Motorbåten AINA

1955 Aina byggdes av Säffle Båtbyggeri detta år. Aina är klinkbyggd i mahogny och har en Albin O-2 inombordsmotor med Solex-förgasare samt magnettändning. Aina är ca 6,5 x 2,05 m. Motornummer enligt instruktionsboken är 22302F vilket tyder på att motorn är byggd 1951..
Motorblocket idag 2020-08-26 har nummer 2414 tyder på att blocket är byggd ca 1930. Motorblocket är alltså utbytt. Motorn har startats med bensin för att efter en stund gå över till fotogendrift. Fotogentanken är borttagen sedan länge..
 
1955 Aina ägs av Tage Träff, Åmål. Tage Träff är alltså Aina's förste ägare.
ca 1960 Okänd ägare som köper Aina.
Ca 1967 Tage Träff, Åmål köper tillbaka Aina.
1980-talet Aina får registreringsnummer TAP 61.
1980 mitten Aina köps av Peter Träff, son till Tage Träff. Peters far TageTräff blev glad när sonen köpte båten. Peter och Tage gör om rufftaket och däcken. Allt dukas om till samma utseende som det var då båten var ny. De använde mycket mässingskruv och rostfritt samt hade rikligt med tätningsmedel av någon sort berättade (telefon 2020-10-22) Peter. (När jag rev lister och duk på runt rufftaket och däck så var det mycket silicon överallt. Det var väl det bästa man visste då.)
1992 Aina köps av Kennet Jonsson, Torsby
1994 Aina köps av Gunnar Andersson, Torsby. Gunnar kör med båten en hel del i Norra Fryken.
1995 Aina med Gunnar Andersson är nere vid Nilsby-bron på sommaren. Nilsby-bron ligger mellan Nedre Fryken och Mellan-Fryken.
1997 Aina ställs under bra täckning på tomten hos Gunnar Andersson, Torsby. Där blir den ståendes utomhus. Gunnar började med nytt arbete i Norge detta år.
2020-07-27 Anders Wiss, Torsby tittar på Aina för eventuellt övertagande. Aina har stått ganska väl täckt i trädgården hos Gunnar Andersson, Torsby sedan 1997.
Det finns en del att göra på Aina. Trävirket som består av mahogny verkar vara helt ok. Inga stora träarbeten verkar det vara förutom laga framruteramarna och kanske fördäck och rufftak, skrapa hela skrovet och inredning, linolja riktligt, betsa och lackningsarbete. Motorn sitter fast i kolvarna. Finns en original handbok över motorn samt en hel del annan utrustning som bl a kapell med bågar.
2020-07-27
  Arbete med att skrapa, betsa och lacka.
2020-07-27
  Behöver nya däck på hjulen 15" x 155 eller 15"x165. VW -fälgar.
2020-07-27
  Framrutans ramar är sönder.
2020-07-27
2020-07-27
  Röta (?) på akterspegeln på sb sida.
2020-07-27
  Det finns en generator på motorn. Motorn Albin O-2 går ej runt. Fastnat alltså. Motornummer 2414 vilket betyder att blocket är byggt 1930.
2020-07-27
  Roder- och propellerupphängning är gjort i smide av en smed.
2020-07-27
2020-07-27
  Ser inte vackert ut.
2020-07-27
  Båten har haft registreringsnummer TAP 61.
2020-07-27
  Skarndäck är OK.
2020-07-27
  Gunnar Andersson ger Aina med all utrustning till Anders Wiss som skall reparera båten. Förhoppningsvis klar till 2021.
2020-07-28 Anders Wiss letar på internet efter liknande båtar som byggts på Säffle Båtbyggeri. Hittar en liknande båt som byggdes på Säffle Båtbyggeri 1953 efter ritning av den kände båtkontruktören Ruben Östlund. Båten var högsta vinsten i ett lotteri arrangerat av Säffle Motorbåtssällskap. Det var en artikel om denna båt i Nya Wermlands-Tidningen 2015-08-15.
2020-07-28
  Ruben Östlunds ritning från Veteranbåtsregistret.
2020-07-28
  Foto Matz Jansson.
  Skönheten i Grums. Länk till tidningartikeln i NWT 2015-08-15
  Ladda ner utskrift av artikeln från Nya Wermlands-Tidningen (Word-doc)
2020-08-21 Aina hämtas i kväll då Mekonomen gjort i ordning däcken på kärran.
2020-08-21
  Gunnar Andersson, Torsby tar farväl av Aina.
2020-08-21 Aina ställdes in i verkstaden. Skall bli spännande och se vad som behöver göras. Skall försöka få henne klar till 2021.
2020-08-21
2020-08-21
  Det var väldigt trångt och draget på kärran var var långt och ca 0,5 m snett så båtvagnen gick i ett annat spår än bilen.
2020-08-22 Städat ur Aina. Mycket löv i båten. Tog ur durkar, britsar, dörrar, ekolodet, slangar m.m..
2020-08-22
  Mycket löv i båten. Inte bra. Mahognyn var lite mjuk ca 2 mm djupt. Cylindrarna sitter fastrostade. Albin O-2 med Solex-förgasare och magnettändning.. Tändstift NGK BP4ES.
2020-08-22
  Propellerkopplingen glappade lite på axeln någonstans. Kilen ? Kunde snurra på propelleraxeln.
2020-08-22
  Motorn har tidigare körts på startbensin och sedan på fotogen. Nu fanns det bara bensintanken kvar i fören. Fotogentanken satt under akterdäck. Tanken borta men kopparröret till motorn är kvar. Anders Wiss häller i Coca Cola i cylindrarna för att försöka få loss motorn.
2020-08-24 Jan Blücher och Anders Wiss får loss motorn. Motorn satt inte så hårt fast. Coca Colan som jag hade hällt i tändstiftshålen hade kanske gjort verkan. Oljan (=svart) är fin i motorn. Inget vatten där alltså. Vi skruvar loss motorn så det är bara att lyfta ur den. Magneten togs loss för kontroll på verkstad i Mellerud. Jan tog med sig den dit. Vi mäter upp båten för att kunna göra en skiss över båten.
2020-08-24
  Magneten bortskruvad och motorn står löst på motorbädden färdig att lyftas ut.
2020-08-26 Tagit bort några beslag och lister på Aina. Bröt upp babords skarndäck vid ruffen. Däcksbalkarna verkar OK. Tog bort duken på rufftaket och det är friskt utom vid kanterna.
2020-08-27 Fick all utrustning som hör till Aina av Gunnar Andersson. Det var kapell, flagga, lantärnor, båtshake, durkar, liten utombordare med tank, plåtverktygslåda med diverse verktyg till båten, original instruktionsböcker till motorn m m.
Fixat med båtshaken och gjort ett handtag med rep samt fått i ordning på det gamla tanklocket för fotogentanken.
2020-09-03 Tagit isär vindrutorna för lagning samt tagit bort allt gammalt kitt. Ramarna måste lagas o limmas om. Rensat ruffdurkarna från plastfärg. Förberett för att laga akterbänken.
2020-09-03
  Alla delarna i ramarna är lossade för att limmas ihop med epoxy. Tagit bort gammalt lim i skarvarna.
2020-09-03
  Plastfärgen lossnade o stora sjok. Skall byta ut spik mot mässingskruv på ruffdurkarna.
2020-09-03
  Tagit bort den ljusa lamellträbiten som var fastsatt med järnskruv på akterbänkens undersida. Inte syrafast alltså. Skrapat bort lacken på akterbänken.
2020-09-04 Lagat ruffdurkarna till Aina. Bytt ut spik mot träskruv i mässing. Skruven kommer från Långedragsjullen J10 nr 88 Svanungen. Tog bort massor med mässingskruv innan jag skrotade Svanungen 2010.
2020-09-05 Lagat färdigt ruffdurkarna och skruvat dit förstärkningar. Börjat med de stora aktre sittbrunnsdurkarna. Många lager (5 lager) med färg tas bort. Sätter i mässingskruv på några ställen. Alla durkarna är väloljade.
2020-09-05
  Aktre sittbrunndurkarna klara för rå linolja och Danbolin-lackning. Urtaget är för motorn och backslaget.
2020-09-06 Lagat låset till ruffen. Det var fullt med skräp samt rostigt. Hittade en nyckel som passade efter lite slipning. Lagat samt skrapat främre sittbrunnsdurkarna klara med varmluftspistol och parkettskrapa.
2020-09-06
  Främre sittbrunnsdurken klar för linoljning och målning med Danbolin. Urtaget är för motorn med svänghjulet längst ned.
2020-09-07 Gjort i ordning en 1-axlad vagn åt Aina. Byggd en mobil motorbädd till motorn som skall lyftas ur då Aina kommer in i verkstaden. Provat durkarna i sittbrunn. De verkar passa bra. Skrapat lite mahognybänkar och städat ut grejer som kom med utrustningen.
2020-09-09
  Denna lilla etikett satt på en liten plastpåse med några sönderrostade fjädrar till magnettändningsapparaten.
2020-09-08 Limmat babords akterbänk med epoxy. Satte även dit förstärkningar samtidigt.
2020-09-09 Lyft över Aina till en 1-axlad vagn. Skruvade loss sidofönstren för att kunna lyfta Aina tillräckligt högt vid vagnbytet. Ställde in Aina i verkstaden. Lagat ett sidofönster samt mittendelen av akterbänken.
2020-09-09
  Aina på den gamla vagnen. Är snart fri från den.
2020-09-09
  Aina hänger fritt i luften.
2020-09-09
  Kölskenan trillade av när vi lyfte Aina. Rostig !
2020-09-09
  Aina på den nya vagnen
2020-09-09
  Backar in Aina i verkstaden
2020-09-09
  Aina inne i verkstaden. Skall städa innan jag backar Aina längre in i verkstaden.
2020-09-09
  Överst ligger en framruteram. Franruteramen har en fals för glaset. Glaset fästs med en plastlist som spikas fast.
Under ligger en sidorutram. Sidorutramen har ingen fals för glaset. Knepigt. Det var två plastlister på var sida om glaset som höll glaset på plats. Tänker fräsa en fals i sidorutramen så det blir lika på alla fönsterramarna.
2020-09-10 Lagade vindrutorna det som var ruttet och dåligt på fm. På eftermiddagen så lyfts motorn ur båtan för service. Därefter så ställs Aina på sin plats för allt underhållsarbete och reparation som skall göras. Börjar med att ta bort däcksväven och ruffluckar på fördäck.
2020-09-10
  Det blev mycket pusslande för att få ihop detta hörn på vindruteramen.
2020-09-10
  Albin O-21 på väg ur Aina för service.
2020-09-10
  Däcksväven var fastspikad med kopparnubb som satt med ca 10 mm mellanrum mellan nubben. Tätt med kopparnubb alltså.
2020-09-10
  Däcksväven borta. Mögelangripen och rutten spåntad gran under väven. Hoppas att däcksbalkarna och balkvägarna är friska. Det är 460 mm mellan förstäven och framkant på knapets fot.
2020-09-21 Finlagat fönster till Aina. Riktigt pillgöra med småbitar och epoxy. Använder gammalt mahognyträ. Fönstren blir stadiga och starka. Skall skrapa lack, betsa, linolja och lacka dem senare. Skall prova dem först så att vinklarna stämmer på de gamla fästena innan jag river rufftaket. Skall mäta av fästena för fönstren i samband med rivningen av rufftaket. Stämmer vinklarna så skall jag göra fönstren färdiga för montering när rufftak och fördäck är färdiga.
2020-10-07 Skrapat lätt på insidan på babords sida i sittbrunnen och ner till kölplankan för att därefter ha på rå linolja. Mahognyn sög ordentligt. Rivit och tagit bort delar till akterbänken. Jag har aldrig varit med om att det har spikats så mycket med 1" och 3" galvad spik på snedden och tvären. Fick använda kofot för att få bort allt. Det fanns några stora mässingskruv som var intakta. Upptäck då att några spant var knäckta i slaget. Det verkar vara väldigt länge sedan dessa knäcktes. Skrapade under akterdäck på babords sida.
Lagade framstycket till akterbänken. Mahognyn endast ca 12 mm tjock. Mahognyn är mörk och grå. Skall skrapas, linoljas o lackas.
2020-10-07
  Detalj som jag inte vet vad den har använts till. Tog bort den. Sidan är inte skrapad här än.
2020-10-07
  Bänkkonstruktion där det mesta var spikat.
2020-10-07
  Till vänster ser ni regeln med spiken som sticker ut. Det är 1" spik på regeln till framstycket till akterbänken. Tar bort spiken och skruvar istället. Återanvänder regeln.
2020-10-08 Lagat färdigt framstycket till akterbänken samt oljat in den flera gånger. Skrapat sb sida i sittbrunn och linoljat. Lagat akterspegeln med lister in- och utvändigt och epoxy.
 
  Akterspegeln på sb sida ser inte bra ut. En ilagd list lossnat i skarven. Satt löst.
2020-10-08
  Limmat i en ny list med epoxy. 7 mm bred och ca 14 mm djup. Skruvade fast täcklist på insidan akterspegeln. Bb sida.
2020-10-08
  Samma list som bilden ovan fast på sb sida. Mahognyn är svart men var inte rutten. Fick sitta kvar. Båten är gammal och det skall synas.
2020-10-08
  Skrapat och linoljat under akterdäck och på sb sida. Lätt att arbeta då durkarna ligger i. Använt 3 liter linolja nu. Detta är bara början. Aina dricker mycket rå linolja,
2020-10-09 Rivit fördäck idag på Aina. Däckbalkarna ser friska ut. Positivt. Monterat bort bensintanken som satt under fördäck. Det är ca 5 liter binsin kvar sedan 1997 i den. Tagit bort all gammal el. Det var mycket som var för klena ledningar o trassligt. Fräst spår för sidorutorna. Tidigare var det två plastlister som höll glaset på plats. Gunnar Andersson var nera och inspekterade arbetet med.
2020-10-09
  Däckbalkarna ser ok ut. Det är ca 230 mm mellan däcksbalkarna så det krävs minst en 12 mm tjock WBP-skiva för att däcket inte skall svikta när man går på det. Det kommer troligen bli ett hel-limmat nåtat mahognydäck på Aida.
 
  Fräst spår 10 x 10 mm för glasrutorna i sidofönsterramarna.
Spännande och att det blev rätt. Det blev bra tlil och med. Skrapade bort lacken på en av sidoramarna. Det var tunn lack och lätt att få bort.
2020-10-09
  Monterat bort all el i hela båten. Det mesta av ledningarna var väldigt klena vilket orsakar spänningsfall. Skall bli nytt med grövre ledningar.
2020-10-09
  Mått från framkant på rufftaket till var ventilatorn satt.
2020-10-09
  Mått från framkant på rufftaket var masten med topplanternan sitter.
2020-10-09
  Bensintankens placering under fördäck innan den togs bort. Den nya tanken kommer att placeras under akterdäck. Det fanns bränslefilter och en bränslepump monterad på bränsleledningen vid tanken.
Det har varit en fotogentank och en bensintank från början i båten. Man startade motorn på bensin för senare gå över till fotogen då motorn var varm. Fotogen var avsevärt billigare en gång i tiden. Idag går det knappt att få tag i fotogen.
2020-10-20 Skrapat alla fönsterbågar och betsat dessa klart. Skall nu lackas bara. Föstärkt o skrapat akterbänkens sitsar samt betsat dessa. Grå mahogny blir väldigt svart efter betsning.
Det har hittills arbetats 86 timmar med Aina. Skall försöka redovisa all tid som krävs för att få Aina i ordning.
 
  Varmluftspistol ligger på en fönsterbåga i verkstaden. Spänner fast bågen med tving på speciella fästen som jag skruvat fast på arbetsbänken. Har ingen hyvelbänk i verkstaden och vill heller inte ha en hyvelbänk.
2020-10-21 Tagit bort all väv på rufftaket, aluminiumlister, trälister m.m. Sorterat skruv och kopparnubb som jag skall återanvända.
 
  Avstånd från akterkant ruff fram till listen som rutramen står på.
 
  Detaljbild där rutramslisten går ut i hörnet på rufftaket.
 
  Aluminiumlisten på akterkanten på rufftaket. Det blir nog en mahognylist där i stället.
 
  Däcksväven på rufftaket borta. Rufftaket är i bättre skick än vad jag trodde. Dåligt trä utmed sidorna bara. Skall försöka göra spåntade granbrädor som är 70 mm breda. Det går åt ca 15 löpmeter totalt. Rufftaket och däck är omgjort i mitten på 1980-talet av dåvarande ägare Peter Träff, Åmål. Han gjorde Rufftak och däck på samma sätt som det var byggt från början i Säffle.
 
  Spiken som däckat spikades med är 30 mm långa och galvad dyckert.
 
  Små skruv, större skruv i mässing, rostfritt och galvat järn samt en massa koppardubb från rufftaket som skall sorteras och återanvändas.
2020-10-21 Peter Träff ringde och berättade en del om Aina. Peter är född 1961 och var liten då hans mamma o pappa ägde båten. Peter köpte båten i mitten av 1980-talet igen.
2020-10-22 Gjort i ordning däcksluckorna på fördäck samt sargen till luckorna. De var väldigt böjda. Satte två reglar på undersidan för att försöka få dem platta. Får se om det lyckas
 
  Här ser man böjda luckan med en linjal ovanför.
2020-10-22 Gjort en ny liten däcksbalk som sitter mellan ruffens karvel och balkvägaren
 
  Var tvungen att skråskruva fast den i ruffens karvel med skruv från bägge sidorna. Ville inte skruva från insidan. Man får kompromissa ibland.
2020-10-23 Lackar aktersitsar och försterramar.
2020-10-24 Lackar aktersitsar och försterramar. Får tillbaka magneten som varit på service och är provade. Har vaft två på service och reserven ger också bra gnista.
2020-10-26 Tagit bort akterdäck, rorkultsfästet m m. Skrapat bort all lack på akterspegeln. Rorkultsfästet satt ordentligt fast. Fick borra hål på ovansidan så jag kom åt med en avdragare. Innan hade jag borratur sprinten som höll rorkultfästet på plats vid hjärtstocken.
 
  Masoniten på akterdäck var helt intakt. Styv och frisk. Kändes nästan som plåt. Spiken som höll fast masoniten var bortrostad.
 
  Där masoniten hade täckt listen på akterkanten var tjockleken 14 mm. Där man hade kommit år att slipa så var tjockleken ca 12 mm. Man har alltså slipat bort ca 2 mm på skarndäck runtom och på akterlisten. Här har akterlisten släppt. Skall vara i nivå med styrbords skarndäck som är nederst i bild.
2020-10-27 Skrapat och slipat akterspegeln färdigt. Spacklat sprickor på spegeln med epoxy o mahognyspån. Fått tag i en koppartank för bensin. Gjort fäste till bensintanken unde akterdäck på styrbords sida. Har original påfyllnadslock. Skall greja anslutningar för påfyllnad, bensinkran och luftning hos rörfirman i Torsby. Tanken rymmer ca 40 liter.
 
  Denna tank har suttit i en öppen liten träbåt som idag är bortom all räddning. Båten har stått otäckt inne i en granskog norr om Torsby direkt på marken tyvärr. Propellern med axel är kvar. Tanken är gjord av kopparplåt.
 
  Emil Dahlman var plåtslagare i Torsby. Dahlmans plåtslageri i Torsby upphörde under 1980-talet.
2020-10-28 Tagit bort rufftaket, ordnat med kopplingar till tanken, nytt fäste för pollaren på fördäck, lagat röta med epoxy på ruffsarg, tagit bort kapellbeslag och relingslist m m. Det går framåt. Beställt däcksduk till rufftaket från Råseglarhuset.
 
  Rufftaket var friskt på översidan och missfärgad på undersidan.
 
  Tagit bort kapellbeslag. Bild på sb sida på bakkant sidorutan. Kapellbeslaget har flyttats runt lite vittnar skruvhålen om.
 
  Nytt fäst för knap/pollare på fördäck. Däcksbalkarna är ca 20 x 40 mm och sitter med att avstånd på 230 mm. Däcksbalkarna har många gamla spikhål visar att däcket har blivit bytt tidigare.
2020-10-29 Tagit bort ruffen o bjälkarna för att kunna skrapa o snygga till dem. Betsats mahognyn och lackat furan. Skrapat sidorna på ruffen ut- och invändigt samt betsat dessa. Betsat akterspegeln.
 
  "Avcabbad" Aina. Lätt att arbeta inne i ruffen.
 
  Börjat skrapa bordläggningen lite. Tog bort bokstäverna innan på styrbords sida. Bokstäverna skall göras rena.
2020-10-30 Nu är all bortrivning (däck, ruff m m) klar på Aina. Rivningsstädat inombords från fören till aktern och från undersida skarndäck ner till kölen. Tagit bort resterande el-ledningar och bränslerören från fören (bensin) och aktern (fotogen). Dammsugit. Därefter linoljning invändigt med 4 liter rå linolja. Rikligt. Aina är förvånansvärt tät då det inte rinner ut mycket linolja mellan landen. Linoljan ligger kvar ovan landen. Mahognyn är lite mjuk bakom motorn. Mjukheten är någon mm djup mellan 2 - 3 spant och från och med sambordet och ca 2 bord upp.
2020-11-02 Undersökte möjligheterna att köpa Oregon pine. Skall ha det till för- och akterdäck. Finns inte att få tag i på länge. Ringde då till Rinns Såg AB utanför Torsby om de hade tätvuxen fura som kan användas till båtdäck. Det fanns. Köpte 2 plankor. Har idag sågat och hyvlat till ämnen till fördäck och akterdäck. Ämnena är ca 40 mm breda och blir 8,5 mm tjocka det skall fräsas nåtspår i ämnena. De kommer att limmas och skruvas fast på en marinplywwod (WBP) som är 12 mm tjock. Grå nåtmassa mellan ribborna. Ribborna skall ströläggas och få torka hemma några veckor först.
 
  De kvistfria plankorna är 5,3 m långa, 53 cm breda och 52 mm tjocka.
 
  Det är tätt mellan årsringarna.
 
  Akterdäck. Skall göra en liten mittfisk i mahogny i mitten där hjärtstocken sticker upp.
 
  Virket räcker till fördäck. Kommer antagligen inte göra en rufflucka på däck. Sparar balkarna som de är i fall man vill göra en rufflucka längre fram. Skall kanske bli en mittfisk och skarndäck i mahogny. Rufftaket kommer att täckas med marinplywood och vitmålad däcksduk.
2020-11-03 Lagt däcksmaterialet i fura på tork hemma i huset. Lackat några detaljer till Aina. Städat maskiner, utrustning, golv mm samt kastat skräp o sorterat som har med Aina att göra. Det är viktigt att ta ett tag så man kan arbeta vidare på ett effektivt sätt. Linoljat däcksbalkar och gjort en vajersträckare för styrningen.
2020-11-04 Gjort i ordning så man inte kan tappa tanklocket samt borrat ett lufthål så bensinen rinner lättare till förgasaren. Lackat en del delar till Aina. Skrapat en bit på babords bog. Gunnar Andersson var och tittade på Aina idag.

 

 

Tanklocket är ordnat med kedja och lufthål.

 

  Skrapat lite på babords bog. Mahognyn är väldigt ljus.
2020-11-05 Lackat detaljer, skaffatlite virke och skrapat lack o bottenfärg. Linoljat där det är renskrapat från bottenfärg.
2020-11-06 Skrapat bottenfärg och klarlack. Är framme vid ratten på babord, alltså halva babordssidan är klar. Lyft Aina högre upp och grejat/förbättrat vagnen lite.
 
  Källsortering! Skrapad bottenfärg ligger t. v. och klarlack från friborden t. h.
2020-11-10 Skrapat bord och bottten på babords sida.
2020-11-11 Skrapat färdigt bordläggning och botten på babords sida. Mahognyn där jag befarade att den skulle vara väldigt mjuk var betydligt bättre än vad jag trodde. Jag byter inte sambord och de 2 bord som ligger närmast sambordet. Linoljat hela skrovet på babord. Grejat lite med vagnen så man kommer bättre åt botten. Börjat skrap på styrbords sida akter ifrån.
Arbetat 167 timmar med Aina t o m idag.
2020-11-12 Skrapat på styrbords sida. Monterat bort den gamla ekolodsgivaren och kylvattenintaget till motorn när jag passerade dessa med skrapan. Ordnat med ett nytt kylvattenintag bestående av en kulkran och bordgenomföring i metall.
 
  Silen till kylvattenintaget var igensatt av rosten från bordgenomföringen. Nya kylattenintag ligger till höger.
2020-11-13 Skrapat färdig skrovet på styrbord. Det värsta grovarbetet är nu gjort på Aina. Det finns mer skrapning men det är i mindre omfattning. Kontrollerade dyvikan när jag passerade den. Den verkar vara OK. Linoljat hela styrbords sida.
 
  Det har varit minst 4 lager med bottenfärg på Aina. Blymönja som skrapats någon gång. Därefter en grå primer innan den ljusgröna och sist den blåa bottenfärgen.
 
  Aina har fått lack-lockar på styrbord's sida.
 
  Aina's skrov är nu linoljad runt om. De mörka ytorn är oxiderad mahogny. Skrovet skall betsas så småningom innan det lackas med Epifanes.
2020-11-15 Skruvat isär instrumentbräda till Albin, rengjort kontakter o instrument och lackat med grön hammarlack. Plockat isär temperaturmätaren. Saknar givaren. Undersöker om den går att laga. Finns nya att köpa.
 
  Temperaturmätare från Autotemp, Sweden. saknar givare som skall sitta i blocket.
 
  Temperaturmätarens baksida
 
  Så här ser temperaturmätaren ut utan skal. Etertemperaturmätare.
2020-11-16 Städat efter all skrapning av lack och bottenfärg. Tog bort väggarna och skrapade samt betsade dessa. Linoljat skrovet invändigt under vattenlinjen.
 
  Skrapad lack från halva styrbords sida.
 
  Aina utan inredning. Snart blir det återmontering och då vänder det. Man är då på "vinnarsidan".
2020-11-17 Lackat ruffväggar och filat till mässingbricka för tanklocket.
2020-11-18 Linoljat invändigt i skrovet i höjd upp till vattenlinjen samt skrapat och slipat en del sarg utvändigt. Det är inte mycket skrapning kvar nu.
2020-11-19 Linoljat lite inne skrovet, skrapat och slipat utvändigt hela sargen och lite invändigt. Skruvat bort kapellbeslag. Gjort bitar till konsol för instrumentbrädan och förbättringslackat ruffväggarna. Lagat fäste för styrbords-stolen fram.
 
  Fästet till vänster är intakt. Fästet för styrbords stol t. h. är trasigt.
2020-11-20 Gjort fäste för instrumentbrädan m m. Finsnickeri.
2020-11-21 Gjort färdigt instrumentbrädan. Lackar den idag plus andra småbitar som har med stolarna att göra.
2020-11-22 Nu har jag skrapat och slipat färdigt sargen till sittbrunnen. Hela båten är färdigskrapad alltså. Packat ner varmluftspistolen och skraporna i sin låda. Linoljat sittbrunns-sargen ut- och invändigt. Fixat med länkhjulen till styrningen. De satt fast. tagit loss, borstat och oljat så nu löper de lätt.
 
  Sista skrapet på insidan av sargen.
 
  Gamla vajerlåset vid ratten som har ett kugghjul för cykelkedjan.
2020-11-23 Skruvat fast för gott mindre träbeslag för stolarna och vajerstyrningen i sittbrunn. Tagit bort stävlisten i galvat järn. Det var både skruvad och spikad. Gravrost under vattenlinjen. Stävskenan var väldigt sliten, antagligen mot en brygga ca 3 dm över vattenlijen.
 
2020-11-24 Tagit bort kölskenan. Sågade av de dåliga skruven med bågfil. Mycket gravrost på kölskenan. Förberett för hårdlödning av anslutningar till bensintanken i koppar och gjord av Dahlmans plåtslageri, Torsby1928. Skruvat tillbaka ruffväggarna/skotten samt satt fast ratten. Börjat med vajrarna för styrningen. Vill ha detta klart innan jag börjar med akterdäck. Lagt i durkarna innan så det blir lättare att arbeta i båten. Durkarna skall målas innan sjösättningen. Roder-ratten har lackats några gånger.
 
  Ruffväggarna/skotten på plats. Fick använda limknektar för att dra ihop sidorna totalt ca 10 mm så att bitarna (ruffväggarna) passade ihop med dörröppningen. Roderratten är på plats också. Framför Aina ser ni aktern på Vänersnipan Felicia, byggd 1949 i Sjötorp.
2020-11-25 Gjort klart vajerstyrningen med fjäder och vantskruv och länkhjul till vajern. Använde två gamla undervantstag, med kaus i bägge ändar, till den skrotade Stjärnbåten 156. De passade perfekt mellan ratten och förbi länkhjulet ni ser på bilden här nedanför. Gjort pluggar till länspumputkast och luftning av tanken som var i fören tidigare. Hårdlött anslutningar till tanken, dvs för tanklocket och bensinkran.
 
  Vajerstyrningen med vantskruv och fjäder.
2020-11-26 Målat däcksbalkar och balkvägare med kokt linolja blandat med zinkvitt och lite sickativ. Jag vill ha däcksbaklarna ljusare då de har blivit mörka under årens lopp. Betsat skrovet med spritbets. Skrapat "rost" på kölplankan. Kölskenan hade delat sig och halva skenan av järn satt kvar på kölplankan när jag tog bort kölskenan.
 
  Babords sida (sidan till vänster i bild) är spritbetsad här. Styrbords sida är linoljad.
 
  Både styrbord och babord är spritbetsade här. Skall spritbetsa bägge sidorna en gång till.
 
  Bortskrapade rostflagor från kölskenan.
2020-11-27 Målat däcksbalkarna till fördäck en gång till. Provtryckt och installerat koppartanken från 1928 klart. Skruvat fast påfyllningen och bensinkranen klart.
 
  Bensinpåfyllningen är injusterat till nästan rätt höjd till akterdäcket. Finjusteras när jag lägger akterdäcket. Jordledning på plats för att förhindra gnistbilding. Tanken ligger under akterdäcket på styrbord sida. Kul att kunna använda en koppartank från 1928.
2020-11-30 Gjort om fästena för bensintanken och skravat fastbensin kran - slang - filter - slang och bränslepumpen färdigt. Drag även fram elledningarna till bränslepumpen. Säkringarna kommer att sitta vid ratten någonstans. Skruvat fast framsidorna på ruffen och de främre konsollerna för britserna i bruffen. Arbetat på Aina till och med dags dato ca 237 timmar.
 
  Bara kopparöret kvar till motorn och förgasaren.
2020-12-01 Pluggat skruvhål i ruffen, gjort en bjälke där däcksluckan var samt gjort en kort hörnlist som var dåligt i ruffen. Småplock alltså.
2020-12-02 Skruvat fast rufftakets balkar och pluggat skruvhålen. Snickrat på akterbänken. Nya konsoller och förstärkt på några ställen där.
 
2020-12-03 Monterat på akterbänken. Många vinklar och bitar som skall passa. Målet är att man skall kunna skruva loss allt inklusive bensintanken utan att behöva riva akterdäcket.
2020-12-07 Monterat akterbänken klart. Jag använder alltid det gamla materialet så långt som det går. Lagar ibland delar av det som är dåligt med annat gammalt material. Flyttat bensinpumpen och filtret så man lättare kommer åt dessa. De sitter nu under styrbords sits. Vänt på bensinkranen. Gjort alla pluggar på ruffen klara samt betsat dessa.
 
  Akterbänken är klar. Sitsarna och ryggstöden är endast ca 13 mm tjock mahogny. Delarna är skeva. Mittensitsen går att fälla upp, mittenryggstödet (är inte lackat än, bara betsat) går att fälla ned, styrbords och babords ryggstöd går att dra bort när mittenryggstödet är nedfällt. Provat att det går att ta ut tanken utan att riva akterdäcket. Styrbords och babords sits sitter fast med endast 2 skruv vardera. Skall endast sätta fast låsöverfall på mittensitsen och mittenryggstödet.
2020-12-08 Rensat bland Aina's utrustning. Kastat och sorterat. Ordnat med avgasröret.
2020-12-09 Städat verkstaden efter Aina-arbeten.
2020-12-10 Köpt skivor (4 och 7 mm) och börjat med rufftak och däck så smått.
2020-12-11 Fortsatt med däcksskivorna. Många vinklar och mått som skall stämma. Gjorde mallar av wellpapp först.
 
  Aina är inte helt symmetrisk. Babords skiva är klar och mallen för babord ligger på styrbords sida. Får skarva i lite så jag kan använda den som mall när jag sågar ut skivan till styrbord fördäck. Jag lägger först 4 mm och sedan limmas 7 mm skiva och ovanpå dessa så skall jag limma och skruva fast tätvuxen fururibbor. Innan jag börjar med fururibben så skall skarndäcken monteras och även en mittfisk. På rufftaket blir det tjock bomullsväv och kokt linolja.
2020-12-16 Sågat klart alla skivor dvs både 4 och 7 mm tjocka. Börjat med akterdäcket med att göra en mittfisk, passa in och slutjustera bränslepåfyllningen och för hjärtstocken och andra mått. Skruvat fast skivorna och provlagt däcksribborna som bestpår av Wermland Pine (= närproducerad Oregon Pine)
 
  Wermland Pine på akterdäck.
2020-12-17 Gjort akterdäcket i stort sett klart. Skall betsa mittfisken, spärra skivorna och limma ihop dessa, borra håll i ribborna för skruven, olja och lacka ribborna, innan jag skruvar fast dem och nåtar. Kanske limmarjag ribborna. Vet inte än vilken färg det skall bli. Mycket som är oklart ännu.
 
  Här ligger Wermland Pine ( = tätvuxen gammal värmländsk fura) klart på akterdäck.
2021-01-03 Är igång igen efter jul-upphållet. Justerat styrbord rufftak och limmat ihop med epoxi 4 mm och 7 mm skivor. Får då 11 mm skiva som skall kläs med däcksduk och sedan strykas med kokt linolja.
 
  Täckt styrbord rufftaket inklusive skivorna med täcke och trasmattor. Inne i ruffen står en kupévärmare för att få upp härdningtemperatur på epoxi. Det är 0-grader i lokalen och skivorna är kalla. Viktig att kkupévärmaren står där det är kallt och att denuppvärmda luften går mot det som skall värmas. Det får inte vara ett slutet utrymme. Varmluften skall kunna gå ut lätt.
Gjort likadant med en kölplanka till en campingbåt som var trasig p g a grundstödning. Limmade 2 meter med eklameller och byggde tillbaka kölen. Gjorde ett tält under båten och satte dit en kupévärmare på golvet. Det blev bra och kölen fungerar än.
2021-01-04
  Så här blev det. Blev bra. Det skall på däcksduk o kokt linolja senare.
2021-01-08 Börjat ordna med babords rufftak och fördäcket om grubblat över hur jag skall få ihop skarndäcken på fören. Skarndäcken skall göras i mahogny. Blir tvungen att limma den mahogny jag har så de blir bredare för att kunna såga till dem.
2021-01-10 Sågat till skarndäck så jag kan bredda dessa. Limmat en bräda med epoxy.
2021-01-11 Limmat skarndäcksbrädor med epoxy morgon o kväll. Finjusterat kanten på skivan som ligger på fördäck
2+21-01-12 Grejat med skarndäckbrädorna. Det är knepigt då man inte har tillräckligt breda mahognybrädor utan man måste bredda det man har så man får till bredden. Det kommer att bli längsgårnde skarvar på skarndäck föröver- Blir bara en tvärskarv nu på skarndäck. för om ruffen. Det är ok.
202101-13 Gjort mallar och mätt och mätt igen. Sågat till skarndäcken på fördäck och breddat (=limmat) igen.
 
  Här står skarndäcken som har breddats. I mitten står mittfisken.
 
  Breddningen gjordes med "fjädrar" för att få bättre hållfasthet. I mitten ligger mittfisken.
 
  Här är mallen (till vänster) för ett av de främre skarndäcken. Biten till höger är ursågad från där mallen ligger. Den ursågade biten skall limmas mot den smala brädan i mitten för att få rätt bredd på skarndäck.
 
  Här är jobbet nästan klart. Nu skall bitarna bara limmas ihop.
2021-01-14 Satt i nyslipade hyvelstål i plan- o rikthyveln idag. Vilken fröjd att hyvla till mahognyskarndäcken.
 
  Slipade bort epoxy-droppar på skarndäcken efter limningen med en bandslip.
 
  Nästan färdighyvlade skarndäck. 19,5 mm tjocka. Innerkurvan klar så nu är det bara ytterkurvan och längden som som skall justeras mot stäven och bakåt mot mötande skarndäck bredvid ruffen.
   
   
   
   
   
   
   
   
   
0000000000  
2021-01-15 9:26 Torsby Småbåtsvarv    _/)