Gängsystem på Albin-motorer

Bengt Kämpe Gängsystem på Albins Motorer. Albin Motor använde mest tumsgänger på dom flesta av sina motorer och backslag. Men vattenrör och vattenanslutningar var en fingängad M 18. Avtappningskranar var 1/4 rörgänga. Tumsgänger var ett bra gängsystem för motorer med gjutjärnsblock. Den grova UNC gängan gav en bra förankring i block och cylinderlock. Den fingängade UNF tidigare SAE gängan blev ett starkt bultförband vid till exempel vevstaksbultar. Vid konstruktion av O 22 gick Albin Motor över till det metriska gängsystemet. Vad Albin Motors X 2 motor fick för gängsystem kan jag inte svara på har aldrig reparerat någon X 2.
Bengt Kämpe Vilket gångsystem används på Albins motorer? Alla Albins motorer utom O 22 används det tumssytemet. Den grovgängade Witworh som senare ändrades till UNC, och den fingängade SAE som senare ändrades till UNF. Men Albins kylvatten anslutningar och vattenrör är en fingängad M 18. Avtappningskranar är 1/4 rörgänga. Till förbränningsmotorer med gjutgärnsblock var tumssystemet ett mycket bra gängsystem, den grovgängade UNC fick bra förankring i gjutgodset och den fingängade UNF hade hög hållfasthet och var bra vid vibrerande bultförband. Men vid konstruktion av O 22 ändrades gängsystemet till metriskt. Vilket gängsystem Albins lilla X 2 motor fick vet jag inte, har aldrig reparerat någon Albin X 2
Bengt Kämpe
Conrad Engström Stod det Bufo på skruvskallarna? Förmodligen. 3 prickar på muttrarna.
Bengt Kämpe Ja det stod Bufo 60 på många bultar på Albins Motorer. Denna kvalitet var en lägre hållfasthet och vissa av dessa bytte jag till Bufo 80 och Bufo 8 8. bland annat den genomgående bulten till utgående axelkopplingen.
000000000000  
2021-01-06 16:10 Anders Wiss