Kylning |
||
Kylvatten-kranen | - Ett tips till O-11 och O-21 ägare. Innan termostatkylningen kom fanns det en kran att reglera temperaturen på motorn. Jag ser på vissa inlägg att kranen står ner eller rakt fram, då är det en stopp som är sönderfrätt inne i kranen. Dela kranen i sina beståndsdelar och montera en ny stopp. Då går det att vrida armen en begränsad sektor då blir det rätt. - Är detta för motorer utan termostat ? - a, det stämmer. Denna kran monterades långt in på 60-talet. När motorerna monterades i massproducerade segelbåtar som kom i mitten på 60-talet blev Albin Motor tvungna att ändra om till termostatkylning. Albin Motor sålde en komplett ombyggnadssats med termostatkylning som var enkel att montera på äldre motorer. Så det finns många äldre motorer som idag har termostatkylning. Så det enda sättet att se hur gammal motorn är, titta på motornumret. |
|
Kyltemperatur | Viktigt vid saltvattenkylda Albin Motorer. Arbetstemperaturen "SKALL" vara 50-55 grader. Albins originaltermostater ligger på denna temperatur. Albins Motorer skall temperaturen vara 50-55 grader oavsett vilket vatten en Albin Motor går i. | |
Vattenpumpen och tätning |
Viktigt vid reparationer av Albin Motors vattenpumpar. När man byter tätningsringar på en vattenpump är det viktigt att skaffa tätringar med bronsfjäder eller rostfri fjäder. Tätringar som är avsedda för oljetätning kan vara en järnfjäder, om man monterar en sådan rostar fjädern snabbt upp av saltvatten och då läcker det ut vatten. - Självklart. Men det är ju packat med hårt vattenfast fett där. I alla fall när jag monterar. Håller efter hela tiden med fett. - Nej det är det inte på AD-2 och AD-21, där finns inget fett. |
|
Termotergängan |
Det är 1/2 tums rörgänga i topplocket för termometer-givaren | |
Smörja vattenpumpen | - Hur ofta skall jag smörja vattenpumpen till O-11 O-21 och AL-23 ? Denna vattenpump blev en mycket bra pump som höll hög kvalitet, den är tillverkad av Brons och en rostfri axel. Brons är en bra lagermetall och är en blandning av koppar och tenn och behöver inte så ofta och regelbunden smörjning. Vattnet smörjer i viss mån. Risken med för mycket och smörjning ofta är att fettet spolas in i kylkanalerna och fastnar där. - Om inte jag vred ett varv på smörjkoppen vid varje kallstart fick jag inte igång kylningen på min O21. Berodde det på att pumpen var sliten? - Ja det stämmer, då är pumpen sliten och har sämre sugförmåga. Fettet fyller i glappet. - Är rekommendationen ”varje dag”? Jag smörjer snarare med intervallet ”ibland” eller ”då och då”, eftersom jag hört att för mycket smörjning (”för ofta”) kan sätta igen kylkanalerna. |
|
000000000000 | ||
2021-04-27 8:36Torsby Småbåtsvarv _ ___ _/) __ |