Gängsystem på Albin-motorer |
|
Bengt Kämpe | Gängsystem på Albins Motorer. Albin Motor använde mest tumsgänger på dom flesta av sina motorer och backslag. Men vattenrör och vattenanslutningar var en fingängad M 18. Avtappningskranar var 1/4 rörgänga. Tumsgänger var ett bra gängsystem för motorer med gjutjärnsblock. Den grova UNC gängan gav en bra förankring i block och cylinderlock. Den fingängade UNF tidigare SAE gängan blev ett starkt bultförband vid till exempel vevstaksbultar. Vid konstruktion av O 22 gick Albin Motor över till det metriska gängsystemet. Vad Albin Motors X 2 motor fick för gängsystem kan jag inte svara på har aldrig reparerat någon X 2. |
Bengt Kämpe | Vilket gångsystem används på Albins motorer? Alla Albins motorer utom O 22 används det tumssytemet. Den grovgängade Witworh som senare ändrades till UNC, och den fingängade SAE som senare ändrades till UNF. Men Albins kylvatten anslutningar och vattenrör är en fingängad M 18. Avtappningskranar är 1/4 rörgänga. Till förbränningsmotorer med gjutgärnsblock var tumssystemet ett mycket bra gängsystem, den grovgängade UNC fick bra förankring i gjutgodset och den fingängade UNF hade hög hållfasthet och var bra vid vibrerande bultförband. Men vid konstruktion av O 22 ändrades gängsystemet till metriskt. Vilket gängsystem Albins lilla X 2 motor fick vet jag inte, har aldrig reparerat någon Albin X 2 |
Bengt Kämpe | |
Conrad Engström | Stod det Bufo på skruvskallarna? Förmodligen. 3 prickar på muttrarna. |
Bengt Kämpe | Ja det stod Bufo 60 på många bultar på Albins Motorer. Denna kvalitet var en lägre hållfasthet och vissa av dessa bytte jag till Bufo 80 och Bufo 8 8. bland annat den genomgående bulten till utgående axelkopplingen. |
000000000000 | |
2021-01-06 16:10 Anders Wiss |