Albin - backlägesjustering |
||
Växelspaken stannar inte i backläget på O-41 | - Jag har en O-41 och där är det ett fjäderstål som håller växelspaken i backläget? - Nej det stämmer inte. Denna bladfjäder håller manövergaffeln korrekt i neutral. På backslaget till O-41 har backanordningen en helt annan konstruktion med en rulle som inte sliter ner någonting. - Jag hade samma problem på min O-21. Spaken påverkar en hästskoformad historia som styr läget mellan fram neutral och back. När den blir för sliten så är det helt hopplöst att ställa in backslaget. Jag återkommer med artikelnummer. Den heter: Sko 011-21 Artnr: 2271000 - Detta backslag som konstruerades 1950 till O-11 och O-21 blev det bästa och mest pålitligaste backslag som Albin Motor någonsin konstruerat under alla år dom tillverkat båtmotorer. Hur slitna delarna var så gick det att både köra fram och backa. Det gick alltid att ta sej hem. - Min ”sko” är rätt så rejält nersliten. Det är helt hopplöst att få backen att fungera utan att hålla i spaken. Men vad tusan det är ju framåt som gäller. |
|
Backen slirar | Hur ska backen på backslaget justeras ? Detta är för backen. Skruven spänner bromsbandet. Muttern är en låsning. Dra för lite och den backar inte, dra för hårt och bromsbandet smäller av. Så lagom är bäst, finlir alltså. |
|
Backslaget slirar vid gaspådrag. Gäller både framåt och bakåt. | Om fram o backslaget slirar när man gasar på, hur justerar man detta.? - Justering av backslaget finns i instruktionsboken. - Backen. På O-21på ovansidan till styrbord på backslaget sitter det en skruv med en låsmutter. Lossa muttern och skruva in den 1/4 varv. Sätt åt muttern igen och testa. - Framåt. Lossa luckan på backslaget. Där sitter en ring med en skruv som låser in i olika hack. Lossa skruven så mycket så du kan vrida till nästa hack och sätt åt skruven igen. Du behöver inte ta bort skruven. Länk till framlägesjustering |
|
000000000000 | ||
2021-05-03 11:02 Torsby Småbåtsvarv _ ___ _/) __ |