Båtbyggare Mohammad Ossaili, Latakia, Syrien.

Mohammad Ossaili (född 1966-04-01) kom som invandrare hösten 2014 med fru och 5 barn till Sverige undan kriget i Syrien. Efter att ha slussats runt på olika platser i Sverige, bl a Borås och Göteborg, kom Mohammad till Torsby våren 2015. Mohammad hade då fått både uppehålls- och arbetstillstånd i Sverige.
Mohammad säger: "Torsby bra. Borås inte bra. Göteborg inte bra." Jag tror att Torsby är en lugn och lagom stor ort för familjen Ossaili samt att det finns flera familjer från Syrien i Torsby.

ABC-kraft och Arbetsförmedlingen kontaktade mig i maj 2015 och undrade om jag kunde ta emot en flykting på Torsby Småbåtsvarv. Det kan jag väl göra tänkte jag.
Torsby Småbåtsvarv är ett hobbyvarv som reparerar veteranbåtar främst åt mig själv. Verkstaden är ca 6 x 20 meter med en takhöjd på ca 2,4 m. Porten är 2,4 m bred och det är tur för annars hade det kanske kommit in större båtar. Jag har tillgång till en annan större lokal med en portbredd på ca 4 m och höjd på 4,5 m. Dock är lokalen bara ca 8,3 m lång. Jag hjälper också andra veteranbåtsägare med material, kontakter, lite kunskap och verktyg. Jag vill att veteranbåtsägarna skall göra arbetet själva så de lär sig hur man kan göra. I dag är det drygt fjorton veteranbåtar i Torsby. Jag äger nio själv. Jag tycker att det är roligt och givande att arbeta i trä och då på båtar. Sysselsatta händer är lyckliga händer.

Mohammad och hans far har haft ett träbåtsvarv i Syrien med två anställda. Totalt har Mohammad och hans far byggt 109 st fiske- och fritidsbåtar i trä mel lan ca 9 - 16 meter. Arbetsförmedlingen ville att Mohammad skulle få praktik en tid på Torsby Småbåtsvarv. Mohammad trivdes inte i skolbänken med SFI utan ville ut och arbeta praktiskt. Min uppgift skulle vara att försöka lära honom svenska och att han fick något att trä händerna i, så att han skulle må bättre. Vi träffades och det första han gjorde var att visa spantresningar på träbåtar och annat som han hade byggt i sin hemstad Latakia i Syrien. Bilderna hade han i sin mobil. Han byggde vad jag förstod fiske- och fritids-båtar för Medelhavet på ca 10 - 16 meter. Mohammad har nog varit på varvet sedan han var liten och inte gått så mycket i skolan. Mohammad kan ingen engelska. Han går på SFI (=Svenska för invandrare) och sa till mig när han besökte mig på varvet: "SFI inte bra, jobba här bra".

Den 3 augusti började han på Torsby Småbåtsvarv. Vi åkte först till Järnhandlaren där han provade ut snickarbyxor och skyddsskor. Jag köpte detta åt honom tillsammans med knäskydd. När vi kom till varvet så gav jag honom en tumstock och nycklar till varvet.

Mohammad är helt självgående, dvs vet hur man handhar maskiner och verktyg och ser i förväg vad som är på gång. Städar verkstaden med jämna mellanrum så den inte gror igen helt. Jag skrev på skåp och satte upp lappar över allt på varvet vad de olika verktygen och materialen heter. Vi gestikulerar, pratar, ritar och visar med träbitar vad vi skall göra med båtarna. Ibland har vi olika åsikter. Då får han ofta göra som han vill för det brukade fungera. Han vet hur det skall göras så det blir tyvärr inte så mycket pratat på svenska. Det är som regel klart efter en kort stund. Det går undan. Torsby Småbåtsvarv har f n två Vänersnipor, byggda 1949 och 1950, en Stjärnbåt nr 499 och en Campingbåt byggd 1937 på gång. Jag tror att allt blir klart till sommaren 2016. Jag har fler objekt som han kan få greja med, bland annat en Stjärnbåt 452, J10 nr 222, plastad Tärnunge T-u 9 samt två plastade Stjärnbåtar, nr 156 och nr 176 och en Otterbäcken-snipa som vi kan försöka få ordning på.

Vi har bytt klinkbord, bytt del av akterstäv med lager, skrapat lack, bytt kölskenor, lusat bord, hämtat Stjärnbåtar i Ludvika och Saltsjöbaden, gjort fönsterbågar, spant, pluggat skruvhål, byggt bänkar, monterat in en Albin O2, köpt material på olika ställen i Torsby, slipat verktyg, linoljat, bytt blad på bandsågen, använt bordfräsen för olika jobb, lackat, snickrat väggar på förråd, gjort båtvaggor efter ritning, målat bottenfärg med mycket mera. Vi har arbetat med ek, mahogny, fura, gran, båtplywood bl a. Jag skaffade en större plan- och rikt-hyvel, bandsåg, klyvsåg och spånsug. I verkstaden finns en liten bordsfräs, liten pelarborrmaskin, en liten band- och skiv-puts samt massor med eldrivna handverktyg, andra redskap och verktyg.

Mohammad är väldigt händig i verkstaden med alla verktyg och maskiner. Det syns att han har vanan och kunskapen hur allt används sedan länge. Ibland tycker jag att det går för fort. Jag vill använda det gamla materialet så mycket det bara går i stället för att göra nytt. Jag vill behålla själen i båten. Trä får vara grått om det är originalet. Båtarna är gamla.

Ofta är han ensam på varvet då jag är pensionär och har annat för mig ibland. Jag jagar älg och vandrar bl a i fjällen under hösten. Det gäller bara att se till att det finns tillräckligt att göra för honom när jag är borta.

I slutet av november så operarades han för ljumskbrock. Då fick jag ner tempot lite på honom för han var tvungen att ta det lugnare. "Kanske kan du bygga en modell av det du hade byggt i Syrien" sa jag. Visade honom träskrotlådan och var han kunde ta virke till modellen. Sagt och gjort. Han hade aldrig tidigare byggt en modell.
Nu har han byggt en modell av en fritidsbåt i skala ca 1:10 helt utan ritningar och mallar. Modellen blir ca 1,3 m lång. Han tog form och mått ur huvudet. Mohammad byggde efter handlag alltså. Det är spunning, haklaskar, karvlar, sambord, kravellbordläggning, lejdare, avbärarlister och vad nu allt heter. Resultatet ser ni på bilderna.

Min fråga är:
Är det någon som kan ge Mohammad arbetsuppgifter i träbåtsbåtsbranschen? Varv finns i Torsby.
Jag kan vara mentor åt Mohammad. Mohammad har B-körkort men ingen bil än. Jag tror att han kan flytta till annan ort om han vet att han får ett varaktigt arbete.
Jag försöker ordna arbete för Mohammad. Han är ingen praktikant tycker jag utan en yrkesmänniska som kan dålig svenska (än så länge).

Hör av er till mig
Anders Wiss
070 - 557 02 32
anders@wi ss.se

Jag uppdaterade hemsidan efterhand som båten blev färdig.

Båtmodellen ställdes ut på Båtmässan i Göteborg, Veteranbåtshallen 8, 9, 10 och 11 februari. Därefter så har den varit utställd på Torsby Bibliotek och Turistbyrån i Torsby.

Mohammad håller på med spantresningen av modellen. Kölen och stävarna gjordes först klara. Inga mallar har använts.

 

Modellen spikas och limmas ihop med 1,4 x 25 mm trådspik och "pöslim". Innan spikningen så förborras det så att det inte spanten skall spricka. Det är sågade spant.

 

"Blir det snyggt så här?"

 

Däcksbalkar och avbärarlisten på plats.

 

Vy på akterstäven. Vänersnipan byggd 1950 i Stavik på Värmlandsnäs i bakgrunden till vänster.

 

Allt klart för kravellbordläggningen. Klicka på bilden så blir den större och då kan ni se hur Mohammad har skarvat kölen på mitten. Det är även skarvar på för- och akterstäven.
Observera texten på skåpdörrarna och på arbetsbänken (nere till höger). Praktisk språkundervisning på svenska.

 

Akterstäven.

 

Förstäven. Ganska långt ner är förstäven skarvad.

 

Däcket och durken är på plats.

 

Fördäck.

 

Akterstäven. Kravellborden basades innan de spikades fast i spunningen.

 

Förstäven.

 

Flying bridge på gång.

Det kommer att bli en liten mast och lanternor fram. Båten kommer att målas.

Mohammad börjar måla hemma i min snickarbod. Varmare där.

Sittbrunn i ljusblått. Kanterna lite mörkare blå.

Däcket har fått färg.

Fördäck med pollaren. Stäven skall putsas till senare.

Akterdäck

Rodret och skrovet är målat. Skall försöka få tag i en propeller med diameter ca 60 - 65 mm.

 
 
 
 
 
 
2017-06-30 9:16