Liten mahognybåt byggd 1959. Lottbåt i Karlstad.

1959 Campingbåten, byggd på Karlstads Småbåtsvarv, Dahlström & Svensson detta år. Campingbåten var en lottbåt och lottades ut av Karlstads Motorbåtsklubb. Sommaren 1959 stod Campingbåten på torget i Karlstad då lotterna såldes. Vinnaren till Campingbåten bodde i Skoghall och han ville inte ha Campingbåten. Vinnaren i Skoghall satte då in en annons på Campingbåten i NWT, Nya Wermlands-Tidningen och Gösta Eldin, Deje (född 1938) såg annonsen där. Gösta var född med en CP-skada, kanske förlossningsskada och var spastiker. Gösta skulle aldrig p g a sin spastiska sjukdom kunna köra bil. Gösta hade dessutom svårt att gå utan stöd.
Gösta Eldin (21 år) och hans far Vilhelm Eldin samt Sigvard Lövgren som var gift med Gösta's storasyster Hellny (född 1930), alla från Deje åkte ner till Skoghall och tittade på båten. Vilhelm Eldin köpte Campingbåten till Gösta. Gösta blev lycklig. Köra båt gick bra för Gösta som kunde ta sig i och ur Campingbåten. Campingbåten sjösätts i sjön Visten som ligger mellan Klarälven och Mellan-Fryken ca 4 mil norr om Karlstad. Gösta fiskade mycket med bl a nät från Campingbåten. Gösta hade även en packmoped som han for runt med i Deje.
Campingbåten
har längd på ca 6 m, bredd ca 1,9 m, djup ca 0,5 m. Motornummer på Albin O-21 är 32318 och motorn är byggd 1959. Campingbåten är helt byggd i mahogny med basade ekspant. Välbyggt då det inte fanns ett enda spant som var knäckt. Det är hela bord från stäv till akterspegeln i skrovet. Det finns alltså inga skarvar med laskar på bordläggningen. Campingbåten är nästan orörd, dvs ej sönderskruvad beträffande installationer o beslag. Alla skruvhål är pluggade, även inombords.

2019-07-30: Jag vill alltid ha ett namn på båtarna som jag arbetar med. Jag försöker få tag på originalnamnet. Då det inte fanns något namn så har jag kallat Campingbåten under reparation för Visten, Pärlan och Båten allt eftersom information kom fram.. Jag döpte båten under reparation till först Visten då den gått mycket där. Hellny berättade per telefon att hennes lillebror Gösta brukade kalla campingbåten för Pärlan ibland. Hellny's dotter Ulla sa i februari 2019 att den aldrig haft något egentligt namn utan att de kallade campingbåten för Båten bara. Vid sjösättning 2019 så blev den döpt av Martin Wiss till Saga.
1960-talet Märta o Vilhelm Eldin äger Campingbåten. De har Campingbåten i sjön Visten och Gösta fiskar mycket med den, bl a nätfiske. De underhåller Campingbåten hela tiden och den används flitigt. Gösta är den som använder den mest och han och alla andra kallar Campingbåten helt enkelt för Båten kort o gott. Ibland så kallade Gösta Båten även för Pärlan. Hellny, Gösta's storasyster, berättade detta 2019-02-22 då hon med sin dotter Ulla och mågen Ola Persson besökte Torsby Småbåtsvarv och tittade på reparations-arbetet.
1972 Ulla Perssons föräldrar Hellny och Sigvard Lövgren tar över Båten och har den i Visten. Hellny's far Vilhelm avlider detta år. Hellny och Sigvard tar över ansvaret och underhåller Båten .
1976 Hellny''s lillebror Gösta Eldin avlider 38 år gammal.
1980 Det görs ett grundligare underhållsarbete på Båten. Slipas trären och oljas o lackas m m berättade Hellny Lövgren. Motorn får även en Dynastart. Kapellet är sytt av en sömmerska i Deje. Hellny Lövgren har inpregnerat kapellet ett flertal gånger.
ca 2000 Båten tas över av Hellny's dotter Ulla och mågen Ola Persson, Kisterud, Västra Ämtervik ca 15 km söder om Sunne i Värmland. De har Båten i Fryken några år.
2010 ca Båten är i sjön Fryken detta år för att sedan stå på land i ett uthus på gården i Kisterud.
2015 febr Ola Persson ringer och undrar om Anders Wiss vill ta över Båten. Anders Wiss kommer överens med Ola Persson att hämta Båten när snön gått bort.
2015 april Ulla Persson ringer och undrar om Anders Wiss blir ledsen om han inte får ta över Båten . En systerson till Ulla tänker reparera Båten . "Vad bra" blev svaret från Anders Wiss." Ju fler som ägnar sig åt att rädda träbåtar desto bättre."
2017-01-20 Ola Persson ringer igen och undrar om Anders Wiss fortfarande är intresserad av att ta över Båten . Anders Wiss kommer överens med Ola Persson att hämta Båten är snön gått bort. Båten står i vägen på Ola's gård för utbyggnad av jordbruksverksamheten. Ulla's systerson hinner inte med eller har tappat intresse för att reparera Båten.
2017-04-16

Anders Wiss får Båten och hämtar den idag den hos Ulla o Ola Persson, Kisterud, Västra Ämtervik ca 15 km söder om Sunne. Båten är i behov av reparationer bl a akterspegel och fördäck.

Båten är väldigt fri från gamla skruvhål och beslag. Båten är inte sönderskruvad. Kapellet är friskt. Motor gick att röra på när jag hämtade den. Det som skall åtgärdas är akterspegeln samt fördäckets ytterkanter mot skarndäck och skarven mellan fördäck och skarndäck. Mahognyn i bordläggningen är gulblek. Kontrollera alla mässingskruv i sambordet och bottenstockar. Lacken på bordläggningen är hel så man behöver nästan inte lacka Båten. Jag skall försöka få Båten i sjön 2018. (Det gick inte p g a höftoperation).

2017-04-16

Båten i Torsby.

2017-04-16

Babords bog.

2017-04-16

Ser inte så bra ut högt uppe på akterspegel på babords sida.

2017-05-03 Båten har tvättats och skall ställas in i verkstaden snart för att repareras. Kapellet skall lämnas in för tvätt och inpregnering. Akterspegeln är rutten på babord uppe vid däcket.
2017-05-12

Idag så kom Båten in i verkstaden för att påbörja med reparerationerna. Skall bli intressant att ta itu med akterspegeln.
Mina mål med alla reparationer av äldre träbåtar som jag gör är att använda originalmaterialet så långt som det någonsin går. Båten är gammal och Båten får vara grå om materialstyrkan är ok. Båten kommer att ha samma mål beträffande material som alla mina andra reparationer.
Skall man byta material p g a utseende så kan man lika gärna bygga en ny båt.

2017-05-12

Båten på väg in i verkstaden.

2017-05-12

Båten på plats för att åtgärda akterspegeln först. Fördäcket tas senare. Till vänster står det en bohusjulle med en Albin O-11 motor i.

 

Behöver städas lite.

 

Albin O-21 med gubbstart. Det sitter även en Dynastart på motorn.

 

Albin O-21 med motornummer 32318 anger att motorn är byggd 1959 enligt listan från Albin Motor.
 

Akterbänken o smutsigt nedfällt kapell. Kapellet är helt och skall lämnas in på tvätt.

2017-05-17

Sågat upp akterspegeln för att komma åt ordentligt. Akterbänken var antagligen monterad innan däcket lades. Omöjligt att ta loss i alla fall utan att förstöra väldigt mycket. Ville inte ta loss hela akterspegeln heller då den var så fint inpassad mot bordläggningen, välpluggad och frisk. Skall göra en skarv mitt på akterspegeln med pluggade skruv. Den rostfria bensintanken syns till höger. Det är röta på babord's akterspegel som skall åtgärdas.

 

Mycket knepig konstruktion av infästning av akterspegel. Många mässingskruv var mycket dåliga i stödet mitt på akterspegeln. Zinken i skruven var borta. En del rutten mahogny.

 

Babord sida med ruttet akterspegelspant i ek.

 

Däcksbalken rutten. Den måste bytas ut. Skruven som fäste akterspegeln mot akterstäven var helt av mellan stäv och spegel. Korrision dvs zinken var borta från mässingskruven. Underligt då det oftast brukar vara dessa problem under vattenlinjen. Ek är förmodligen styggt mot zink. Flera mässingskruv på andra ställen runt akterspegeln var i samma dåliga skick. Dessa skruv kommer att ersättas med syrafasta skruv.

 

Mahognydäck, Skrapat akterdäcket. Akterdäck med gammalt torkat kitt i nåten. Det kommer att gå åt mycket linolja, bets och lack för att få ordning på akter- och för-däcket.

 

Har satt dit nytt ekspant på babord. Skarvade det mot friskt spant. Lagt en balk av ek i linje med akterspegeln. Akterspegeln kommer att skruvas fast i denna balk och i en lask i underkanten.

 

Här har jag lagt dit utfyllnad i ek på balken som akterdäcket kommer att skruvas fast i. Satt dit ett stöd på babordsspantet för att hålla aktertvärbalken på plats. Gjort samma sak på styrbord. Skall skarva däcket på några ställen. Denna lagning göms av en tvärbräda i mahogny.

2017-05-21

Ulla Perssons mor Hellny Lövgren ringer idag till mig och berättar historien om Båten som jag har kompletterat med här ovan.

Hellny berättade att hennes far Vilhelm Eldin arbetade på Mölnbacka-Trysil och han hade låtit de tillverka en länspump till båten. Pumpen brukade ligga under akterbänken berättade hon. Var pumpen är idag vet hon inte.

2018-09-08 Lagat akterspegeln och gjort så jag kan skruva tillbaka den.
2018-09-30 Akterspegeln på plats. Den går att skruva loss för att komma åt hjärtstocken lätt bl a.
 
2018-10-20 Börjar med fördäcket. Får se vad som behöver göras. Mycket är dåligt.
2018-11-14

Det var mer som var riktigt dåligt. Däcksribbor, skarndäck så jag rev allt för att bygga nytt. Skall försöka återanvända däcket i mahogny. Däcksbalkarna var bra. Masoniten bucklig, rutten och dålig. Beställt marinplywood som skall bli underlag för mahognydäcket.


Dålig däcksbalk som måste bytas eller lagas.

 

Dålig masonit under mahognyribborna.

 

Kofoten användes för att ta bort däcket. Gick ganska lätt då spiken var dålig. Babords fördäck nästan klart.

 

Skarndäck som behöver lagas. Jag sågade bort ca 12 mm på insidan. Sedan limmade jag med epoxy en list så att jag fick tillbaka bredden på skarndäck igen. Skrapade, oljade, betsadeoch lackade innan jag återmonterade skarndäck.

 

Däcksribborna (bredd 40 mm) var skråspikade i däcksbalken samt samspikade i varandra. Vanlig järnspik som hade rostat. Jag reparerade alla ribborna och återanvända däcksribborna som var i mahogny igen. Hyvlade bort lacken, lagade spikhål och andra skador med epoxy blandat med mahognyspån. De blev nästan som nya igen.

 

Skarndäcket är bortaget. Skall renoveras och lägga i nytt (skarva) för att ersätta det som är dåligt och därmed återskapa originalbredden. Limmar en list som ersätter det som är ruttet. Nu är allt borta utom en del av masoniten. Däcksbalkarna och balkvägarna är friska.

2018-11-21

Lagar och limmar vindrutan med epoxi. Står inne på verkstadskontoret för att epoxin skall härda bättre i värmen. Batteriet till Båten står på laddning samtidigt.

2018-11-22 Upptäckte när jag skulle börja skrapa friborden på Båten att den har haft ett annat namn en gång i tiden. Undrar vilket. Går inte att tyda.
Ulla Persson berättade 2019-02-22 att det har varit ett registreringsnummer "DJF nr" på Båten under 1980-talet. DJF stod för Dejeforsen.
 

Styrbords bog. Man kan skönja DJF på styrbords bog.

2018-12-06 Har skrapat och betsat på sarg och fönster. Det blir skillnad. Det gäller att vara snabb då man använder spritbets. Skall skrapa och betsa friborden senare. Har betsat däcksribborna och gjort några nya.
 
2018-12-07 Har hittat en liten snapsflaska som passar i akterlanternan. Skall skära av flaskan (skall dricka ur den först) och ha den som glas till akterlanternan.
Har lämnat in ratten till en billackerare i Torsby för målning.
2018-12-07

Lagat glaset på akterlanterna med en 5 cl spritflaska som jag kapade av till rätt längd. Blev väldigt bra. Drack ur snapsen först.

2019-01-05 Monterat en balk på takbalken i varvet så jag kan lyfta ur motorer enkelt samt få upp båten i luften för att enklare kunna arbeta med botten.
2019-01-05

Här har motorn lyfts ut för att transporteras till Motoreparationer i Kristinehman för service.

2019-01-07 Här är Båten i luften, tog bort roder, hjärtstock och propeller med lager och axel. Det är glapp i lagret så det kommer att åtgärdas. Det var lagat med en del silicon runt hjärtstocken. Inte bra.
Skrapat bottenfärg på styrbords sida. Blått damm överallt. Det var blymönja underst och den fick sitta kvar orörd.
Mässingskruven som höll sambordet fast mot kölen har gått av på många ställen. Zinken har fösvunnit. Haft samma problem på andra båtar som jag renoverat.
Skall dra i nya rostfria syrafasta (A4) skruv utmed hela sambordet på bägge sidor. Skall göra rent på gammal Ettan o silicon först och fylla på med "bladder" och därefter dra i skruven. Kommer att ha en bricka så det blir större yta för skruven så det blir bredare drag i mahognybordet..
2019-01-07 På roderfästet är det stora gravrostangrepp. Lämnas till smidesverkstad SmidCon i Torsby för renovering. Båten har aldrig haft någon offeranod.
2019-01-07 Principskiss på roder och hjärtstock på Båten. Detta för att hålla ordning på hur det skall sitta när jag monterar tillbaka allt. Inga måttuppgifter eller skala är definierade.
2018-01-09 Tar bort all Ettan och silicon såväl utom- som inombords mellan kölplanka och sambord. Sambordet är fastskruvat med mässingskruv och den har gått av då zinken har försvunnit i skruven Sambordet hängde löst och båten har därför läckt mycket. Man har försökt täta läckan invändigt med Ettan o silicon.
Det skall bli laskgucka mellan sambord och kölplanka utvändigt innan jag skruvar dit nya rostfria skruv med bricka. Kölplankan liksom sambordet är väldigt friskt i trät hela vägen.
2019-01-14 Skruvade isär rattstyrningsutrustningen idag. Vajern var sliten och stickig. Det blir nya vajrar. Trumman till överst vänster och skivan till höger gängas på stången. Allt låses med låsmuttern som ligger till höger.

2019-01-15 Lagat mittfisken på Båten. Bytt ut den förliga biten med ny mahogny som var heldålig samt lagat med epoxi den aktre delen som täcks av överliggaren till instrumentbrädan.


Detta blir starkt och syns inte när den monteras. Skall bara hyvla mittfisken till rätt tjocklek och sedan betsa den.

2019-01-16 Skrapade bort all gammal lack idag. Det var tjock lager och troligen olika lacksorter då det var nyansskillnad på lagren. Kanske haft i lite bets ytterst då det var lite mörkare.
2019-01-16

Kommit halvvägs på styrbord. Mahognyn är väldigt blek

2019-01-16

På babord's bog hänger lacken som tjockt hår. Har inte mycket skrapning kvar.

2019-01-16

Nu är all lack borta. Städarbete återstår.

2019-01-16 Betsar skrovet med mahognybets. Det blir skillnad.
2019-01-17 Linoljat (rå) hela skrovet på förmiddagen.
2019-01-21 Skrapat bort all lös bottenfärg klart idag. Det fanns en del silikon mellan köl och sambord på en del ställen. Skrovet är för övrigt helt friskt i överallt. Lackat akterspegeln och 3 knap hemma.
2019-01-24 Idag körs motorn till Tony o Tomas Gustavsson samt deras far på Motorreparationer i Kristinehamn för helservicegenomgång. Gör en manövertavla till Båten i kväll.
2019-01-25 Satt fast rodergenomföringen (=hjärtstocken) till båten. Hade i massor med mönjekitt emellan sambord med kölplanka och den rostfria plåten. Guckan pressades ut när jag drog åt skruvarna.

Ser bra ut tycker jag. Genomgående rostfri maskinskruv i hörnen och rostfri träskruv i mitten som går in i kölplankan och till aktersepegelns knä. Detta skall inte behövas röras på många år tycker jag.

2019-01-27

Gjort klart panelen

Senare gjorde jag en annan panel i mässingsplåt.

2019-02-04 Kör propeller axel med lager till Hermanssons Marinservice i Henån för reparation. Åker sedan till båtmässan i Göteborg där jag skall vara i Västkustens träbåtsförening's monter i 4 dagar och prata "veteranbåtar hela dagar" med likasinnade. Kul.
2019-02-09 Hämtar propelleraxeln i Henån på vägen hem. Fått besked på att motorn är färdigservad i Kristinehamn.
2019-02-09

Blank propeller med nytt lager samt ny porpelleraxel som åtgärdats av Hermanssons Marinservice i Henån. Skall bli kul o montera tillbaka axeln i Båten .
Den gamla axeln ligger under den nya propelleraxeln.

2019-02-17 Tar bort skruv från sambordet. Jag blir blå överallt från bottenfärgen.
2019-02-20 Har fått bort all dålig mässingskruv nu. Skönt. Av ca 300 mässingskruv (5 x 40 mm) så var det endast ca 100 st som var hela och drog ordentligt. De flesta hade gått av vid bordtjockleken. Skall i med gucka mellan sambord och kölstocken innan jag drar i de rostfria skruven i sambordet.
2019-02-20
Klart för att skruva fast borden i en bottenstock med nya rostfria syrafasta A4 skruv och bricka. Hade i Ettan i skruvhålet och på skruven. Man får mycket större yta för skruven med bricka. Det är annars lätt att dra sönder gammal mahogny. Kanske spacklar runt brickan innan bottenmålning.
2019-02-20


Klart framme vid stäven (ek). Skruven drog bra i kölplankan. Förborra alltid i samband med träskruv. Ingen risk för sprickbildning i trä då.

2019-02-22 Hellny Lövgren, Ulla o Ola Persson besöker Torsby Småbåtsvarv och tittar på Båten . Hellny berättar en hel del som jag har uppdaterat. Bl a berättade hon att hennes bror Gösta och alla andra kallade båten för Båten.
2019-03-01 Börjat med fördäck. Lagat de gamla mahogny-ribborna med epoxi. Jag vill återanvända dessa. Det blir en del nya då alla inte gick att använda. Lägger en WBP-plywood under som skruvas fast i däcksbalkar, balkvägare och översta bordet. Kanten på skivas skall lackas först för att förhindra vatteninträngning. Kommer att limma fast ribborna med epoxi och sedan nåta däcket Ribborna är 32 mm breda och nåten blir 3 mm bred och 8 mm djup.
2019-03-14

Provat och justerat skarndäck på fördäcket Tätat kanterna med epoxy och sedan grundmålat undersidan med grå primer. Utreder hur jag skall göra med mahognyribborna och nåtning med vit nåtmassa. Inte lätt då jag vill kunna lacka däcket efter nåtning.

2019-03-20

Grundmålat och linoljat däcksbalkarna. De gamla var lite mörka, annars är de ok.

2019-03-20 Idag så har jag börjat måla under vattenlinjen med mönja. Det krävs kanske 5 stykningar och sedan skall detta härda länge innan bottenfärgen stryks på. Går bra att stryka vått i vått dvs en strykning per dag, kanske lite oftare beroende på hur mönjan härdar. Spädde ut första strykningen rejält så mönjan sugs in ordentligt.
Satte dit rostfria häftklämmor för att markera underkanten på vattenlinjen (=snobbranden). Får se hur detta fungerar.
Solsken och ca 8 grader varmt ute idag. Vår.
2019-03-22 Två strykningar kvar av mönjan. Kladdigt.
2019-03-22
2019-03-25 Idag är jag klar med mönjan. Målat vått i vått hela tiden. Totalt 5 strykningar. Ett riktigt kladdgöra att ligga under båten och måla. Nu skall det bara på en bottenfärg strax innan sjösättningen.
2019-03-27 Monterat in handsfacket och målat klart invändigt i lådan.
2019-03-28 Idag har jag monterat klart propellerlager o medbringare, offeranoden, ny kran till kylvattenintaget, två länspumpar med slangar och lagret för ratten. Egentligen skulle jag börjat med fördäcket. Väntar på en fogpistol för nåt.
2019-03-28 Propeller med lager och bredvid sitter offeranoden. Medbringaren är på plats så nu är det bara motorn som skall på plats.
2019-03-28 Monterat in två länspumpar. Pumparna har nivåvakter. Det röda utmed kölplankan är hematit utblandat med fårtalg och linolja. Använder det som tätningsmedel mellan sambord och kölplanka. Värmde det så det ridktigt flöt in i springar. Sedan drog jag skruven underifrån ordentligt.
2019-03-28 Kylvattenkran på plats.
2019-03-28 Putsat upp oljetrycksmätaren som blev blank o fin.


Monterades på instrumentbrädan den 29 mars.
2019-03-29 Båten kom ut en sväng i solen när vi möblerade om i verkstaden. Skall montera roder o motor och då måste båten stå under lyftanordningen. Skrovet är bara lackat en gång än så länge.
2019-03-29
2019-04-01 Inget aprilskämt utan det är faktiskt sant att jag idag blev klar med montering av roder och roderkvadranten. Drog i även vajarn som skall gå till ratten. Jag pluggade de gamla hålen i kölplankan och borrade nya hål för roderfästet som jag satte fast med franska skruv. Hade i Tät mellan järnet och kölplankan. Satte dit nylonbrickar i stödet innan jag drog åt muttern på rodret.
2019-04-01

Allt på plats.

2019-04-10

Passat in alla mahognyribbor på fördäck samt förborrat för skruvarna. Finslipningen och betsning återstår. Gjort 400 plugg i mahogny också.

De 5 ribborna på var sida om mittfisken är nya mahognyribbor. Jag kortade av de gamla som var där förut p g a röta. Då passade gamla "ettans ribba" (närmast mittfisken) som "sexans ribba" osv på fördäck. Det är en liten nyansskillnad som inte syntes senare efter betsning och lackning.

2019-04-12 Hämtat motorn i Kristinehamn där den har varit på en totalgenomgång och provkörd. Motorn kan sägas vara i skick som ny.
2019-04-15 Skruvat fast (ej limmat) skarndäck, mittfisk och stäven samt slipat in dessa för gott. Nu skall bara mahognyribborna limmas och skruvas fast. Valde att inte limma skarndäck och mittfisk då dessa skall enkelt kunna bytas ut vid behov. Även grovt passat in vindrutan.
2019-04-22 Martin, min son, och jag har lyft i och monterat motorn, skimsat och inpassat, kopplat in kylvatten och vattenutkast, avgasröret, växelspak, propellerflänsen, gasvajer m m.. Nu återstår elen. Även gjort klart vajerstyrningen och spänt upp den samt installerat stopp för max roderutslag.
2019-04-29 Idag har Martin och jag limmat och skruvat fast mahognyribborna på fördäck. Slipat ytorna, tvättat med aceton o s v innan de limmades fast. Har använt en epoxy som hade en "öppentid" på ca 4 timmar vilket var väldigt avstressande. Allt blev inte klart idag. Martin har dessutom monterat tempmätaren, pluggat på aktre knapen m m.
2019-04-30 Idag blev fördäcket klart. Nu skall däcket pluggas och slipas för att sedan nåtas med vit nåtmassa..
Martin har monterat in 2 dyvikor i facket framför länspumparna.
 
2019-05-03 Pluggat och slipat fördäck. Betsade skarndäck och lackat dessa en gång. Betsat fördäcket.
2019-05-07

Nåtat del av akterdäck. Prövar där först innan jag går loss på hela akterdäck. Aldrig nåtåt förut. Använder TDS 440 vit nåtmassa.
Använde en batteridriven fogpistol. Spännande alltså.

Nu skall man dra med en spackel en gång innan man drar bort tejpen.


Nu är akterdäcket klart. Lite justering här och där. Det tar vi i morgon.

2019-05-08

Idag så gjorde jag halva försdäcket på babords sida. Kladdigt göra att nåta. Gick skapligt bra. Långa nåtdrag med fogpistolen som jag försökte fylla nåtet med endast ett drag utan stopp.

Lite justeringar i morgon. Använt TDS SIS 440 vit nåtmassa.

2019-05-09 Förberett, dvs rengjort, dammsugit och tejpat för nåtning av styrbord sida på fördäcket i morgon.
Lackat detaljer som vindruta och annat.
Lackat friborden på skrovet en andra gång med utspädd lack. Använder Epifanes blank klarlack. Jag har kört med Epifanes sedan jag köpte tillbaka min första träbåt Tärnungen T-u 25. Den förra ägaren till Tärnungen hade använt Epifanes så jag fortsatte.
2019-05-10

Har nåtat färdigt fördäck i eftermiddag. Lite justering, slipning och lackning återstår. Skaffat slipmaskin med dammsugare. Kommer att finslipa innan de sista lagren av lack. Brukar fungera.

Lackat delar och skrovet en tredje gång. Lackade vått-i-vått. Skall försöka göra så i minst 8 dagar.

2019-06-05 Lackar o slipar o lackar o slipar. Inne på 4:e varvet nu. Skall bli några till.
2019-06-05

Jag har inte slipat med långkloss än.. Det tar vi nästa år. Vill få upp ett tjockt lacklager först.

2019-06-05

Börjar likna något nu.

2019-06-05
2019-06-05

Jag har inte slipat med långkloss än. Det tar vi inför nästa år.

2019-06-05
2019-06-05
2019-06-05
2019-06-05

Fixat förstäven med ek. Skall på med ett rostfritt beslag senare. Gjort bitar i rostfri plåt som jag lämnat in till Wermlands Tunnplåt AB för svetning och putsning.

2019-06-05
2019-06-14 Wermlands Tunnplåt har gjort ett stävbeslag till Båten. Hämtat ratten till båten som lackats av Torsby Billakering.
2019-07-07

Hamu Glasmästeri har satt in nya rutor av lamellglas i vindrutan på Båten.

2019-07-17 Monterat stävbeslaget, kapellfästena, akterlanternan, gösstaken och kontakt till topplanternan på Båten.. Det börjar närma sig sjösättning.
2019-07-21 Kopplar ihop batteri, startrelä o dynastarten.
2019-07-22 Tar ut Båten från verkstaden och kör den till Sundbergsåsen. Kopplar länspumparna och säkringhållare. Gjort en ny instrumentpanel i mässingsplåt. Haft vatten i Båten. Den är nästan tät.

Provar kapell. Behöver justeras.
 
Båtar som vattnas i väntan på sjösättning. Bakom Båten står Vänersnipan Felicia.
2019-07-23 Sjösatt Båten idag. Martin döper den till SAGA. Tar en lite provtur. Länspumpen ombord går då och då. Läcker lite bak under akterdäck.
2019-07-23
På väg för sjösättning.
2019-07-23
Kö till rampen.
2019-07-23

Intet är som väntans tider.

2019-07-23

Kopplar rep vid rampen.

2019-07-23

Mot sjön.

2019-07-23

Nu är det nära.

2019-07-23

Nuddar vattnet.

2019-07-23

Doppar aktern.

 

Akterspegeln blir blöt.

 

Flyter nästan.

 

Flyter fint.

 

Bäst att förtöja.

 

Jaha, då var detta klart. Fotograf vid sjösttningen var Birgitta Wiss. Skuggan av fotografen syns på bryggan.

 

Tar en liten provtur.

 
 

Här bär det iväg med Saga ut på de sju haven.

2019-07-23


Nydöpta Saga vid bryggan efter att ha varit på land i ca 10 år.

2019-07-23
Saga i Röjdån, Torsby.
2019-07-24 Birgitta, Martin o jag åker ner till Bredviken. Fikar ombord. Martin badar från Saga.
2019-07-25 Martin o jag tar en tur ner till Vigselsand o badar. Skruvat fast hållare för fendrar på skarndäck. Tillverkade i ek.
2019-07-28 David o jag var till Vigselsand o badade.
2019-07-29 Går igenom med Ivar hur Saga fungerar med kranar o annat. Sjösatt min Vänersnipa Felicia ikväll. Nu har jag tre träbåtar i Fryken nämligen Tärnungen T-u 25 Mia, Vänersnipan Felicia och Campingbåten Saga.
2019-09-08 Saga tillsammans med Vänersnipan Felicia vid bryggan. Ivar och jag var ute med bägge båtarna i kväll. Vi videofilmade varandra och tog bilder. Se nedan.
2019-08-08
2019-09-08
2019-08-08

Länk till Video på Saga utanför Oleby, Torsby. Motorljudet från Felicia.

2019-08-08
 

Saga på väg söderut.

2019-08-08

Saga fotograferad från Vänersnipan Felicia.

2019-08-12 Monterat in en 1,3 m avgasslang i Saga för att få bort bl a vibrationer. Vilken skillnad det blev på ljudet i båten. Även monterat in liten låda för handtaget till locket på bensintanken, hållare för bensinmätstickan, hållare för flagga och gösstaken med topplanterna. Allt fastsatt på på insidan på ryggstödet till akterbänken. Allt blir inlåst och far inte runt vid sjögång.
2019-08-14 Varit ute med Saga i lite grövre sjö. Hon går fint.
2019-08-23

Tidigare båtägaren Hellny Lövgren (89 år) kör, som de kallade för "Båten", på Fryken. Dottern Ulla (65 år) sitter bredvid. De berättade mycket om minnen och livet ombord på "Båten".
Jag satte mig bredvid henne o pratade lite. Hon sa att hon inte kände igen ljudet riktigt.

"Ändra på gasen lite så kanske det blir som du var van vid".
Då ökade hon farten lite och då stämde ljudet och vibrationerna. Hon skrattde till då. De hade använt båten flitigt vad jag förstod.

2019-08-23
   
   
   
   
   
0000000000