Rensning av oljekanaler för AD-2 och AD-21 |
||
Bengt Kämpe |
Ett tips om rensning av oljekanal AD 2 Och AD 21. På hela O-serien var det separat olja i motor och backslag och detta fungerade alldeles utmärkt utan några som helst problem. Men när AD-2an konstruerades kom någon konstruktör på Albin Motor på en lysande idè att bara ha olja i motorn som sedan trycktes via vevaxeln och ett litet hål vidare in i backslaget. Men verkligheten är att efter en tid så sätts det lilla hålet igen som sitter mellan vevaxel och medbringaren till backslaget och då förstörs backslaget Detta gäller både AD-2 och AD-21. Vid demontering av röret behöver inte det tunga svänghjulet demonteras det räcker att demontera medbringaren. Viktigt är att byta olja och oljefilter regelbundet. | |
Bengt Kämpe |
||
Johan Björn | Jag har precis monterat bort backslaget för att spänna dom 8 "fjädrarna". Kommer jag åt röret du nämner då? | |
Bengt Kämpe | Nej det räcker inte att demontera backslaget mellankåpan måste bort och den stora kåpan som sitter bakom svänghjulskåpan. | |
Johan Björn | Är det mycket jobb att riva och få ihop? Det var iallafall frisk olja i backslaget när jag rev det. Jag har ytterligare en fråga till vår Albinguru. Om/när man dragit av en av de 8 pinnbultarna som fjäderbrickorna sitter på, är det knepigt att byta en sådan. Ska beställa brickor + lite annat av Paret Ström, kanske ska ta några pinnbultar också. | |
Bengt Kämpe | Kan inte svara på denna fråga var aldrig ute för att någon pinnbult gick av på alla dom fjäderbandsbackslag jag garantireparerade åt Albin Motor, men jag har en sprängskiss på backslaget som jag skall kolla upp. Så här ser det ut på sprängskissen, ser ut att va en vanlig pinnbult. Prata med Stefan om den bara är gängad i, eller den är låst med Lock Tite. |
|
000000000000 | ||
2021-01-09 18:17
Anders Wiss, Torsby |