Liten mahognybåt byggd 1959. Lottbåt i Karlstad.

1959 Campingbåten, byggd på Karlstads Småbåtsvarv Dahlström & Svensson detta år. Campingbåten var en lottbåt och lottades ut av Karlstads Motorbåtsklubb. Sommaren 1959 stod Campingbåten på torget i Karlstad då lotterna såldes. Vinnaren till Campingbåten bodde i Skoghall och han ville inte ha den. Vinnaren i Skoghall satte då in en annons på Campingbåten i NWT, Nya Wermlands-Tidningen och Gösta Eldin (född 1938) såg annonsen där. Gösta var född med en CP-skada, kanske förlossningsskada och var spastiker. Gösta skulle aldrig p g a sin spastiska sjukdom kunna köra bil. Gösta hade dessutom svårt att gå utan stöd.
Gösta Eldin (21 år) och hans far Vilhelm Eldin samt Sigvard Lövgren som var gift med Gösta's storasyster Hellny (född 1930), alla från Deje åkte ner till Skoghall och tittade på båten. Vilhelm Eldin köpte Campingbåten till Gösta. Gösta blev lycklig. Köra båt gick bra för Gösta som kunde ta sig i och ur Campingbåten. Campingbåten sjösätts i sjön Visten som ligger mellan Klarälven och Mellan-Fryken ca 4 mil norr om Karlstad. Gösta hade även en packmoped som han for runt med på land.
Campingbåten
har längd på ca 6 m, bredd ca 1,9 m, djup ca 0,5 m. Motornummer på Albin O-21 är 32318 och den är byggd 1959. Campingbåten är helt byggd i mahogny med sågade ekspant. Det är hela bordbrädor i skrovet. Det finns alltså inga skarvar med laskar på bordläggningen. Campingbåten är nästan orörd, dvs ej sönderskruvad beträffande installationer o beslag. Alla skruvhål är pluggade, även inombords.
1960-talet Ulla Perssons mormor Märta o morfar Vilhelm Eldin äger Campingbåten. De har Campingbåten i sjön Visten och Gösta fiskar mycket med den, bl a nätfiske. De underhåller Campingbåten hela tiden och den änvänds flitigt. Gösta är den som använder den mest och han kallar Campingbåten för Pärlan. Hellny berättade detta 2019-02-22 då hon med dotter Ulla och måen Ola Persson besökte Torsby Småbåtsvarv och tittade på reparations arbetet.
1972 Ulla Perssons föräldrar Hellny och Sigvard Lövgren tar över Pärlan och har den i Visten. Hellny's far Vilhelm avlider detta år. Hellny och Sigvard underhåller Pärlan.
1976 Hellny''s bror Gösta avlider 38 år gammal.
1980 Det görs ett grundligare underhållsarbete på Pärlan. Slipas trären och oljas o lackas m m berättade Hellny Lövgren. Motorn får även en Dynastart. Kapellet är sytt av en sömmerska i Deje. Hellny Lövgren har inpregnerat kapellet ett flertal gånger.
ca 2000 Pärlan tas över av Ulla och Ola Persson, Kisterud, Västra Ämtervik ca 10 km söder om Sunne i Värmland. De har Pärlan i Fryken några år.
2012 Pärlan är i sjön Fryken detta år för att sedan stå på land i ett uthus på gården i Kisterud.
2015 febr Ola Persson ringer och undrar om Anders Wiss vill ta över Pärlan. Anders Wiss kommer överens med Ola Persson att hämta Pärlan när snön gått bort.
2015 april Ulla Persson ringer och undrar om Anders Wiss blir ledsen om han inte får ta över Pärlan. En systerson till Ulla tänker reparera Pärlan. "Vad bra" blev svaret från Anders Wiss." Ju fler som ägnar sig åt att rädda träbåtar desto bättre."
2017-01-20 Ola Persson ringer igen och undrar om Anders Wiss fortfarande är intresserad av att ta över Pärlan. Anders Wiss kommer överens med Ola Persson att hämta Pärlan är snön gått bort. Pärlan står i vägen på Ola's gård för utbyggnad av jordbruksverksamheten. Ulla's systerson hinner inte med eller har tappat intresse för att reparera Pärlan.
2017-04-16

Anders Wiss får Pärlan och hämtar den idag den hos Ulla o Ola Persson, Kisterud, Västra Ämtervik ca 15 km söder om Sunne. Pärlan är i behov av reparationer bl a akterspegel och fördäck.

Pärlan är väldigt fri från gamla skruvhål och beslag. Pärlan är inte sönderskruvad. Kapellet är friskt. Motor gick att röra på när jag hämtade den. Det som skall åtgärdas är akterspegeln samt fördäckets ytterkanter mot skarndäck och skarven mellan fördäck och skarndäck. Mahognyn i bordläggningen är gulblek. Kontrollera alla mässingskruv i sambordet och bottenstockar. Lacken på bordläggningen är hel så man behöver nästan inte lacka Pärlan . Jag skall försöka få Pärlan i sjön 2018. (Det gick inte p g a höftoperation).

2017-04-16

Pärlan i Torsby.

2017-04-16

Babords bog.

2017-04-16

Ser inte så bra ut högt uppe på akterspegel på babords sida.

2017-05-03 Pärlan har tvättats och skall ställas in i verkstaden snart för att repareras. Kapellet skall lämnas in för tvätt och inpregnering. Akterspegeln är rutten på babord uppe vid däcket.
2017-05-12

Idag så kom Pärlan in i verkstaden för att påbörja med reparerationerna. Skall bli intressant att ta itu med akterspegeln.
Mina mål med alla reparationer av äldre träbåtar som jag gör är att använda originalmaterialet så långt som det någonsin går. Pärlan är gammal och Pärlan får vara grå om materialstyrkan är ok. Pärlan kommer att ha samma mål beträffande material som alla mina andra reparationer.
Skall man byta material p g a utseende så kan man lika gärna bygga en ny båt.

 

Pärlan på väg in i verkstaden.

 

Pärlan på plats för att åtgärda akterspegeln först. Fördäcket tas senare. Till vänster står det en bohusjulle med en Albin O-1 motor i.

 

Behöver städas lite.

 

Albin O-21 med gubbstart. Det sitter även en Dynastart på motorn.

 

Albin O-21 med motornummer 32318 anger att motorn är byggd 1959 enligt listan från Albin Motor
 

Akterbänken o smutsigt nedfällt kapell. Kapellet är helt och skall lämnas in på tvätt.

2017-05-17

Sågat upp akterspegeln för att komma åt ordentligt. Akterbänken var antagligen monterad innan däcket lades. Omöjligt att ta loss i alla fall utan att förstöra väldigt mycket. Ville inte ta loss hela akterspegeln heller då den var så fint inpassad mot bordläggningen och välpluggad. Skall göra en skarv mitt på akterspegeln med pluggade skruv. Den rostfria bensintanken syns till höger. Det är röta på babord akterspegel somskall åtgärdas.

 

Mycket knepig konstruktion av infästning av akterspegel. Många mässingskruv var mycket dåliga i stödet mitt på akterspegeln. Zinken var borta.

 

Babord sida med ruttet akterspegelspant i ek.

 

Däcksbalken rutten. Den måste bytas ut. Skruven som fäste akterspegeln mot akterstäven var helt av mellan stäv och spegel. Korrision dvs zinken var borta från mässingskruven. Underligt då det oftast brukar vara dessa problem under vattenlinjen. Ek är förmodligen styggt mot zink. Flera mässingskruv på andra ställen runt akterspegeln var i samma dåliga skick. Dessa skruv kommer att ersättas med syrafasta skruv.

 

Mahognydäck, Skrapat akterdäcket. Akterdäck med gammalt torkat kitt i nåten. Det kommer att gå åt mycket linolja, bets och lack för att få ordning på akter- och för-däcket.

 

Har satt dit nytt ekspant på babord. Skarvade det mot friskt spant. Lagt en balk av ek i linje med akterspegeln. Akterspegeln kommer att skruvas fast i denna balk och i en lask i underkanten.

 

Här har jag lagt dit utfyllnad i ek på balken som akterdäcket kommer att skruvas fast i. Satt dit ett stöd på babordsspantet för att hålla aktertvärbalken på plats. Gjort samma sak på styrbord. Skall skarva däcket på några ställen. Denna lagning göms av en tvärbräda i mahogny.

2017-05-21

Ulla Perssons mor Hellny Lövgren ringer idag till mig och berättar historien om Pärlan som jag har kompletterat med här ovan.

Hellny berättade att hennes far Vilhelm Eldin arbetade på Mölnbacka-Trysil och han hade låtit de tillverka en länspump till båten. Pumpen brukade ligga under akterbänken berättade hon. Var pumpen är idag vet hon inte.

2018-09-08 Lagat akterspegeln och gjort så jag kan skruva tillbaka den.
2018-09-30 Akterspegeln på plats. Den går att skruva loss för att komma åt hjärtstocken lätt bl a.
 
2018-10-20 Börjar med fördäcket. Får se vad som behöver göras. Mycket är dåligt.
2018-11-14

Det var mer som var riktigt dåligt. Däcksribbor, skarndäck så jag rev allt för att bygga nytt. Skall försöka återanvända däcket i mahogny. Däcksbalkarna var bra. Masoniten bucklig, rutten och dålig. Beställt marinplywood som skall bli underlag för mahognydäcket.


Dålig däcksbalk som måste bytas eller lagas.

 

Dålig masonit under mahognyribborna.

 

Kofoten användes för att ta bort däcket. Gick ganska lätt då spiken var dålig.

 

Skarndäck som behöver lagas.

 

Däcksribborna (bredd 40 mm) var skråspikade i däcksbalken samt samspikade i varandra. Vanlig järnspik som hade rostat. Skall försöka återanvända däcksribborna i mahogny.

 

Skarndäcket är bortaget. Skall renoveras och lägga i nytt (skarva) för att ersätta det som är dåligt och därmed återskapa originalbredden. Limmar en list som ersätter det som är ruttet. Nu är allt borta utom en del av masoniten. Däcksbalkarna och balkvägarna är friska.

2018-11-21

Lagar och limmar vindrutan med epoxi. Står inne på verkstadskontoret för att epoxin skall härda bättre i värmen. Batteriet till Pärlan står på laddning samtidigt.

2018-11-22 Upptäckte när jag skulle börja skrapa friborden på Pärlan att Pärlan har haft ett annat namn en gång i tiden. Undrar vilket. Går inte att tyda.
Ulla Persson berättade 2019-02-22 att det har varit ett registreringsnummer "DJF nr" på Pärlan. DJF står för Dejeforsen.
 

Styrbords bog. Mankan skönja DJF på styrbords bog.

2018-12-06 Har skrapat och betsat på sarg och fönster. Det blir skillnad. Det gäller att vara snabb då man använder spritbets. Skall skrapa och betsa friborden senare. Har betsat däcksribborna och gjort några nya.
 
2018-12-07 Har hittat en liten snapsflaska som passar i akterlanternan. Skall skära av flaskan (skall dricka ur den först) och ha den som glas till akterlanternan.
Har lämnat in ratten till en billackerare för målning.
2018-12-07
2019-01-05 Monterat en balk på takbalken i varvet så jag kan lyfta ur motorer enkelt samt få upp båten i luften för att enklare kunna arbeta med botten.
 

Här har motorn lyfts ut för att transporteras till Kristinehman för service.

2019-01-07 Här är Pärlan i luften, tog bort roder, hjärtstock och propeller med lager och axel. Det är glapp i lagret så det kommer att åtgärdas. Det var lagat med en del silicon runt hjärtstocken. Inte bra.
Skrapat bottenfärg på styrbords sida. Blått damm överallt.
Mässingskruven som höll sambordet fast mot kölen har gått av på många ställen. Zinken har fösvunnit. Haft samma problem på andra båtar som jag renoverat.
Skall dra i nya rostfria (A4) skruv utmed hela sambordet på bägge sidor. Skall göra rent på gammal Ettan o silicon först och fylla på med "bladder" och därefter dra i skruven. Kommer att ha en bricka så det blir större yta för skruven.
2019-01-07 På roderfästet är det stora gravrostangrepp. Lämnas till smidesverkstad för renovering. Pärlan har aldrig haft någon offeranod.
2019-01-07 Principskiss på roder och hjärtstock på Pärlan . Inga måttuppgifter eller skala är definierade.
2018-01-09 Tar bort all Ettan och lite silicon inombords mellan kölplanka och sambord. Sambordet är fastskruvat med mässingskruv och den har gått av då zinken har försvunnit i skruven Sambordet hängde löst och båten har därför läckt mycket. Man har försökt täta läckan invändigt med Ettan o silicon.
Det skall bli laskgucka mellan sambord och kölplanka utvändigt innan jag skruvar dit nya rostfria skruv med bricka. Kölplankan liksom sambordet är väldigt friskt i trät hela vägen.
2019-01-14 Skruvade isär rattstyrningsutrustningen idag. Vajern var sliten och stickig. Det blir nya vajrar. Trumman till överst vänster och skivan till höger gängas på stången. Allt låses med låsmuttern som ligger till höger.

2019-01-15 Lagat mittfisken på Pärlan . Bytt ut den förliga biten med ny mahogny som var heldålig samt lagat med epoxi den aktre delen som täcks av överliggaren till instrumentbrädan.


Detta blir starkt och syns inte när den monteras. Skall bara hyvla mittfisken till rätt tjocklek och sedan betsa den.

2019-01-16 Skrapade bort all gammal lack idag. Det var tjock lager och troligen olika lacksorter då det var nyansskillnad på lagren. Kanske haft i lite bets ytterst då det var lite mörkare.
2019-01-16

Kommit halvvägs på styrbord. Mahognyn är väldigt blek

2019-01-16

På babord's bog hänger lacken som tjockt hår. Har inte mycket skrapning kvar.

2019-01-16

Nu är all lack borta. Städarbete återstår.

2019-01-16 Betsar skrovet med mahognybets. Det blir skillnad.
2019-01-17 Linoljat (rå) hela skrovet på förmiddagen.
2019-01-21 Skrapat bort all lös bottenfärg klart idag. Det fanns en del silikon mellan köl och sambord på en del ställen. Skrovet är för övrigt helt friskt i överallt. Lackat akterspegeln och 3 knap hemma.
2019-01-24 Idag körs motorn till Tony o Tomas Gustavsson samt deras far på Motorreparationer i Kristinehamn för helservicegenomgång. Gör en manövertavla till Pärlan i kväll.
2019-01-25 Satt fast rodergenomföringen (=hjärtstocken) till båten. Hade i massor med mönjekitt emellan sambord med kölplanka och den rostfria plåten. Guckan pressades ut när jag drog åt skruvarna.

Ser bra ut tycker jag. Genomgående rostfri maskinskruv i hörnen och rostfri träskruv i mitten som går in i kölplankan och till aktersepegelns knä. Detta skall inte behövas röras på många år tycker jag.

2019-01-27 Gjort klart panelen
2019-02-04 Kör propeller axel med lager till Hermanssons Marinserve i Henån för reparation. Åker sedan till båtmässan i Göteborg där jag skall vara i Västkustens träbåtsförening's montar i 4 dagar och pratar "veteranbåtar hela dagar".
2019-02-09 Hämtar propelleraxeln i Henån på vägen hem. Fått besked på att motorn är färdigservad i Kristinehamn.
2019-02-09

Blank propeller med nytt lager. Skall bli kul o montera tillbaka axeln i Pärlan .

2019-02-17 Tar bort skruv från sambordet. Blir blå överallt från bottenfärgen.
2019-02-20 Har fått bort all dålig mässingskruv nu. Skönt. Av Ca 200 mässingskruv (5 x 40 mm) så var det endast ca 100 st som var hela och drag ordentligt. De flesta hade gått av vid bordtjockleken. Skall i med gucka mellan sambord och kölstocken innan jag drar i de rostfria skruven i sambordet.
2019-02-20
Klart för att skruva fast borden i en bottenstock med nya rostfria A4 skruv och bricka. Hade i Ettan i skruvhålet och på skruven. Man får mycket större yta för skruven som annars lätt drar sönder gammal mahogny. Spacklar runt brickan innan bottenmålning.
2019-02-20


Klart framme vid stäven (ek).

2019-02-22 Hellny Lövgren, Ulla o Ola Persson besöker Torsby Småbåtsvarv och tittar på Pärlan. Hellny berättar en hel del som jag har uppdaterat. Bl a berättade hon att hennes bror Gösta kallade båten för Pärlan varför jag genomgående har kallat campingbåten för Pärlan, dvs återtagit ursprungsnamnet. Hade tidigare arbetsnamnet "Visten" på campingbåten.
2019-03-01 Börjat med fördäck. Lagat de gamla mahogny-ribborna med epoxi. Jag vill återanvända dessa. Det blir en del nya då alla inte gick att använda. Lägger en WBP-plywood under som skruvas fast i däcksbalkar, balkvägare och översta bordet. Kanten på skivas skall lackas först för att förhindra vatteninträngning. Kommer att limma fast ribborna med epoxi och sedan nåta däcket Ribborna är 32 mm breda och nåten blir 3 mm bred och 8 mm djup.
2019-03-14

Provat och justerat skarndäck på fördäcket Tätat kanterna med epoxy och sedan grundmålat undersidan med grå primer. Utreder hur jag skall göra med mahognyribborna och nåtning med vit nåtmassa. Inte lätt då jag vill kunna lacka däcket efter nåtning.

2019-03-20

Grundmålat och linoljat däcksbalkarna. De gamla är ok.

2019-03-20 Idag så har jag börjat måla under vattenlinjen med blymönja. Det krävs kanske 5 stykningar och sedan skall detta härda länge innans bottenfärgen stryks på. Går bra att stryka vått i vått dvs en strykning per dag, kanske lite oftare beroende på hur mönjan härdar. Spädde ut första strykningen rejält så mönjan sugs in ordentligt.
Satte dit rostfria häftklämmor för att markera underkanten på vattenlinjen (=snobbranden). Får se hur detta fungerar.
Solsken och ca 8 grader varmt ute idag. Vår.
   
   
0000000000