Albin historik |
|
Bengt Kämpe | |
Bengt Kämpe | |
Albin handpump som Willy Oscarsson äger | |
Bengt Kämpe | Gunnar Stridh anställdes som provningsingenjör 1941 på Albin Motor. Han hade blivit utbildad på tekniskt gymnasium av John Stålbladh som senare blev utvecklingschef på Volvo Penta. Gunnar Stridh blev alltmer intresserad av dieselteknik, 1946 åker han till England och studerar detta närmare. I England fanns mycket kunskap och erfarenhet av dieselteknik och skickliga tillverkare som Perkins och Lister. Han återvänder till Kristinehamn och han är nu helt övertygad att direktinsprutade dieslar är framtiden. 1948 har Gunnar Stridh tillverkat Sveriges första direktinsprutade direktstartade diesel en 4 cyl på 75 HP. 1957 är den 6 cyl G 62 klar för produktion. G 62 blev en stor framgång för Albin Motor den var utrustad med en stålgjuten vevaxel för att förhindra torssionssvängningar och vevhusluckor för varje vevsläng så det var enkelt att byta kolvar och foder utan att lyfta motorn ifrån bädden. Gunnar Stridh hade en stor roll vid konstruktionen av Albin Marins båt Albin 25. Gunnar Stridh blev VD för Albin Motor 1971 till 1984 då han avtackades för alla åren på Albin Motor. |
Bengt Kämpe | |
Bengt Kämpe | Varför blev hela O-serien så populär framgångsrik och driftsäker? När O-serien konstruerades 1927-1929 hade dom flesta båtmotorerna ett varvtal på 800-1100 varv per minut. O-serien fick då ett varvtal på 1600 varv per minut. Då behövdes det en mycket mindre propeller som fick plats i mindre båtar. Både magnet, oljepump och vattenpump drevs direkt på kamaxeln, då behövdes det inga extra kugghjul och mellankåpor. Hela motorkonstruktionen blev väldigt enkel och motorerna fick låg vikt. En O-21:a vägde endast 115-125 kg beroende av utrustning. Den var enkel att reparera. Hela O-serien blev högtryckssmorda och till och med kolvbulten var högtryckssmord. Motorerna hette ifrån början O-1, O-2 och O-4. Men 1950 när Albin Motor firade 50 års jubileum moderniserades hela O-serien och fick heta O-11, O-21 och O-41. En redan bra serie blev i stort sätt fulländad. O-21 och O-41 var dessutom utrustade med en avtagbar vevhuslucka för inspektion av inre delar. På 50-talet kom O-411 en trimmad O-41a som utvecklade 40 HP. I början av 60-talet kom Robert Bosch med Dynastarten, en kombinerad startmotor och generator som blev ett lyft för O-11 och O-21. Utan att överdriva är O-21:an den bästa båtmotor som någonsin tillverkats någonstans i hela världen. Motortillverkningen las ner i mitten på 1970-talet. Den sista motorn som lämnade Kristinehamn var en O-11. Den lämnade inte en produktionslinje utan den plockades ihop av reservdelar ifrån lagerhyllorna. |
Hans Lundgren | Har ju en Albin E-4 stående i källaren sen 25 år som aldrig har vart monterad i båt och endast provstartad ett fåtal gånger under åren.
Det jag vet om den är att den är tillverkad 1934 i september och i så nära ”ny” skick som det går förutom att den är om lackerad av mig.
Bengt Kämpe du som jobbat på Albin har du möjligen någon bra info om dessa motorer vore det roligt att få reda på mer.
Kan även vara till salu om någon vill erbjuda en slant
Mvh Hans
|
Bengt Kämpe | Fram till 1930 var Albin Larsson ägare till Albin Motor , men 1 Jan 1930 köper hans son Erik Larsson företaget av sin far. Erik var ett tekniskt geni järv och framsynt. I stort sett allt han konstruerar blir bra och framgångsrikt. Han konstruerar nu E serien som finns i 4- och 6-cyl utförande, men den kommer även i en Racer utgåva för snabbgående båtar. |
Hans Lundgren | |
Hans Lundgren | |
Hans Lundgren | |
Bengt Kämpe | Hur började det? Erik Larsson var med sin far Lars Albin Larsson på en Automobilutställning på Djurgården i början av 1900-talet och blev intresserad av förbränningsmotorer. Hans far sa till Erik, du kan själv tillverka en förbränningsmotor. Detta blev startskottet till en framgångssaga för Kristinehamns tekniska geni Erik Larsson. Han tillverkar egenhändigt "Förstlingen" som 16 åring och 1906 provkörs motorn. Den monteras i en båt 1907 och fungerar oklanderligt fram till 1959. |
Bengt Kämpe | Albin Motors första motor egenhändigt tillverkad av Erik Larsson när han var 16 år han gjorde "ALLT" själv ritning, gjutformar, gjutning, bearbetning, vevaxeln smiddes fram av en hjulring. Den startades första gången augusti 1906 och såldes. På 50-talet sökte Albin Motorn efter "Förstlingen" men hittade den inte. I augusti 1959 kom ett brev till Kristinehamn med foto av en motor. Det behövdes reservdelar till denna efter 53 år. Erik Larsson tog kontakt med ägaren. Det blev inga reservdelar det blev en ny O-21a och Albin Motors första motor återvände till Kristinehamn efter 53 år. |
Bengt Kämpe | Albin Motors Tekniska Geni Erik Larssons Petterson båt utrustad med en Albin E-6 Racer på 70 HP. |
Bengt Kämpe | Albin Motorn som blev en Volvo Penta. I början av 1970-talet konstruerade Albin Motor en liten 2 cyl diesel på 10 HP. Den fick prototypnamnet X-2. Men det börjar knaka i dom ekonomiska fogarna. Guldåren är förbi för hela Albin koncernen. Albin och Volvo Penta har börjat samarbeta med olika tillverkningsutbyte och Volvo Penta får tillverkningsrätten till X-2 och ändrar namnet till MD 6. Kontaktperson för samarbetet med Volvo Penta blir överingenjör Erik Swan. |
Torsby Småbåtsvarv _/) 2021-05-02 16:36 --> |