Albin och evakueringsröret som försvann på förgasaren Solex 26 NV |
||
Bengt Kämpe | ||
Bengt Kämpet Kämpe | Evakueringsröret som försvann. På 50 talet utrustades O-serien med en ny fyrkantig bronsförgasare, det blev ett riktigt lyft. Den var utrustad med emulsions rör och emulsions munstycke och By Pass hål och gav en fin gång över hela varvtalsregistret. Vid chokning av stigförgasare samlas det alltid lite bränsle i luftintaget som rinner ner i kölsvinet, men denna förgasare var utrustad med ett tunt rör som sög upp detta bränsle och in i motorn. Bronsförgasaren fanns i 2 modeller. En som var delad med 4 klena skruvar och en som var delad med 2 grova skruvar. Båda dessa förgasare var fulländade med rätta munstycken till olika motorstorlekar. Senare ersattes denna bronsförgasare av aluminiumförgasare, men här fanns inte detta evakueringsrör och då kan lite bensin rinna ut i båten efter chokning. | |
Yasir Al-Saffarl-Saffar | De är grymma de där solexförgasarna! Jag har haft minimalt med problem med dem. Båda hade att göra med att det rann ut bensin okontrollerat faktiskt. Den ena gången fick jag byta flottör, ty den hade svällt upp. Den andra gången fick jag lägga på en extra bricka mellan godset och flottörventilen, då flottörventilen (kanske kallas bränslesnål) inte riktigt knep till bränsetillförseln då flottören var i sitt översta läge. Kan ha bändat upp själva hållaren som höll upp flottören, men tyckte iaf då att det var bättre att fippla med ventilen. Förgasaren är också härlig att ställa in, speciellt med ett sånt där munstycke som figurerar i detta forum då o då | |
Bengt Kämpe | Schebler förgasare. Med jämna mellanrum kommer det bilder av denna förgasare i olika FB intressegrupper för olika förbränningsmotorer. Marvel Schebler carburetor startade mycket tidigt tillverkning av förgasare i USA redan 1902. Just denna förgasartyp blev mycket vanlig på olika stationära och båtmotorer i Sverige. I början av 1900 talet var det hundratals motortillverkare i Sverige och många av dessa plagierade och gjöt skälv sina Scheblerkopior som var tillverkade av brons. Denna förgasare var utrustad med flottör av kork. Mycket gamla Albin Motorer var oxå utrustade med denna typ av förgasare, men senare gick Albin Motor helt över till den Franska Solex förgasare med runt flottörhus, denna oxå tillverkad i brons. | |
000000000000 | ||
2021-01-30 22:24 Torsby Småbåtsvarv _ ___ _/) __ |