Långedragsjulle J10 nr 88

Långedragsjullen J10 nr 88 är byggd 1943 på Wahlborgs varv i Göteborg. Konstruktör är Hjalmar Olsson, Göteborg. Wahlborgs varv var känt för kvalitetsbyggen. 88:an levererades den 1 maj 1943. 88:an är byggd med ekspant, bordläggning i ek, rostfria beslag, mm helt enligt specifikationerna. Denna J10 är byggd helt efter originalritningarna, dvs den har ingen kapp utan är helt öppen så när som på ett litet stuvutrymme under fördäck.

Ägare:
- 1943-05-01 Olof Andersson som i många år var vice ordf. i Långedrags Segelsällskap. Han ägde flera Långedragsjullar senare, bland annat flera J18 och J22:or.

- 1955 ca så köpte konstnär Erling Ärlingsson J10 nr 88 (storseglet fanns kvar okt 2008) i Göteborg. Erling bodde i Göteborg under 1920-talet innan han flyttade till Värmland och Sillegården. Erling seglade ofta med 88:an i Fryken. J10:an har sedan dess varit en lekbåt på land för besökande barn på Sillegården.

- 2008-10-05 får jag reda på att "vraket" J10 skall eldas upp. J10 nr 88:an är i ett bedrövligt skick, ty den har stått utomhus i decennier utan täckning. 88:an är sedan 22 oktober i Torsby under tak för att snyggas upp till ev utställningsbart skick. J 10 nr 88 kommer nog aldrig att kunna seglas igen tyvär. Jag såg båten på land i början av 1970-talet. Då var båten fin och användes i Fryken.

- 2010-04-20 Jag har bedömt att J10 nr 88 inte är i reparerbart skick. Det är enklare att bygga en ny. I stort sett allt bör bytas, ty virket är knäckt, ruttet, spikat o sågat, sprucket m m.
Jag är annars av den principen att allt kan man reparera. Det är bara en fråga om hur mycket man vill göra. Nu finns det många J 10:or seglandes än i dag på olika håll i landet så båttypen finns reprensenterad.
Jag har börjat att "skruva ner" båten, dvs ta vara på all mässingskruv o bultar samt de fina beslagen som finns på båten. Jag tar till vara även järnkölen.

- 2010-08-24 J10 nr 88 är nu nedskruvad helt. Det var mycket skruv i båten som jag tagit till vara på. Bultara och kölbultarna är av brons. Skall försöka göra en liten installation av knap o annat som minne av båten. En del trädelar var friska bl a skarndäcksknän. Resten går till återviningen med alla kopparnitar.

J 10 nr 88 kommer att finnas kvar i tuschteckningen som Erling Ärlingsson har ritat.


Här nedanför är det några bilder på J 10 nr 88 på Sillegården innan den flyttas till Torsby.

2










J10 på plats oktober 2008. Får se vad det blir av henne.


Inte mycket kvar av J10 nr 88.


Allt vettigt är bortplockat.


J10 nr 88 på väg mot sista vilan.


J10 nr 88 går i graven (träcontainern) på
Återvinningsstationen i Torsby september 2010 .


Kölen till J10 nr 88 är kvar om någon vill ha den..

Torsby Småbåtsvarv    _/)