Byta bord på klinkbyggd båt

Steg för steg kom-ihåg när man byter ett dåligt bord på en klinkbyggd båt.

Detta med att byta bord är en grannlaga uppgift som dock inte är övermäktig. Oftast är det fråga om att byta spruckna bord. Det gäller att ta det lungnt och ta stegen i rätt ordning.
Beskrivning gäller för klinkbyggd båt med skarvning enligt stumlask, dvs där ändträ möter ändträ.

1  Märk ut vilket bord som skall bytas. Skall hela bordet tas bort från stäv till stäv eller skall bordet skarvas. Här pratar vi om att vi skall byta del av bordets längd. Vi kommer att stumlaska bordet på två ställen och byter alltså inte hela bordet. Det ör viktigt att stumlaskarna förskjuts, helst med minst ett spant emellan. Stumlask inom samma spant skall ha minst två hela bord mellan sig. Det finns regler för olika seglingsklasser hur stumlaskarna får sitta.

2  Kapa av nitskallarna på insidan försiktigt med en vinkelslip eller slå av kopparniten med ett stämjärn. Kopparbrickan pillas bort.

3 Nitarna slås sedan ut med en dorn från insidan. Bra om någon mothåller med ett rör som är så stort invändigt att kopparniten bara får plats på utsidan så att inte trät spricker upp när niten far ur.

4  Rita upp där du skall såga av det gamla bordet. Linjen skall gå lite snett så att man kan trycka upp det nya bordet på plats. Det det skall alltså vara en "släppvinkel" på några grader. Nederkanten på det gamla bordet skall vara närmare stävarna än överkanten.

5 Borra sedan ett stort hål i bordet som skall bort. Se till och inte borra i de närligande borden. Hålet skall vara så stort att du får i ett sticksågsblad.

6  Såga försiktigt av bordet så mycket som det går. Såga inte i det övre och undre bordet. Borden överlappar varandra.

7 Använd skarpt stämjärn och kapa av det som inte går att såga. På utsidan tar du det nedre bordet och på insidan det övre bordet. Var försiktig så att du inte skadar de närliggande borden.

8  När du fått bort bordet så helt som möjligt använder du detta som mall. Ta bort lös färg o annat. Lägg mallen "det gamla bordet " på det som skall bli det nya bordet. Tvinga fast det med tvingar och rita av mallen med ca 5 - 10 mm övermått på alla kanter. Detta är hyvel- o slipmån när man skall passa in bordet på plats. Kärnsidan på bordet skall vara utåt när bordet är på plats i båten.

9  Såga rent det nya bordet och hyvla det till rätt tjocklek i en planhyvel.

10  Hyvla till kanterna så att de blir jämna.

11 Börja nu med att försöka passa in bordet. Hyvla o slipa så att bordet nätt o jämt går att pressa in. Ha marginalerna på din sida dvs att du hellre hyvlar för lite än för mycket. Du ser tydligt på de närliggande borden hur det nya bordet skall sitta.

12  Nu skall "landet" hyvlas. Landet är en den avfasade yta där borden möts längsledes och bredden bör vara ca 1,5 gånger bordets tjocklik. Här skall det vara tätt. För att få det rätt gör man markeringar på både det nya och gamla borden med ca 0,5 m mellanrum. Med hjälp av en smygvinkel mäter du vinkeln på det gamla landet och har det som referens när du med hyveln fasar av det nya bordets land med en handhyvel. Ta det lungnt.

13  Den nedre yttre kanten rundas av lite med hyveln liksom den inre övre kanten. Se hur det övriga borden är på båten.

14  När hyvling av landet är klart skall du passa in det nya bordet så att du kan pressa in det på plats. I skarvarna dvs ändträt på både det nya bordet och det ändträ som du skall skarva emot skall man försluta med lim, eller lack, rikligt med linolja eller man kan ha linoljekitt. Linoljekitt kan du även ha på landen när du slutmonterar det nya bordet.

15 Med hjälp av de gamla nithålen i det överliggande och underliggande bordet borrar du hål för nitarna. Använd så litet borr som möjligt. Det skall vara trångt i hålet. På utsidan görs en liten försänkning så du kan proppa eller kitta över nitskallen.

16 Kopparniten slås in från utsidan och bricka träs på på insidan och slås fast med en brickpåslagare. Kapa bort överflödigt koppar med en tång. Med en kulhammare så nitar du niten så att den slås ut över brickan. Man måste vara två till detta arbete ty en skall hålla emot på utsidan medan den andre nitar skallen på insidan.

17 Laskbrickan av trä skall vara av samma träslag, bredden så att den täcker bordets höjd och tjockleken bör vara lika som bordet. Laskbrickan fästes med samma fiberriktning som bordet. Laskbrickans längd bör vara ca 1,5 gånger bredden så man får plats med dubbla nitrader och att man också minskar risk för sprickbildning när man borrar hålen och nitar. Stumlasken bör vara mitt emellan spanten så att man får plats med laskbrickan och att det blir minst ca 5 mm mellan spant och laskbrickan. Det skall gå att linolja bra mellan laskbrickan och spantet. Förskjut hålen på laskbrickan så att det hamnar på olika ställen i fiberriktningen. Viktigt att du får dit hjärtniten mitt emellan skarvarna på borden. Hjärtniten skall gå igenom bägge borden och laskbrickan.

 


Vy på spant, bord o trälaskbricka från insidan av klinkbyggd båt.



Trälaskbricka i en gammal eka från Gotland.
Obs hjärtniten i mitten på den övre nitraden på laskbrickan.

 

18 Täta med linoljekitt mellan bord och laskbricka, dvs överallt där du tror att den kan täta och göra nytta innan du nitar fast laskbrickan för gott. Stryk på till mättnad med rå linolja på bord och laskbrickan. (Bäst är om man har linoljat laskbrickan när den är borrad o klar innan du monterar den).

Lycka till.

Texten hämtad från en beskrivning på bordbyte i en gammal tidskrift.

 

Torsby Småbåtsvarv    _/)