Liten mahognybåt byggd 1959. Lottbåt i Karlstad.

1959

Båten, byggd på förmodligen ett Karlstadsvarv detta år då motorn är från 1959. Båten var en lottbåt och lottades ut av förmodligen Karlstads Motorbåtsklubb. Vinnaren bodde i Skoghall och han ville inte ha Båten utan Vilhelm Eldin, Deje köpte båten till sin son Gösta som p g a sjukdom inte kunde köra bil. Köra båt gick bra och Gösta kunde lätt ta sig i och ur Båten. Båten sjösätts i Visten som ligger mellan Klarälven och Mellan-Fryken ca 4 mil norr om Karlstad.
Längd ca 6 m, bredd ca 1,9 m, Djup ca 0,5 m. Motornummer på Albin O-21 är 32318 och den är byggd 1959. Båten är helt byggd i mahogny med sågade ekspant. Det är hela bordbrädor, finns alltså inga skarvar med laskar på bordläggningen. Båten är orörd, dvs ej sönderskruvad beträffande installationer o beslag. Alla skruvhål är pluggade, även inombords.
1960-talet Ulla Perssons mormor Märta o morfar Vilhelm Eldin äger Båten. De har båten i sjön Visten och Gösta fiskar mycket med den. De underhåller båten hela tiden och den änvänds flitigt.
1972 Ulla Perssons föräldrar Hellny och Sigvard Lövgren tar över Båten och har den i Visten. Hellny's far Vilhelm avlider detta år och Hellny''s bror Gösta avlider 1976.
1980 Det görs ett grundligare underhållsarbete på Båten. Slipas trären och oljas o lackas m m berättade Hellny Lövgren. Motorn får även en Dynastart. Kapellet är sytt av en sömmerska i Deje. Hellny Lövgren har inpregnerat kapellet ett flertal gånger.
ca 2000 Båten tas över av Ulla o Ola Persson, Kisterud Västra Ämtervik. De har Båten i Fryken några år
2012 Båten är i sjön Fryken detta år för att sedan stå på land i ett uthus på gården i Kisterud.
2017-04-16

Anders Wiss får Båten och hämtar idag den hos Ulla o Ola Persson, Kisterud, Västra Ämtervik ca 15 km söder om Sunne. Båten är i behov av reparationer bl a akterspegel och fördäck.

Båten är väldigt fri från gamla skruvhål och beslag. Båten är inte sönderskruvad. Kapellet är friskt. Motor gick att röra på när jag hämtade den. Det som skall åtgärdas är akterspegeln samt fördäckets ytterkanter mot skarndäck och skarven mellan fördäck och skarndäck. Mahognyn i bordläggningen är gulblek. Lacken på bordläggningen är hel så man behöver nästan inte lacka Båten. Jag skall försöka få Båten i sjön 2018.

 

Båten i Torsby

 

Babords bog.

 

Ser inte så bra ut högt uppe på akterspegel på babords sida.

2017-05-03 Båten har tvättats och skall ställas in i verkstaden snart för att repareras. Kapellet skall lämnas in för tvätt och inpregnering. Akterspegeln är rutten på babord uppe vid däcket.
2017-05-12 Idag så kom Båten in i verkstad för att börja med reparerationerna. Skall bli intressant att ta itu med akterspegeln.
 

Båten på väg in i verkstaden.

 

Båten på plats för att åtgärda akterspegeln först. Fördäcket tas senare. Till vänster står det en bohusjulle med en Albin O-1 motor i.

 

Behöver städas lite.

 

Albin O-21 med gubbstart. Det sitter en Dynastart på motorn.

 

Akterbänken o smutsigt nedfällt kapell. Kapellet är helt och skall lämnas in på tvätt.

2017-05-17

Sågat upp akterspegeln för att komma åt ordentligt. Akterbänken var antagligen monterad innan däcket lades. Omöjligt att ta loss i alla fall utan att förstöra väldigt mycket. Ville inte ta loss hela akterspegeln heller då den var så fint inpassad mot bordläggningen och välpluggad. Skall göra en skarv mitt på akterspegeln med pluggade skruv. Den rostfria bensintanken syns till höger.

 

Mycket knepig konstruktion av infästning av akterspegel. Många mässingskruv var mycket dåliga i stödet mitt på akterspegeln. Zinken var borta.

 

Babord sida med ruttet akterspegelspant i ek.

 

Däcksbalken rutten. Den måste bytas ut. Skruven som fäste akterspegeln mot akterstäven var helt av mellan stäv och spegel. Korrision dvs zinken var borta från mässingskruven. Underligt då det oftast brukar vara dessa problem under vattenlinjen. Ek är förmodligen styggt mot zink. Flera mässingskruv på andra ställen runt akterspegeln var i samma dåliga skick. Dessa skruv kommer att ersättas med syrafasta skruv.

 

Mahognydäck, Skrapat akterdäcket. Akterdäck med gammalt torkat kitt i nåten. Det kommer att gå åt mycket linolja, bets och lack för att få ordning på akter- och för-däcket.

 

Har satt dit nytt ekspant på babord. Skarvade det mot friskt spant. Lagt en balk av ek i linje med akterspegeln. Akterspegeln kommer att skruvas fast i denna balk och i en lask i underkanten.

 

Här har jag lagt dit utfyllnad i ek på balken som akterdäcket kommer att skruvas fast i. Satt dit ett stöd på babordsspantet för att hålla aktertvärbalken på plats. Gjort samma sak på styrbord. Skall skarva däcket på några ställen. Denna lagning göms av en tvärbräda i mahogny.

2017-05-21

Ulla Perssons mor Hellny Lövgren ringer idag till mig och berättar historien om Båten som jag har kompletterat med här ovan.

Hellny och jag döper båten till VISTEN då den under den största tiden var i sjön Visten där den användes mycket för bl a fiske. Båten har aldrig haft något namn.

Hellny berättade att hennes far Vilhelm Eldin arbetade på Mölnbacka-Trysil och han hade låtit de tillverka en länspump till båten. Pumpen brukade ligga under akterbänken berättade hon. Var pumpen är idag vet hon inte.

2018-09-08 Lagat akterspegeln och gjort så jag kan skruva tillbaka akterspegeln.
2018-09-30 Akterspegeln på plats. DEn går att skruva loss för att komma åt hjärtstocken lätt bl a.
 
2018-10-20 Börjar med fördäcket. Får se vad som behöver göras. Mycket är dåligt.
2018-11-14

Det var mer som var riktigt dåligt. Däcksribbor, skarndäck så jag rev allt för att bygga nytt. Skall försöka återanvända däcket i mahogny. Däcksbalkarna var bra. Masoniten bucklig, rutten och dålig. Beställt marinplywood som skall bli underlag för mahognydäcket.


Dålig däcksbalk som måste bytas eller lagas.

 

Dålig masonit under mahognyribborna.

 

Kofoten användes för att ta bort däcket. Gick ganska lätt då spiken var dålig.

 
 

Däcksribborna (bredd 40 mm) var skråspikade i däcksbalken samt samspikade i varandra. Vanlig järnspik som hade rostat. Skall försöka återanvända däcksribborna.

 

Skarndäcket är bortaget. Skall renoveras och lägga i nytt (skarva) för att ersätta det som är dåligt och därmed återskapa originalbredden. Limmar en list som ersätter det som är ruttet. Nu är allt borta utom en del av masoniten. Däcksbalkarna och balkvägarna är friska.

2018-11-21

Lagar och limmar vindrutan med epoxi. Står inne på verkstadskontoret för att epoxin skall härda bättre i värmen. Batteriet till Visten står på laddning samtidigt.

2018-11-22 Upptäckte när jag skulle börja skrapa friborden på Visten att båten har haft ett annat namn en gång i tiden. Undrar vilket.
 

Styrbords bog.

2018-12-06 Har skrapat och betsat på sarg och fönster. Det blir skillnad. Det gäller att vara snabb då man använder spritbets. Skall skrapa och betsa friborden senare.
 
2018-12-07 Har hittat en liten snapsflaska som passar i akterlanternan. Skall skära av flaskan (skall dricka ur den först) och ha den som glas till akterlanternan.
Har lämnat in ratten till en billackerare för målning.
 
   
   
0000000000