Otterbäckensnipan "Hildur" |
1955 ca |
Otterbäcken-snipan, döpt
till "m/y Hildur" är
byggd med sågade ekspant och mahognybord någon
gång
på 1950-talet. Överbyggnaden
i mahogny. Akterdäcket är i teak med svart nåt.
Inredning gjord i mahogny. Fördäck var gjort av granlameller,
som läckte (2007) rejält. Fördäcket
hade svällt upp. En
hel del silikontätning överallt.
En Volvo-penta 2-cylindrig sitter i snipan. |
1997 |
Hildur köps av Lena Bergström,Frykenstrand, Sunne och döper snipan till Hildur. Hildur grundade Frykenstrand på 1930-talet som ett semesterhem för kvinnor. |
2007-09-05 |
Otterbäcken-snipan m/y Hildur. Nedre bilden ses hur fördäcket
har sjunkit ned betänkligt. Många däckbalkar
var delvis ruttna. Hösten
2007 revs hela fördäcket med att balkar och balkvägare
togs bort. Allt var dåligt. |
2007 höst |
|
2007 höst |
|
|
Fördäcket har säckat ihop. |
2007 höst |
|
2007 höst |
En del var ruttet av däcksbalkarna och balkvägarna. |
2007 höst |
|
2007 höst |
Däcksbalken har delaminerat. Limmet borta. Rev bort hela fördäcket. |
2007 nov |
Nedan ser ni den fasta fixtur (efter
den största radien) med olika passbitar (bilden
till höger) för
att lamellimma 13 däcksbalkar med olika radier.
Den största passbiten (26) gällde för
den minsta radien. Delade upp passbitarna mellan den
största och minsta
radien
helt proportionellt. Behövde
aldrig justera fixturen under arbetets gång utan
bara bytte passbitar. Passbitarnas mått i mitt
fall blev 26, 24, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 4,
och
2 mm. Nu
rör sig trä lite som det vill när man
släpper på tvingarna.
Fick byta plats på 6:an och 7:an. Efter limningen
av däcksbalkarna så hyvlade jag
till dem till
rätt tjocklek
innan inpassning
i m/y Hildur. |
2007 nov |
|
2007 nov |
|
2007 nov |
Passbitar för att göra däcksbalkarna i en fixtur. |
2007 nov |
|
2007 nov |
Här epoxilimmas en däcksbalk i däcksbalkfixturen. |
2007 nov |
|
2007 nov |
Här epoxilimmas en balkvägare
i en fixtur gjord för balkvägaren. |
|
Här nedan är balkvägaren på plats och däcksbalkarna är
på gång. Däcksbalkar
o balkvägare dränktes med rå linolja till mättnad
innan montering.
Även annat som bordkanter och andra ställen som jag kom åt
och inte skulle använda epoxi hade jag på rikligt med
rå
linolja blandat med Intertox o
balsamterpentin. Samma däcksbalkavstånd som tidigare
fick bestämma vilken tjocklek som jag skulle ha på den
sammanlagda tjockleken på de limmade skivorna. |
2007 nov |
|
2007 nov |
|
2007 nov |
Den undre bilden är däcksbalkarna inpassade i balkvägaren. |
2007 nov |
|
2007 nov |
|
2007 nov |
Däcksbalkar o balkvägare har målats med järnmönja blandat med zinkvitt
och kokt linolja några gånger. Bra mot röta. Lång torktid. |
|
|
2008 |
Ovan ses den första 6 mm luanplywood som skruvades
dit på däcksbalkarna med
spårskruv 4 x 30 rostfria syrafasta A4 på ett avstånd
cc 150 från
varandra. Hade satt fast klotsar på insidan i överkant på borden
för
att få något friskt att fästa skivan i vid bordkanten.
Innan jag skruvade fast skivan så linoljelackade jag det som
blir undersidan, innertaket, i
ruffen.
Tvärskarven
lades
på en
däcksbalk.
Det var inga problem att bukta skiva på två håll
när man skruvar dit det hela. I mitten blev det en längsgående
skarv som syns inne i ruffen. |
2008 |
|
2008 |
Här limmas
skarndäck
och mittfisken. Det skall inte bli några synliga skruvar eller
pluggar ovanpå däcket. Mahognyplywooden limmades dit med
epoxi och jag lade vikter på skiva
två för att få passning. Tvättade skivorna
mycket överallt
med aceton innan limning. Gjorde mallar i tunn masonite för skarndäck,
mittfisk som jag använde nar jag sågade de
dyra skivorna. |
2008 |
|
2008 |
Ovan limmas de sista skivorna (nåtad teak) fast.Jag
skruvade fast skivan i
den springa som jag senare nåtade med svart epoxi. Skruvhålen
döljes på så sätt. Gick väldigt enkelt.
Skruvens tjocklek fixerade också skivan på ett enkelt sätt
i sidled. |
2008 |
|
2008 |
Här
ser man limning av mittfisken hur jag använde små klotsar
som jag sågat som en parentes tillsammans med trallskruv och
bricka. Epoxitätade
ändträ på skivorna noga. |
2008 |
Jag nåtade skarvarna mellan skivorna med epoxi blandat med lite
microfill och svart pigment. Riktigt kletgöra.
Jag klippte till
glasfiberväv 200gr/m2. Tre våder blev det. Började
i mitten med
att tvätta däcket med aceton,
hade på epoxi
på däcket,
lade
dit
glasfiberväven
för sb våd, lade
dit väven och på med rikligt med epoxi och sedan samma
sak på bb.
Epoxin fick härda lite och sedan på med ytteliggare en omgång
med epoxi på
hela däcket. Detta fick härda ut ordentligt. Slipade lite
med 240 papper, tvättade med aceton innan jag lackade
fördäcket med International Professional
2 komponentlack
två gånger. Var väldigt varmt, mellan 20 - 25 grader
ute när jag limmade o lackade fördäcket.
Kunde varit lite kallare så hade det blivit lite lugnare med härdningshastigheten. |
2008 |
Gjorde relingslister av ek som jag satte dit provisoriskt. Dessa är
linoljade. Behöver göras nya skarndäck utmed sidorna.
Det är
andra mindre detaljer som skall utföras också bl a täta noga mellan framrutan och däcket.
Borrade i fördäcket nödvändiga
hål
innan jag skruvade fast beslag. Jag ville egentligen inte för det är alltid problem med att borra på skivor o lack. Fukt vill gärna gå in i borrhålen oavsett hur mycket tätmedel man har.
Erfarenhet. Hildur var mitt första större arbete med en träbåt. Nästa gång jag gör samma
däcksarbete så skall jag ta tjockare skiva under t ex 9
mm och 4 mm till den övre skivan. Det går åt mindre
vikter och man kan skruva 9 mm bättre med lite längre skruv.
Använda en spruta för att nåta med epoxisvart. Mindre kladdigt.
Innan jag nåtar med detta så skall jag också lacka nåtspåret
med epoxi som får härda. Det blir lättare att göra rent
utmed nåten om man spiller lite med den svarta epoxin.
Nästa projekt med m/y Hildur.
Skall ta bort alla beslag för
att slipa däcket
nogrannare innan jag lackar det med 2 komponentlack igen. Skall på med
lite lister. Kunden vill prova i sommar vart hon vill ha dessa. Skall även
göra en
kortare mast så det blir enklare att gå under broarna
bl a i Sunne. |
2008 maj |
|
2008 maj |
m/y Hildur klar för leverans mned nytt färdigt fördäck. |
2008 maj |
|
2008 maj |
m/y Hildur's fördäck
har återfått sin spänst på fördäcket tycker jag. |
2009 |
Nästa projekt med m/y Hildur.
Skall ta bort alla beslag för
att slipa däcket
nogrannare innan jag lackar det med 2 komponentlack igen. Skall på med
lite lister. Kunden vill prova i sommar vart hon vill ha dessa. Skall även
göra en
kortare mast så det blir enklare att gå under broarna
bl a i Sunne. |
2010 |
Servicearbeten på Hildur inför sjösättning |
2016 |
Våren så får Anders Wiss Hildur av Lema Bergström. Hon sålde Frykenstrand och flyttade. Hildur är i behov av ny lack bl a. Står under tak på Torsby Småbåtsvarv. |
2017 |
Hildur har stått still i vinter. H |
2018 |
Hildur väntar på reparation. |
2019 |
Hildur väntar på reparation. Det är framför allt renskrapa utvändigt och lacka. Avbärarlister bör bytas samt göra ett bärplan på akterstäven så att snipan inte gräver ner sig vid gång.
|
2020-05-15 |
Mats Larsson, Grunnemo, Gräsmark tittade på Hildur idag tillsammans med Michael Olsson, Sunne. Mats Larsson, Grinnemo, Gräsmark kommer att ta hand om Hildur. Mats får båten mot löfte att han renoverar Hildur. |
2020-06-04 |
Hildur hämtas i kväll av Johanna och Mats Larsson i kväll. Hildur kommer att repareras i Grinnmo som ligger i Gräsmark ca 25 km väster om Torsby. |
2020-06-04 |
|
2020-06-04 |
|
2020-06-04 |
Hildur lämnar Torsby SMåbåtsvarv för omvårdnad i Grinnemo. |
|
|
|
|
0000000000 |
|
2020-06-05 14:51 Anders Wiss |