Bytt för- och akter-däck på Vänersnipan "Felicia".

Jag har skrivit ner mina erfarenheter av att byta ett däck bestående av ribbor.

Jag bytte däckdribbor på en Vänersnipa byggd 1949 av Wall i Sjötorp. Det gamla däcket bestod av Oregon pine och var helt sönderslipat. Nu valde jag kvistfri någorlunda tätvuxen fina fura i stället. Jag bytte samttidigt skarndäcket i ek runt om.

Jag saxade lite när jag skruvade fast ribborna så att inte skruven kom i exakt samma årsring på de gamla däcksbalkarna. Mindre sprickrisk i däcksbalken. Man förborrar för skruven naturligtvis. Det var lite sprickor i däcksbalkarna från spikningen av Oregonpinedäcket. Limmade några däcksbalkar på plats. Virket var friskt i däcksbalken.

Jag hade på däckskitt i falsen samt lade dit ulltråden där innan jag skruvade fast ribban.

Jag skruvade fast ribborna från mittfisken utåt mot sidorna. En del säger att man skall börja vid sidorna och gå mot mittfisken. Jag tyckte det lät krångligare för att kunna vara säker på att man får det helt paralellt med mittfisken med de sista ribborna. Sedan skall mittfisken dit också. Så proffsig är jag inte än.

Jag gjorde en jigg för däcksribborna som satt fast i pelarborrmaskinen så det gick smidigt med försänkningsborret.

Drog spårskruv för hand. Hade rostfria skruvar, A4 ca 4,5 x 40 mm för att skruva fast ribban mot däcksbalken och 4,5 x 55 för att skruva fast ribborna med varandra.

Däcket blir nog inte helt tätt om det är torrt väder. Skall man sova under däcket skulle jag lagt en tunn marinskiva ovanpå däclsbalkarna innan jag skruvar fast däcket.

Skiss på arbetet.

Akterdäcket på Felicia. Skarndäck i ek och däck av fura. Mittfisken är också i ek. Det är rodret som sticker upp i mittfisken. Allt är bara linoljat än så länge med rå linolja.

 

Lycka till.

 

Torsby Småbåtsvarv    _/)