkarna klara för rå linolja och Danbolin-lackning. Urtaget är för motorn och backslaget.
2020-09-06 Lagat låset till ruffen. Det var fullt med skräp samt rostigt. Hittade en nyckel som passade efter lite slipning. Lagat samt skrapat främre sittbrunnsdurkarna klara med varmluftspistol och parkettskrapa.
2020-09-06
  Främre sittbrunnsdurken klar för linoljning och målning med Danbolin. Urtaget är för motorn med svänghjulet längst ned.
2020-09-07 Gjort i ordning en 1-axlad vagn åt Aina. Byggt en mobil motorbädd till motorn som skall lyftas ur då Aina kommer in i verkstaden. Provat durkarna i sittbrunn. De verkar passa bra. Skrapat lite mahognybänkar och städat ut grejer som kom med utrustningen.
2020-09-09
  Denna lilla etikett satt på en liten plastpåse med några sönderrostade fjädrar till magnettändningsapparaten.
2020-09-08 Limmat babords akterbänk med epoxy. Satte även dit förstärkningar samtidigt.
2020-09-09 Lyft över Aina till en 1-axlad vagn. Skruvade loss sidofönstren för att kunna lyfta Aina tillräckligt högt vid vagnbytet. Ställde in Aina i verkstaden. Lagat ett sidofönster samt mittendelen av akterbänken.
2020-09-09
  Aina på den gamla vagnen. Är snart fri från den.
2020-09-09
  Aina hänger fritt i luften.
2020-09-09
  Delar av kölskenan trillade av när vi lyfte Aina. Rostigt !
2020-09-09
  Aina på den nya vagnen
2020-09-09
  Backar in Aina i verkstaden
2020-09-09
  Aina inne i verkstaden. Skall städa innan jag backar Aina längre in i verkstaden.
2020-09-09
  Överst ligger en framruteram. Framruteramen har en fals för glaset. Glaset var fäst med en plastlist som spikats fast.
Under ligger en sidorutram. Sidorutramen har ingen fals för glaset. Knepigt. Det var två plastlister på var sida om glaset som höll glaset på plats. Tänker fräsa en fals i sidorutramen så det blir lika på alla fönsterramarna.
2020-09-10 Lagade vindrutorna det som var ruttet och dåligt. Lyft ur motorn ur båtan för service. Därefter så ställs Aina på sin plats för allt underhållsarbete och reparation som skall göras. Börjar med att ta bort däcksväven och däcksluckan på fördäck.
2020-09-10
  Det blev mycket pusslande för att få ihop detta hörn på vindruteramen.
2020-09-10
  Albin O-2 på väg ur Aina för service.
2020-09-10 Dragit ut 100-tals kopparnubb. Sparar dessa för framtida bruk.
 
  Däcksväven var fastspikad med kopparnubb som satt med ca 10 mm mellanrum mellan nubben. Tätt med kopparnubb alltså.
2020-09-10 Mycket skruv-och spikhål i däcksbalkarna och balkvägarna. Virket dock friskt. Däcken och rufftaket har gjorts om av tidigare ägare. Knepiga skarvar på skarndäck mellan skarndäck och fördäck. Jag ändrar inte på skarvens utseende utan den får förmodligen vara kvar. Får se längre fram.
 
  Däcksväven borta. Mögelangripen och rutten spåntad gran under väven. Däcksbalkarna och balkvägarna är dock friska. Det är 460 mm mellan förstäven och framkant på knapets fot. Inget skarndäck på fördäck utan väven gick ända ut till bordet. Knepigt. Undrar hur det har sett ut från början. Skruvhål skvallrar en del som inte stämmer nu.
2020-09-21 Finlagat fönster till Aina. Riktigt pillgöra med småbitar och epoxy. Använder gammalt mahognyträ. Fönstren blir stadiga och starka. Skall skrapa lack, betsa, linolja och lacka dem senare. Skall prova dem först så att vinklarna stämmer på de gamla fästena innan jag river rufftaket. Skall mäta av fästena för fönstren i samband med rivningen av rufftaket. Stämmer vinklarna så skall jag göra fönstren färdiga för montering när rufftak och fördäck är färdiga.
2020-10-07 Skrapat lätt på insidan på babords sida i sittbrunnen och ner till kölplankan för att därefter ha på rå linolja. Mahognyn sög mycket rå linolja. Rivit och tagit bort delar till akterbänken. Jag har aldrig varit med om att det har spikats så mycket med 1" och 3" galvad spik på snedden och tvären. Fick använda kofot för att få bort allt. Det fanns några stora mässingskruv som var intakta. Upptäck då att några spant var knäckta i slaget. Det verkar vara väldigt länge sedan dessa knäcktes. Skrapade under akterdäck på babords sida.
Lagade framstycket till akterbänken. Mahognyn i bänken endast ca 12 mm tjock. Mahognyn är mörk och grå. Skall skrapas, betsas, linoljas o lackas.
2020-10-07
  Detalj som jag inte vet vad den har använts till. Tog bort den. Sidan är inte skrapad här än.
2020-10-07
  Akterbänk-konstruktion där det mesta var spikat.
2020-10-07
  Till vänster ser ni regeln med spiken som sticker ut. Det är 1" spik på regeln till framstycket till akterbänken. Tar bort spiken och skruvar istället. Återanvänder regeln.
2020-10-08 Lagat färdigt framstycket till akterbänken samt oljat in den flera gånger. Skrapat styrbord's sida i sittbrunn och betsat och linoljat. Lagat akterspegeln med lister in- och utvändigt och epoxy.
 
  Akterspegeln på styrbord's sida ser inte bra ut. En ilagd list lossnat i skarven. Satt löst.
2020-10-08
  Limmat i en ny list med epoxy. 7 mm bred och ca 14 mm djup. Skruvade fast täcklist på insidan akterspegeln.
2020-10-08
  Samma list som bilden ovan fast på styrbord's sida. Mahognyn är svart men var inte rutten. Fick sitta kvar. Båten är gammal och det skall synas.
2020-10-08
  Skrapat och linoljat under akterdäck och på styrbord's sida. Lätt att arbeta då durkarna ligger i. Använt 3 liter linolja nu. Detta är bara början. Aina dricker mycket rå linolja,
2020-10-09 Rivit fördäck idag på Aina. Däckbalkarna ser friska ut. Positivt. Monterat bort bensintanken som satt under fördäck. Det är ca 5 liter binsin kvar sedan 1997 i den. Tagit bort all gammal el. Det var mycket som var för klena ledningar o trassligt. Fräst spår för sidorutorna. Tidigare var det två plastlister som höll glaset på plats. Gunnar Andersson var nere och inspekterade arbetet.
2020-10-09
  Däckbalkarna ser ok ut. Det är ca 230 mm mellan däcksbalkarna så det krävs minst en 12 mm tjock WBP-skiva för att däcket inte skall svikta när man går på det. Det kommer troligen bli ett hel-limmat nåtat furudäck på Aida, liknande som den "systerbåt" som byggdes 1953 på samma varv som Aina.
 
  Fräst spår 10 x 10 mm för glasrutorna i sidofönsterramarna.
Spännande och att det blev rätt. Det blev bra tlil och med. Skrapade bort lacken på en av sidoramarna. Det var tunn lack och lätt att få bort.
2020-10-09
  Monterat bort all el i hela båten. Det mesta av ledningarna var väldigt klena vilket orsakar spänningsfall. Skall bli nytt med grövre ledningar.
2020-10-09
  Mått från framkant på rufftaket till var ventilatorn satt.
2020-10-09
  Mått från framkant på rufftaket var masten med topplanternan sitter.
2020-10-09
  Bensintankens placering under fördäck innan den togs bort. Den nya tanken kommer att placeras under akterdäck. Det fanns bränslefilter och en bränslepump monterad på bränsleledningen vid tanken.
Det har varit en fotogentank och en bensintank från början i båten. Man startade motorn på bensin för senare gå över till fotogen då motorn var varm. Fotogen var avsevärt billigare en gång i tiden. Idag går det knappt att få tag i motorfotogen. Traktorer i jordbruket hade samma teknik med bensin och fotogen på 1950-talet.
2020-10-20 Skrapat alla fönsterbågar och betsat dessa klart. Skall nu lackas bara. Förstärkt o skrapat akterbänkens sitsar samt betsat dessa. Grå mahogny blir väldigt svart efter betsning.
Det har hittills arbetats 86 timmar med Aina. Skall försöka redovisa all tid som krävs för att få Aina i ordning.
 
  Varmluftspistol ligger på en fönsterbåga i verkstaden. Spänner fast bågen med tving på speciella fästen som jag skruvat fast på arbetsbänken. Har ingen hyvelbänk i verkstaden och vill heller inte ha en hyvelbänk.
2020-10-21 Tagit bort all väv på rufftaket, aluminiumlister, trälister m.m. Sorterat skruv och kopparnubb som jag skall återanvända.
 
  Avstånd från akterkant ruff fram till listen som rutramen står på.
 
  Detaljbild där rutramslisten går ut i hörnet på rufftaket.
 
  Aluminiumlisten på akterkanten på rufftaket. Det blir nog en mahognylist där i stället.
 
  Däcksväven på rufftaket borta. Rufftaket är i bättre skick än vad jag trodde. Dock dåligt trä utmed sidorna. Skall försöka göra spåntade granbrädor som är 70 mm breda. Rufftaket och däck är omgjort i mitten på 1980-talet av dåvarande ägare Peter Träff, Åmål.
 
  Spiken som däckat spikades med är 30 mm långa och galvad dyckert.
 
  Små skruv, större skruv i mässing, rostfritt och galvat järn samt en massa koppardubb från rufftaket som skall sorteras och återanvändas.
2020-10-21 Peter Träff ringde och berättade en del om Aina. Peter är född 1961 och var liten då hans mamma o pappa ägde båten. Peter köpte båten i mitten av 1980-talet igen.
2020-10-22 Gjort i ordning däcksluckorna på fördäck samt sargen till luckorna. De var väldigt böjda. Satte två reglar på undersidan för att försöka få dem platta. Får se om det lyckas. Kommer nog att ta bort däcksluckan. Båten är liten och trång.
 
  Här ser man böjda luckan med en linjal ovanför.
2020-10-22 Gjort en ny liten däcksbalk som sitter mellan ruffens karvel och balkvägaren
 
  Var tvungen att skråskruva fast den i ruffens karvel med skruv från bägge sidorna. Ville inte skruva från insidan. Man får kompromissa ibland.
2020-10-23 Lackar akterbänken och fönsterramar.
2020-10-24 Lackar akterbänken och fönsterramar. Får tillbaka magneten som varit på service och är provade. Har haft två magneter på service och reserven ger också bra gnista.
2020-10-26 Tagit bort akterdäck, rorkultsfästet m m. Skrapat bort all lack på akterspegeln. Rorkultsfästet satt ordentligt fast. Fick borra hål på ovansidan så jag kom åt med en avdragare. Innan hade jag borrat ur sprinten som höll rorkultfästet på plats vid hjärtstocken.
 
  Masoniten på akterdäck var helt intakt. Styv och frisk. Kändes nästan som plåt. Spiken som höll fast masoniten var bortrostad.
 
  Där masoniten hade täckt listen på akterkanten var tjockleken 14 mm. Där man hade kommit år att slipa så var tjockleken ca 12 mm. Man har alltså slipat bort ca 2 mm på skarndäck runtom och på akterlisten. Här har akterlisten släppt. Skall vara i nivå med styrbords skarndäck som är nederst i bild.
2020-10-27 Skrapat och slipat akterspegeln färdigt. Spacklat sprickor på spegeln med epoxy o mahognyspån. Fått tag i en koppartank för bensin. Gjort fäste till bensintanken under akterdäck på styrbords sida. Har original påfyllnadslock från Aina somvar till fotogentanken. Skall greja anslutningar för påfyllnad, bensinkran och luftning hos rörfirman i Torsby. Tanken rymmer ca 40 liter.
 
  Denna tank har suttit i en öppen liten träbåt som idag är bortom all räddning. Båten har stått otäckt inne i en granskog norr om Torsby direkt på marken tyvärr. Propellern med axel är kvar. Tanken är gjord av kopparplåt.
 
  Emil Dahlman var plåtslagare i Torsby. Dahlmans plåtslageri i Torsby upphörde under 1980-talet.
2020-10-28 Tagit bort rufftaket, ordnat med kopplingar till tanken, nytt fäste för pollaren på fördäck, lagat röta med epoxy på ruffsarg, tagit bort kapellbeslag och relingslist m m. Det går framåt. Beställt däcksduk till rufftaket från Råseglarhuset.
 
  Rufftaket var friskt på översidan och missfärgad på undersidan.
 
  Tagit bort kapellbeslag. Bild på sb sida på bakkant sidorutan. Kapellbeslaget har flyttats runt lite vittnar skruvhålen om.
 
  Nytt fäst för knap/pollare på fördäck. Däcksbalkarna är ca 20 x 40 mm och sitter med att avstånd på 230 mm. Däcksbalkarna har många gamla spikhål visar att däcket har blivit bytt tidigare.
2020-10-29 Tagit bort ruffens sidor o bjälkar för att kunna skrapa o snygga till dem. Betsat mahognyn och lackat furan. Skrapat sidorna på ruffens sidor ut- och invändigt samt betsat dessa. Betsat akterspegeln.
 
  "Avcabbad" Aina. Lätt att arbeta inne i ruffen.
 
  Börjat skrapa bordläggningen lite. Tog bort bokstäverna innan på styrbord's sida. Bokstäverna skall göras rena.
2020-10-30 Nu är all bortrivning (däck, ruff m m) klar på Aina. Rivningsstädat inombords från fören till aktern och från undersida skarndäck ner till kölen. Tagit bort resterande el-ledningar och bränslerören från fören (bensin) och aktern (fotogen). Dammsugit. Därefter linoljning invändigt med 4 liter rå linolja. Rikligt. Aina är förvånansvärt tät då det inte rinner ut mycket linolja mellan landen. Linoljan ligger kvar ovan landen. Mahognyn är lite mjuk bakom motorn. Mjukheten är någon mm djup mellan 2 - 3 spant och från och med sambordet och ca 2 bord upp.
2020-11-02 Undersökte möjligheterna att köpa Oregon pine. Skall ha det till för- och akterdäck. Finns inte att få tag i på. Ringde då till Rinns Såg AB utanför Torsby om de hade tätvuxen fura som kan användas till båtdäck. Det fanns. Köpte 2 plankor. Har idag sågat och hyvlat till ämnen till fördäck och akterdäck. Ämnena är ca 40 mm breda och blir 8,5 mm tjocka det skall fräsas nåtspår i ämnena. De kommer att limmas och skruvas fast på en marinplywwod (WBP) som är 12 mm tjock. Grå nåtmassa mellan ribborna. Ribborna skall ströläggas och få torka hemma några veckor först.
 
  De kvistfria plankorna är 5,3 m långa, 53 cm breda och 52 mm tjocka.
 
  Det är tätt mellan årsringarna.
 
  Akterdäck. Skall göra en mittfisk i mahogny i mitten där rodret sticker upp.
 
  Virket räcker till fördäck. Kommer antagligen inte göra en rufflucka på däck. Sparar balkarna som de är i fall man vill göra en rufflucka längre fram. Skall kanske bli en mittfisk och skarndäck i mahogny. Rufftaket kommer att täckas med marinplywood och vitmålad däcksduk.
2020-11-03 Lagt däcksmaterialet i fura på tork hemma i huset. Lackat några detaljer till Aina. Städat maskiner, utrustning, golv mm samt kastat skräp o sorterat som har med Aina att göra. Det är viktigt att ta ett tag så man kan arbeta vidare på ett effektivt sätt. Linoljat däcksbalkar och gjort en vajersträckare för styrningen.
2020-11-04 Gjort i ordning så man inte kan tappa tanklocket samt borrat ett lufthål så bensinen rinner lättare till förgasaren. Lackat en del delar till Aina. Skrapat en bit på babords bog. Gunnar Andersson var och tittade på Aina idag.

 

 

Tanklocket är ordnat med kedja och lufthål.

 

  Skrapat lite på babords bog. Mahognyn är väldigt ljus.
2020-11-05 Lackat detaljer, skaffat lite virke och skrapat lack o bottenfärg. Linoljat där det är renskrapat från bottenfärg.
2020-11-06 Skrapat bottenfärg och klarlack. Är framme vid ratten på babord, alltså halva babordssidan är klar. Lyft Aina högre upp och grejat/förbättrat vagnen lite.
 
  Källsortering!
Skrapad bottenfärg ligger t. v. och klarlack från friborden t. h.
2020-11-10 Skrapat bord och botten på babords sida.
2020-11-11 Skrapat färdigt bordläggning och botten på babords sida. Mahognyn där jag befarade att den skulle vara väldigt mjuk var betydligt bättre än vad jag trodde. Jag byter inte sambord och de 2 bord som ligger närmast sambordet. Linoljat hela skrovet på babord. Grejat lite med vagnen så man kommer bättre åt botten. Börjat skrap på styrbords sida akter ifrån.
Arbetat 167 timmar med Aina t o m idag.
2020-11-12 Skrapat på styrbords sida. Monterat bort den gamla ekolodsgivaren och kylvattenintaget till motorn när jag passerade dessa med skrapan. Ordnat med ett nytt kylvattenintag bestående av en kulkran och bordgenomföring i metall.
 
  Silen till kylvattenintaget var igensatt av rosten från bordgenomföringen. Nya kylattenintaget ligger till höger.
2020-11-13 Skrapat färdig skrovet på styrbord. Det värsta grovarbetet är nu gjort på Aina. Det finns mer skrapning men det är i mindre omfattning. Kontrollerade dyvikan när jag passerade den. Den verkar vara OK. Linoljat hela styrbords sida.
 
  Det har varit minst 4 lager med bottenfärg på Aina. Blymönja som skrapats någon gång. Därefter en grå primer innan den ljusgröna och sist den blåa bottenfärgen. Det finns även vit färg på botten.
 
  Aina har fått lack-lockar på styrbord's sida.
 
  Aina's skrov är nu linoljad runt om. De mörka ytorn är oxiderad mahogny. Skrovet skall betsas så småningom innan det lackas med Epifanes.
2020-11-15 Skruvat isär instrumentbräda till Albin, rengjort kontakter o instrument och lackat med grön hammarlack. Plockat isär temperaturmätaren. Saknar givaren. Undersöker om den går att laga. Finns nya att köpa.
 
  Temperaturmätare från Autotemp, Sweden. saknar givare som skall sitta i blocket.
 
  Temperaturmätarens baksida. Givarledningen med eter är borta.
 
  Så här ser temperaturmätaren ut utan skal. Etertemperaturmätare.
2020-11-16 Städat efter all skrapning av lack och bottenfärg. Tog bort ruffväggarna och skrapade samt betsade dessa. Linoljat skrovet invändigt under vattenlinjen.
 
  Skrapad lack från halva styrbords sida.
 
  Aina utan inredning. Snart blir det återmontering och då vänder det. Man är då på "vinnarsidan".
2020-11-17 Lackat ruffväggar och filat till mässingbricka för tanklocket.
2020-11-18 Linoljat invändigt i skrovet i höjd upp till vattenlinjen samt skrapat och slipat en del sarg utvändigt. Det är inte mycket skrapning kvar nu.
2020-11-19 Linoljat lite inne skrovet, skrapat och slipat utvändigt hela sargen och lite invändigt. Skruvat bort kapellbeslag. Gjort bitar till konsol för instrumentbrädan och förbättringslackat ruffväggarna. Lagat fäste för styrbords-stolen fram.
 
  Fästet till vänster är intakt. Fästet för styrbords stol t. h. är trasigt.
2020-11-20 Gjort fäste för instrumentbrädan m m. Finsnickeri.
2020-11-21 Gjort färdigt instrumentbrädan. Lackar den idag plus andra småbitar som har med stolarna att göra.
2020-11-22 Nu har jag skrapat och slipat färdigt sargen till sittbrunnen. Hela båten är färdigskrapad alltså. Packat ner varmluftspistolen och skraporna i sin låda. Linoljat sittbrunns-sargen ut- och invändigt. Fixat med länkhjulen till styrningen. De satt fast. tagit loss, borstat och oljat så nu löper de lätt.
 
  Sista skrapet på insidan av sargen.
 
  Gamla vajerlåset vid ratten som har ett kugghjul för cykelkedjan.
2020-11-23 Skruvat fast för gott mindre träbeslag för stolarna och vajerstyrningen i sittbrunn. Tagit bort stävlisten i galvat järn. Det var både skruvad och spikad. Gravrost under vattenlinjen. Stävskenan var väldigt sliten, antagligen mot en brygga ca 3 dm över vattenlijen.
 
2020-11-24 Tagit bort kölskenan. Sågade av de dåliga skruven med bågfil. Mycket gravrost på kölskenan. Förberett för hårdlödning av anslutningar till bensintanken i koppar och gjord av Dahlmans plåtslageri, Torsby1928. Skruvat tillbaka ruffväggarna/skotten samt satt fast ratten. Börjat med vajrarna för styrningen. Vill ha detta klart innan jag börjar med akterdäck. Lagt i durkarna innan så det blir lättare att arbeta i båten. Durkarna skall målas innan sjösättningen. Roder-ratten har lackats några gånger.
 
  Ruffväggarna/skotten på plats. Fick använda limknektar för att dra ihop sidorna totalt ca 10 mm så att bitarna (ruffväggarna) passade ihop med dörröppningen. Roderratten är på plats också. Framför Aina ser ni aktern på Vänersnipan Felicia, byggd 1949 i Sjötorp.
2020-11-25 Gjort klart vajerstyrningen med fjäder och vantskruv och länkhjul till vajern. Använde två gamla undervantstag, med kaus i bägge ändar, till den skrotade Stjärnbåten 156. De passade perfekt mellan ratten och förbi länkhjulet ni ser på bilden här nedanför. Gjort pluggar till gamla länspumputkastet och luftning av tanken som var i fören tidigare. Hårdlött anslutningar till tanken, dvs för tanklocket och bensinkran.
 
  Vajerstyrningen med vantskruv och fjäder.
2020-11-26 Målat däcksbalkar och balkvägare med kokt linolja blandat med zinkvitt och lite sickativ. Jag vill ha däcksbalkarna ljusare då de har blivit mörka under årens lopp. Betsat skrovet med spritbets. Skrapat "rost" på kölplankan. Kölskenan hade delat sig och halva skenan av järn satt kvar på kölplankan när jag tog bort kölskenan.
 
  Babords sida (sidan till höger i bild) är spritbetsad här. Styrbords sida är linoljad.
 
  Både styrbord och babord är spritbetsade här. Skall spritbetsa bägge sidorna en gång till.
 
  Bortskrapade rostflagor från kölskenan.
2020-11-27 Målat däcksbalkarna till fördäck en gång till. Provtryckt och installerat koppartanken från 1928 klart. Skruvat fast påfyllningen och bensinkranen klart.
 
  Bensinpåfyllningen är injusterat till nästan rätt höjd till akterdäcket. Finjusteras när jag lägger akterdäcket. Jordledning på plats för att förhindra gnistbilding. Tanken ligger under akterdäcket på styrbord's sida. Kul att kunna använda en koppartank från 1928.
2020-11-30 Gjort om fästena för bensintanken och skruvat fastbensin kran - slang - filter - slang och bränslepumpen färdigt. Drog även fram elledningarna till bränslepumpen. Säkringarna kommer att sitta vid ratten någonstans. Skruvat fast framsidorna på ruffen och de främre konsollerna för britserna i bruffen. Arbetat på Aina till och med dags dato ca 237 timmar.
 
  Bara kopparöret kvar till motorn och förgasaren.
2020-12-01 Pluggat skruvhål i ruffen, gjort en bjälke där däcksluckan var samt gjort en kort hörnlist som var dåligt i ruffen. Småplock alltså.
2020-12-02 Skruvat fast rufftakets balkar och pluggat skruvhålen. Snickrat på akterbänken. Nya konsoller och förstärkt på några ställen där.
 
2020-12-03 Monterat på akterbänken. Många vinklar och bitar som skall passa. Målet är att man skall kunna skruva loss allt inklusive bensintanken utan att behöva riva akterdäcket.
2020-12-07 Monterat akterbänken klart. Jag använder alltid det gamla materialet så långt som det går. Lagar ibland delar av det som är dåligt med annat gammalt material. Flyttat bensinpumpen och filtret så man lättare kommer åt dessa. De sitter nu under styrbords sits. Vänt på bensinkranen. Gjort alla pluggar på ruffen klara samt betsat dessa.
 
  Akterbänken är klar. Sitsarna och ryggstöden är endast ca 13 mm tjock mahogny. Delarna är skeva. Mittensitsen går att fälla upp, mittenryggstödet (är inte lackat än, bara betsat) går att fälla ned, styrbords och babords ryggstöd går att dra bort när mittenryggstödet är nedfällt. Provat att det går att ta ut tanken utan att riva akterdäcket. Styrbords och babords sits sitter fast med endast 2 skruv vardera. Skall endast sätta fast låsöverfall på mittensitsen och mittenryggstödet.
2020-12-08 Rensat bland Aina's utrustning. Kastat och sorterat. Ordnat med avgasröret.
2020-12-09 Städat verkstaden efter Aina-arbeten.
2020-12-10 Köpt skivor (4 och 7 mm) och börjat med rufftak och däck så smått.
2020-12-11 Fortsatt med däcksskivorna. Många vinklar och mått som skall stämma. Gjorde mallar av wellpapp först.
 
  Aina är inte helt symmetrisk. Babord's skiva är klar och mallen för babord ligger på styrbords sida. Får skarva i lite så jag kan använda den som mall när jag sågar ut skivan till styrbord's fördäck. Jag lägger först 4 mm och sedan limmas 7 mm skiva och ovanpå dessa så skall jag limma och skruva fast tätvuxen furu-ribbor. Innan jag börjar med furu-ribben så skall skarndäcken monteras och även en mittfisk. På rufftaket blir det tjock bomullsväv och kokt linolja och de sistastrykningarna med iblandad titanvitt.
2020-12-16 Sågat klart alla skivor dvs både 4 och 7 mm tjocka. Börjat med akterdäcket med att göra en mittfisk, passa in och slutjusterar bränslepåfyllningen och för hjärtstocken och andra mått. Skruvat fast skivorna och provlagt däcksribborna som bestpår av "Wermland Pine" (= närproducerad Oregon Pine)
 
  "Wermland Pine" på akterdäck.
2020-12-17 Gjort akterdäcket i stort sett klart. Skall betsa mittfisken, spärrlacka kanterna på skivorna och limma ihop dessa, borra håll i ribborna för skruven, olja och lacka ribborna, innan jag skruvar fast dem och nåtar. Kanske bara limmar jag ribborna. Vet inte än vilken färg det skall bli. Mycket som är oklart ännu.
 
  Här ligger Wermland Pine ( = tätvuxen gammal värmländsk fura) klart på akterdäck.
2021-01-03 Är igång igen efter jul-upphållet. Justerat styrbord's rufftak och limmat ihop med epoxi 4 mm och 7 mm skivor. Får då 11 mm skiva som skall kläs med däcksduk och sedan strykas med kokt linolja.
 
  Täckt styrbord's rufftaket inklusive skivorna med täcke och trasmattor. Inne i ruffen står en kupévärmare för att få upp härdningstemperatur på epoxi. Det är 0-grader i lokalen och skivorna är kalla. Viktig att kkupévärmaren står där det är kallt och att densuppvärmda luften går mot det som skall värmas. Det får inte vara ett slutet utrymme. Varmluften skall kunna gå ut lätt.
Gjort likadant med en kölplanka till en campingbåt som var trasig p g a grundstödning. Limmade 2 meter med eklameller och byggde tillbaka kölen. Gjorde ett tält under båten och satte dit en kupévärmare på golvet. Det blev bra och kölen fungerar än.
2021-01-04
  Så här blev det. Blev bra. Det skall på däcksduk o kokt linolja senare.
2021-01-08 Börjat ordna med babord's rufftak och fördäcket och grubblat över hur jag skall få ihop skarndäcken på fören. Skarndäcken skall göras i mahogny. Blir tvungen att limma den mahogny jag har kvar så de blir bredare för att kunna såga till dem.
2021-01-10 Sågat till skarndäck så jag kan bredda dessa. Limmat en bräda med epoxy.
2021-01-11 Limmat skarndäcksbrädor med epoxi morgon o kväll. Finjusterat kanten på skivan som ligger på fördäck
2+21-01-12 Grejat med skarndäckbrädorna. Det är knepigt då man inte har tillräckligt breda mahognybrädor utan man måste bredda det man har så man får till bredden. Det kommer att bli längsgårnde skarvar på skarndäck föröver. Blir bara en tvärskarv nu på skarndäck för om ruffen. Det är ok.
2021-01-13 Gjort mallar och mätt och mätt igen. Sågat till skarndäcken på fördäck och breddat (=limmat) igen.
 
  Här står skarndäcken som har breddats. I mitten står mittfisken till fördäck.
 
  Breddningen gjordes med "fjädrar" för att få bättre hållfasthet. I mitten ligger mittfisken.
 
  Här är mallen (till vänster) för ett av de främre skarndäcken. Biten till höger är ursågad från där mallen ligger. Den ursågade biten skall limmas mot den smala brädan i mitten för att få rätt bredd på skarndäck.
 
  Här är jobbet nästan klart. Nu skall bitarna bara limmas ihop.
2021-01-14 Satt i nyslipade hyvelstål i plan- o rikthyveln idag. Vilken fröjd att hyvla till mahognyskarndäcken.
 
  Slipade bort epoxi-droppar på skarndäcken efter limningen med en bandslip.
 
  Nästan färdighyvlade skarndäck. Skall ner till ca 19 mm tjocka. Innerkurvan klar så nu är det bara ytterkurvan och längden som som skall justeras mot stäven och bakåt mot mötande skarndäck bredvid ruffen.
2021-01-18 Grejar med skarndäcken. Slipar o filar för att få till passformen. Omständigt.
2021-01-19 Kapar till skarndäcken i längd och vinklar. Hyvlar ner skardäcken till ca 20 mm. Skall tas 1 mm till innan jag slutmonterar dem. Gjort mittfisken nästan klar.
 
  Skall breddjusteras på utsidan senare. Tar det väldigt varsamt då jag inte vill göra fel. Har ingen mer mahogny hemma.
2021-01-20 Målar undersidan till rufftak och fördäck med vit färg. Även målat kölskenan med rostskyddsfärg.
 
  Styrbord's rufftak har fått vit färg på undersidan. Blir ljust i ruffen.
 
  Målat ena sidan på kölskenan med rostskyuddsfärg. Plattjärn som är ca 5 m lång och har måtten 30 x 4 mm. De försänkta hålen har ett c/c mått på ca 200 mm.
2021-01-21 Epoxi på ruff- och fördäcksskivornas kanter som spärr för fuktinträngning samt målat skivorna (innertaken i ruffen blir vita) och kölskenan. Det var skivor överallt i verkstaden.
 
2021-01-28 Skruvat fast styrbord's rufftak för gott. Spikat fast 4 mm skivorna så de ligger still. Börjat med skarndäck på styrbord. Mätt ut var skruven skall vara och börjat borra styrbord's skarndäck. Spännande.
 
2021-02-01 Limmat klart rufftaket på babord's sida på Aina. Grejat lite med motorn och backslaget. Stålborstat, tagit bort gammal slang m m. Motorn skall få en helrenovering så småningom. Motorn är byggd 1930.
 
  Undersidan av rufftaket.
 
  Backslaget med skruvarna på locket på ovanligt sätt. Undrar vad det är för backslag.
 
  Genaratorn på Albin O-2.
 
  Motorns tillverkningsnummer 2414. Motorn är byggd 1930.
 
  Albin O-2 från 1930.
 
  Solex förgasare.
 
  Gasreglage, förgasare och grenrör på Albin O-2.
2021-02-02 Arbetat hela dagen med skarndäck på fördäck. Jobbar med 0,1 mm passning både här och där. Fick ihop det slut.
 
 
2021-02-03 Gjorde mig en "katt" och ritade ytterkanten på skarndäck på ovansidan och sedan så hyvlade jag dessa till rätt bredd efter det ritade streckat. Det skall bli en list under skarndäck som täcker skarven mellan översta bordet och skarndäck. Börjat med mittfisken på fördäck.
2021-02-04 Justerade 7 mm skivorna som skall vara mellan skarndäcken samt limmade med epoxi och skruvade dit dem. Pysselgöra. Provade med däcksribborna och beräknade mängden nåt och lim.
 
  Det verkar kunna fungera. Har drygt lika mycket till. Nåten blir ca 4 mm bred och ca 7 mm djup. Däcksribborna kommer att limmas fast med epoxi på skivorna.
2021-02-09 Borrat plugghål på skarndäcken, hyvlat ner 0,8 mm samt linoljat dem.
 
 
2021-02-10 Monterat fast skarndäcken på Aina. Tror att jag inte skall behöva ta loss dem igen. Passningen blev jag nöjd med. Gjort passbitar inför limningen av ribborna och provlagt och anpassat ribborna.
 
  Spännande innan man får ihop passningen i fören. Det är vinklar och mått åt alla möjliga håll som skall stämma.
 
 
  På rufftaket ligger däcksduken för rufftaket i en rulle.
2021-02-11 Har finhyvlat ner ribborna till 7,5 mm. Lagt ut dem och börjat såga till dem i rätt längd. Skall finjusteras ribborna (= fördäck) när jag sågat till alla i nästan rätt längd. Beställt Epifanes och svart nåt idag.
 
  Börjat grovsåga längden på däcksribborna på babord's fördäck.
2021-02-12 Sågat till däcksribborna klart på babord's fördäck.
2021-02-15 Lagt ut fördäcket klart för limning. Många mått som skall stämma.
 
2021-02-16 Gjort en lyftbock så jag kan montera dit ny kölskena samt linoljat hela båten utvändigt.
 
  Köl-lyftbocken klämmer sig fast mot kölen med hjälp av en bult och mutter. Fungerade alldeles utmärkt. När man lyfter bocken så blir det en öppning mellan kölen och vaggan som båten står i. Gäller att hänga med med sidostöttorna
2021-02-17 Småjobb med allt möjligt till Aina.
2021-02-18 Fräst list till akterdäck. Gjort distanser till mellanrum mellan listarna som skall limmas på för- och akterdäck.
2021-03-01 Satt fast den nya kölskenan färdigt. Blev bra. Målat en del smådetaljer.
2021-03-02 Limmat styrbord's akterdäck klart. Får se i morgon hur det blir.
 
  Skruvat fast mittfisken och provlagt akterdäcket styrbordsida med distanser (4 mm plywood) får nåtningen. Nu äntligen skall det limmas med epoxi.
 
  Här har jag limmat styrbord's akterdäck på Aina. Använder elkabel "4 kvadrat-mm" som har en diameter på 4 mm, dvs lika tjocka som plywooden som distanser. Det ligger två "blå krokar" på mittfisken. Epoxi fastnar inte på plasten så dessa blå krokar blir lätta att ta bort när epoxin har härdat färdigt. Trädistanserna hade fastnat. De blå tygsäckarna är fyllda med sand i plastpåse som ligger inne i tygpåsen. Tygsäcken väger ca 4 kg st.
2021-03-03 Limmat babord's akterdäck. Gjort lite andra småjobb på Aina också samt förberett för limmning av babord's fördäck i morgon.
 
  Styrbord's akterdäck. Nu återstår slipning och nåtning för att sedan lackas.
2021-03-04 Limmat babord's fördäck. Det blev en del justeringsarbete med nivåer mellan skarndäck och fururibbirna för att det skulle bli bra.
 
  Justeringen klar och nu skall det limmas med epoxi.
 
  Limmart och nu skall limmet härdas ca ett dygn. Sandpåsarna gör jobbet nu.
  Idag blev akterdäck klart så när som på att det skall pluggas skruvhål på några ställen. Finslipat ocjh justerat kanter, satt i alla skruv m m. Betsat mahognyn och gjort första lackningen. Skall lackas ca 8 gånger till. Har även lackat skarndäcken och sargen utvändigt fram till ruffens akterkant.
 
  Akterdäcket blev bra tycker jag.
2021-03-06 Limmat styrbord's fördäck. Krånglade lite med passningen trots att däckribborna var inpassade innan limmet kom på plats.
 
  Tog bilder på skivan på styrbord's fördäck innan jag limmade. Länk till flera bilder som visar hela styrbord's fördäck. Det är mittfisken som syns till vänster. Det ser ungefär lika ut på babord's fördäck fast då spegelvänt.
2021-03-07 Limning gick ganska bra. Fick justera lite på en ribba. Har slipat fördäck och skarndäck, skruvat i alla skruv i skarndäck och mittfisk, spritbetsat mahognyn och lackat första lackningen på fördäck och skarndäck. Är ganska nöjd med resultatet.
 
2021-03-09 Linoljat lister, lackat fördäck o skarndäck samt bottenmålat skrovet med järnmönja nästan allt under vattenlinjen. Skall "finmåla" upp till vattenlinjen senare när jag lackat skrovet. Tejpen fäster bättre på lackad yta än på linoljad rent trä.
2021-03-10 1:a lackningen på hela skrovet med utspädd lack Epifanes klarlack. Lagat en spricka med skruv vid en lask på bb sida.
2021-03-11 Pluggat alla skruvhål, totalt ca 100 plugg. Pluggar med mahognyplugg doppade i oförtunnad Epifanes-lack. Pluggen sitter tillräckligt bra och är lättare att ta ur om det behövs. Alla skruv på Aina är spårskruv, alltså inte stjärnskruv eller torx. Lackat 2:a lackningen på skrovet utvändigt samt även lackat sargen i sittbrunn invändigt.
2021-03-12 Gör lister och betsar och lackar dessa. Gör 3:e lackningen idag på skrovet. Skall kapa pluggen, betsa dessa och sedan slipa all lackning innan jag lackar de sista gångerna.
2021-03-13 Börjat med att slipa och fixa med rufftaket inför dukning. Rätat och sorterat kopparnubb som jag sparade från Aina då jag rev det dukade däcket. Kommer att kunna återanvända i stort sett alla kopparnubb.
 
  Duken på rufftaket på gång. Provar. Järnmönja på rufftaket innan duken spikas fast. Skall sedan spikas fast med kopparnubb och sedan ha på rikligt med kokt linolja som limmar fast duken samt spänner den. De sista stykningarna så skall det blandas i zinkvitt. och titanvitt.
2021-03-14 Skruvat fast lackad list utmed skarndäck mot översta bordet. Hade på Tät först så det blir tätt mellan däck och bord. Kapat alla plugg och slipat. Fick göra om några som lossnade. Har pluggat på akterdäck. Målat med järrnmönja på rufftaket. Får härda ordentligt innan jag dukar.
2021-03-15 Tejpat del av akterdäck, betsat o lackat plugg, kapat till ekämnen för att lamellimma spant till Aina. !0 st spant skall in bakom motorn på både styrbord's och babord's sida. Många spant är knäckta i slaget. Sätter de nya spanten mitt emellan de gamla som får sitta kvar. Går från kölstocken och upp 2 bord över vattenlinjen med den nya spanten. Spanten blir då ca 75 cm långa. Vill inte ta bort de gamla och förstöra o riva i gammal mahogny på friborden och under vattenlinjen. Bättre att inte röra till det i onödan.
 
  Tejpat halva akterdäcket inför nåtningen. Svart nåt blir det.
2021-03-16 En del småjobb och röjning i verkstaden.
2021-03-17 Limmat spant nr 23b babord o styrbord. Gjort massor med lister både här och där. Slipat för hand hela skrovet. Satt in ventilgaller och rosettventiler i ruffdörrarna.Täckt gamla ekolodshålet i sambordet med rostfri plåt med bladder. Tejpat klart akterdäck.
 
  Spantjiggen i arbete med vrangbågen liggande bredvid. Gör styrbord's och babord's spant samtidigt.
2021-03-18 Det limmade spantet blev bra. Limmat en omgång till. Nåtat akterdäck klart. Skall slipas när nåten har härdat ordentligt. Målat järnmönja upp till vattenlinjen. Tejpade innan. Gjort mer lister.
 
  Styrbord's halva ar akterdäcket klart. Blev lite kladd på några ställen. Detta slipas bort när nåten har härdat ordentligt. Tanklocket skall sitta i hålet.
2021-03-19 Limmat för tredje gången nya spant till Aina. Monteratklart ventiler i ruffdörrarna samt lackat de akte durkarna i sittbrunnen med grå Danbolin.
 
  Det är rosettventiler på insidan på ruffdörrarna.
 
  Aktre sittbrunnsdurken på babord. Lackade även styrbordsdurken.
 
  Nåten på akterdäcket har härdat bra. Skall slipa lite nästa vecka och montera lister och beslagen. Jag är nöjd med resultatet.
2021-03-20 Lackat de främre sittbrunnsdurkarna med Danbolin.
2021-03-24 Borrat skruvhål på 6 m rostfri relingslist till Aina. Många moment. Skruvade på styrbordssidan sedan fast den gamla listen från aktern till akterkant på ruffen och den nya rostfria från fören till akterkant ruffen. Överlappade ca 10 cm då det var nivåskillnader på skarndäck p g a tidigare var det byggt så.
2021-03-25 Limmat 5:e paret spant. Skall sitta mitt för motorn. Skruvat fast relingslisten färdigt på babord's sida. Lagt väv på rufftaket. Spikat säkert 300 kopparnubb. Jag tog vara på kopparnubben när jag rev den gamla duken på Aina. Fick räta ut ungefär hälften av nubben innan den gick att spika. Rätade kopparnubb en vinterkväll i stugan. Räta ut kopparnubb avhöll mig från att göra andra dumheter den kvällen. Haft på nästan 2 liter kokt linolja på väven. Skall linoljas kanske 3-4 gånger till innan det blir iblandat med zinkvitt och titanvitt i de sista omgångarna.
 
  Ny väv på rufftaket indränkt med kokt linolja. Nästa 2 liter gick det åt i första omgången.
2021-03-26 Justerat 5 par spant (klara att skruva fast) samt limmat 2 spant.
2021-03-29 Limmat spant som skall sitta under akterbänken. Tejpat fördäck inför nåtning. Järnmönjat en andra gång under Aina.
 
2021-03-30 Nåtat babord's fördäck. Kladdigt. En tub gick sönder. Skruvat fast en list på babords sida på ruffen. Limmat spant. Borrat hål och fixerat de nya spanten. Väntar på skruv från leverantören.
 
  Lägger de nya spanten mellan de gamla. Spanten kommer att skruvas fast med maskinskruv M4 x 70 mm syrafast A4 med brickor och mutter. Spanten är lamellimmad ek med epoxi.
2021-03-31 Dymmel-onsdag. Limmat spant med epoxi. De sista spanten. Skönt. Jag har nåtat styrbord's fördäck klart. Riktigt kletgöra att nåta. Tog en timma att göra ren fogpistolen efter all nåtmassa som kommit bredvid. Skruvat fast lister vid akterdäck på sargen mot sittbrunn. Nu återstår lackning några gånger, kokt linoja på rufftak och en del småsnickerier här och var innan beslagen skall skruvas tillbaka. Fönstren är inlämnade för glasning och kittning till glasmästare.
Motorn är på reparation. Jag kommer att sjösätta båten utan motor för att se om den läcker. Aina har inte varit i vatten sedan 1997. Allt är förberett för motorinstallation så det tar kanske bara en dag att få motorn på plats.
Har arbetat totalt 528 timmar på Aina till och med idag.
 
  Nu skall det bara justeras lite här och var med skarp kniv samt slipas innan däcket skall lackas. Det tar några dagar innan nåten har härdat klart.
2021-04-01 Skärtorsdag. Justerat de 2 sista spanten som skall sitta längst bak under akterdäck. Penslat med Lignu på babords och styrbords sambord samt bord 1 och 2 under motorn och akterut till under akterbänken. Där hade det samlats en del eklöv då den stod på land mellan 1997 och 2020. Mahognyn var lite mjuk någon mm. Vill stadga upp mahognyn. Det kommer att sitta spant med ca 10 cm avstånd från motorn och akterut också. Linoljat alla nytillverkade spant.
2021-04-06 Putsat på fördäck och skruvat fast 9 spant med maskinskruv och mutter. Fick hjälp av Håkan Lindh.
2021-04-07 Monterat tillbaka akterbänken som var borta då jag grejade med spanten under akterdäck. Monterat några lister på ruffen. Det är 3 kvar att montera. Satt fast en rostfri plåt där det gamla ekolodet satt. Kan nu sätta dit ett nytt ekolodsgivare vid behov i plåten. Monterat färdigt alla extra spant. Klart.
 
  Här syns maskinskruven syrafasta M4 x 50 med bricka som fäster spanten. Bricka och mutter på insidan som dras till lagom hårt. Aina är klinkbyggd. Botten är målad två gånger med järnmönja. Skall på minst två lager till innan sjösättningen. Färg som sitter fast vid renskrapning får sitta kvar. Aina är ingen fortkörarbåt. Jag räknar tiden på sjön och inte farten.
2021-04-08 Skruvat fast lister. Sänkte Aina ca 15 cm på ställningen då det inte är något mer arbete under båten. Skall bara bottenmåla några gånger. Skruvat fast några lister. Hämtat de glasade rutorna til Aina och provat lite.
2021-04-09 Provat rutorna och det verkar fungera. Skall lacka fördäck innan jag skruvar dit dem definitivt. Snickrandet på Aina är nu i stort sett klart. Det är några lister kvar. Annars är det monteringsarbete med rutor, beslag och utrustning som gäller. Hålen för skruven till all montering finns. Skall bara finslipa och lacka några gånger överallt med Epifanes innan jag skruvar fast allt.
 
  Rutorna passar bra.
 
  Nu skall det finslipas och lackas klart. Sedan skall beslagen skruvas fast.
2021-04-10 Målat med kokt linolja på rufftakets däcksväv 2:a gången. Gick åt ca 0,5 liter att dränka in väven med den kokta linoljan,.
2021-04-12 Skruvat fast de sista listerna runt rufftaket. Betsat dessa också. Skruvat och passat in listerna som håller vindrutorna och akterkant på rufftaket mot sittbrunn. Gjort några små lister för att dölja skarvar. Nu är det inga mer jobb med snickerinmaskinerna. Slipning, målning, lackning och montering. återstår bara.
2021-04-13 Städat verkstaden efter allt snickerande. Verktyg på plats och resterande virke på sina platser. Arbetsbänken är ren-sopat och dammsugaren har arbetat. Lackat vindrutorna på insidan och järnmönjat en tredje gång skrovet under vattenlinjen. Justerat durkarna för de nya spanten samt lackat klart dessa med grå Danbolin. Lackat en del smådetaljer som skall skruvas fast.
2021-04-14 Limmat plugg för skruven till spanten som kom upp i friborden.. Lackat rutorna. Gjort en list till rutorna.
2021-04-15 Lackat rutorna, listen till rtuorna och där beslagen skall sitta på mittfisken och skarndäck. Linoljade hela båten invändigt efter att jag damsugit den innan Gick åt ca 3 liter.
2021-04-16 Putsat akterdäck och färdiglackat detta. Slipade hela skrovet på förmiddagen för att lacka hela båten både ut- och in-vändigt.
2021-04-17 Lackat skrovet och tog akterdäck en extra gång.
 
  Akterdäcket klart för montering av beslag.
2021-04-19 Skruvat fast beslag på fördäck.
 
2021-04-20 Skruvat fast beslag på akterdäck och namnet på bogarna. Aina börjar bli bruksfärdig. Skruvat fast listen som vindrutorna står på. Skruvat fast vindrutorna. Motorinstallationen kvar men den väntar jag med tills Aina har varit i vattnet först.
 
  Akterdäcket klart med beslag.
 
  De mörka ytorna har varit bara från lack och mahognyn har oxiderat där. Jag vill inte slipa ner material eller trixa med olika syror för att få tillbaka mahognykulören. Aina är "gråhårig" liksom jag, dvs åldern tar ut sin rätt.
 
2021-04-22 Skruvat och småfixat överallt. Gjort kylvattenintaget klart med genomförning, kran och koppling för kylvattenslangen till motorn. Instrumentbrädan på plats liksom fästen för kapellbågarna. Väntar med en del kapellfästen tills jag sätter på kapellet. Även skruvat fast fenderfästen i ek och offeranoden i zink.
 
  Gasreglaget t.v. och instrumentbräden på plats.I hålet på instrumentbrädan skall kylvattentempmätaren sitta. Monteras dit då motorn kommer på plats.
 
  Fenderfäste i ek.
 
2021-04-22 Offeranoden under propellerhylsan.
 
  Aina i verkstaden. Vill ut!
 
  Aina i verkstaden. Vill ut ! ! !
 
  Avgasgenomföringen genom aktern sätts dit när motorn installeras. Ruffdörrarna står klara t. v. vid Aina.
2021-04-22 Aina är trä- o lack-färdig för sjösättning som blir av när det blir varmare i Fryken. En servad Albin O-2 står klar för montering samt diverse finlir återstår.
2021-04-26 Röjt runt Aina och i verkstaden.
2021-04-27 Gjort fästanordning för batterilådan under akterdäck. Putsat vindrutorna.
2021-04-28 Lackat för tredje gången rufftaket med kokt linolja blandat med zinkvitt och lite Sikkativ. Monterat några kapellfästen. Linoljat Aina rikligt invändigt. Nästan 2 liter rå linolja.
2021-04-29 Monterat styrbord's och babord's lanternor. Elen skall dras senare då jag vet var jag vill ha centralen. Lackat rufftaket för fjärde gången med kokt linolja blandat med titanvitt. Kan nog aldrig lacka en träbåt för mycket egentligen. "Knäckte" (=bröt) ner det vita med några droppar mahognybets. Vill inte ha det skarpa vita i synfältet fram på Aina. Linoljan jag hade på Aina igår var nästan borta. Aina dricker mycket rå linolja fortfarande. Får göra det igen med rå linolja om någon vecka..
 
  Babord's lanterna på plats.
2021-04-30 Gjort durkar att ha under akterdäck så att inte utrustning ligger direkt på bordläggningen.
2021-05-02 Gjort durkarna klara samt lackat dessa.
2021-05-03 Lackat rufftaket. Lackat akterdurkarna. Borrat hål för länspumparna utkast. Börjat med avgasröret genom akterspegeln. Beställt pumpar och annat material.
2021-05-04 Gjort om hållaren för batterilådan under akterdäck. Spänner fast lådan med durken som jag gjort. Skruvat fast utkasten för länspumparna på styrbord och babord. Skruvat fast avgasutkastet på akterspegeln. Kapat rör och grejat.
2021-05-11 Idag blev akterbänken helt klar. Kan ta loss delarna för att lättare komma åt roderkvadranten och bränslepumpen. Rodret kärva så jag fick göra om lagringen genom akterdäck så rodret går lätt. Börjat med hållare för huvudströmbrytaren. Placerat två länspumpar framför motorn i kölsvinet.
2012-05-12 Fått fönsterramarna från Syssslebäck. Ramarna är 3-D-skrivna på ett företag i Sysslebäck. Hade tänkt gjort ramarna i trä men blev erbjuden som test att få dessa utskrivna efter min ritning. Slipat lite på dessa och justerat för takbalkar och borrat hål i ramarna. Gjort fäste för huvudströmbrytaren som skall sitta bredvid batteriet under akterdäck.
 
  Fönsterramarna är 20 mm breda och 10 mm tjocka. Plast- och trä-material i kombination skrivs ut av 3-D-printern. Företaget har skrivit ut en kajak i fullskala tidigare.
2021-05-12 Fick idag telefonsamtal från Fredrik Blomqvist om att Aina blivit K-märkt.
2021-05-14 Fyller upp fönsteramarna med epoxy så de blir starkare. Det är mycket luft i 3-D-printing fast de ser homogena ut.
2021-05-17 Borrat o justerat på fönsterramarna. Materialet är ömtåligt. Får göra om en del igen. Lackat fönsterbågarna vita några gånger. Gjort klart fästet för huvudströmbrytaren som skall sitta bredvid batteriet under akterdäck. Huvudströmbrytaren sitter på röret till hjärtstocken.
 
  Huvudströmbrytaren bredvid batteriet under akterdäck.
2021-05-19 Den kokta linoljan med titanvitt ville inte härda ordentligt. Delar av ytan så hade lacken skinnat sig. Ytan var kletig trots att det gått 16 dagar sedan jag lackade det. Första stykningen med kokt linolja skedde den 25 mars och andra strykningen med kokt linolja den 10 april. Linoljan på rufftaket var härdad innan 3:e strykningen. Jag skrapade loss all färgad kokt linolja. Det gick lätt. Ungefär som att skära ost. Kletgöra. Den borttagna kokta linoljefärgen var kladdig som deg. Provlackade med ej förtunnad Epifanes på en liten bit på den vitamålade ytan och även på renskrapad yta (bara väv) för att se hur det blir.
Jag har dukat däck tidigare och inte haft problem med att den kokta linolja har härdat. Den tredje strykningen var en annan kokt linolja än de två första strykningarna. Kanske annan kvalité.
 
  Skrapar bort ej härdad kokt linolja.
2021-05-21 Kollar provytorna på rufftaket som jag lackade för 2 dagar sedan. Lacken hade härdat ordentligt på både den vita ytan och på väven. Skönt. Jag kommer nu att lacka rufftaket med sidenmatt Epifanes lack.
2021-05-24 Idag kom K-märkningen på Aina från Statens Maritima Museum.
 
2021-05-25 Skrapat och lackat rorkulten till Aina. Gjorde en valknop på ändan så man får bättre grepp om rorkulten. SVT Värmland har gjort reportage om Aina idag
Se här: svt Värmlands reportage om AINA.

svt Nyheter Lokalt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/anders-batar-k-marks-pa-lopande-band?fbclid=IwAR3D6-H8x6JUQAVL_Vv2MckfRsGuSFlkt2uLW2bnd8f9tMtw3yPjtCjnRSo
2021-05-29 Reportage av svt Värmland Rino Rotevatn om AINA
****************************************
Anders båtar K-märks på löpande band
UPPDATERAD 29 MAJ 2021 PUBLICERAD 29 MAJ 2021

Anders Wiss gjorde sig ett namn när han blev mannen bakom timmerflottfärderna på Klarälven. Men när vildmarksföretaget såldes lämnade han det råa timret bakom sig till förmån för gamla träbåtar. Nu har han för femte gången fått ett av sina renoveringsobjekt K-märkt.
- Träbåtar har själ på ett sätt som plastbåtar inte har, förklarar Anders Wiss sitt engagemang.

Under den senaste tioårsperioden har Anders Wiss lyckats med konststycket att få en renoverad gammal träbåt K-märkt vartannat år. Trots att han är pensionär jobbar han snudd på halvtid med sin hobby i varvslokalerna vid Torsby småbåtshamn.
- Det brukar ta mellan 700 och 1 000 timmar att renovera en gammal träbåt, säger Anders Wiss.
Och timmarna han lägger ner ger resultat. I dagarna fick han sin femte träbåt, en mindre motorbåt, K-märkt av Sjöhistoriska muséet.

I videon ovan får du veta mer om den K-märkta båten.
************************************************

   
   
   
   
   
0000000000  
2021-06-06 19:58 Torsby Småbåtsvarv    _/)