Ojämn gång

Carl Andersson 1; Hur "öppet" ska huvudmunstycket vara? Finns det något utgångsläge? (bild Solex 26 VBN på Albin O-22) 
2; Kan man lyckas montera brytarspetsen så den "nästa" är bra, går att köra men går ojämt?
Premiär tur gick jättebra, dagen efter går motorn som om den bara gick på en cylinder emellanåt.. Mycket bränsle från avgasutloppet, smått rökigt. (inget vatten i oljan så kolvproblem kan kanske avskrivas)
Nåja, någon?


Leo Lejon Detta har du väl redan koll på antar jag men har du gnista i båda stift? Hade bekymmer med ojämn gång förra sommaren, visade sig efter mkt om och men vara glapp i anslutning mellan tändkabel och magnet.
Urban Bertling Huvudmunstycket är ett s.k. Fast munstycke och ska vara helt i skruvat i botten så att allt bränsle tillförs via det lilla hålet i mitten!
Carl Andersson
Jo men det anade jag men ville bara försäkra mig.
Då jag bytt tändspole så skall jag kika på den saken.
Tycker att motorn skakar lite mer än vanligt efter brytarspetsbytet därav min fråga om tändningen. Men maskinen gick bra första turen som sagt. Dock tror jag på en för fet blandning då tändstuften var rejält sotiga.
Min huvudvärk har utöver allt det föregående varit varför hon inte vill starta i varmt tillstånd. Jag kan göra ett strandhugg men för att komma därufrån måste jag alltid vänta tills motorn blir "kall", inga varmstarter går.
Och jag har mässingflotör, för den saken kommer alltid upp...
Urban Bertling Om den sotar och går för fett så blir den svårstartad varm, helt enkelt sur pga sotiga stift. Har du gnista så behöver du inte byta tändspole. Fokusera på att kolla när den tänder i förhållande till Ö.D. Eftersom du inte har magnet tändning så är det mycket känsligare att tändningen står rätt från början. Om den vibrerar mycket så kan det vara relaterat till tändinställningen.
Jörgen Karlsson För litet ventilspel kan också göra att motorn blir svår att starta varm. Om tändningen blir dålig när motorns är varm brukar det synas på att gnistan blir klen, dvs gulfärgad gnista jämfört mot blå gnista som det ska vara när tändningen är frisk. Kan också vara flottörproblem, för fet blandning eller ånglås i förgasaren tex pga försummad isolerbricka mellan förgasare och insug.
   
   
000000000000  
2021-02-16 9:24 Torsby Småbåtsvarv _ ___ _/) __