Vevaxel |
||
Johan Kjellberg | En fråga: finns möjlighet att slipa ner sliten vevaxel, vilka toleranser gäller.(känns dyrt byta ut till ny) | |
Bengt Kämpe | Stefan Ström Albin Motor Albin Fashion säljer lösa lagerskålar i STD 0,25mm och 0,50mm underdimenssion. Ta först kontakt med en motorrenoveringsfirma som slipar vevaxlar, så ser dom hur mycket vevaxeln behöver slipas ner. Denna vevaxel är enkel att slipa för balansvikterna är enkelt att demontera. Ta kontakt med en veteranbilsklubb, dom brukar veta vem som är bra på vevaxelslipning. Dessa lösa vevlager har rätt dimension och får inte skavas in. Skava in lager gjordes förr när lagermetallen gjöts in i vevstaken. Att slipa en vevaxel till en O-11 är ett rent rutinjobb för en motorrenoveringsfirma. |
|
Bengt Kämpe | ||
Johan Kjellberg | Behöver motvikt reduceras med motsvarande bortslipad vikt? | |
Bengt Kämpe | Det fixar firman som slipar vevaxeln. | |
Bengt Kämpe |
||
Lagerspel till en O-11. |
||
Länk till Ramlager till en O-21 | ||
Vevlager och vevstakar till O-2 | - Kommer man åt att byta vevlager på en O-2:a genom inspektionsluckan?? Vill slippa lyfta ur. - Om det är en O 2a, går det inte att byta vevlager dessa är gjutna i vevstakarna och överfallen. Det var först när O serien moderniserades 1950 och O 2 bytte namn till O 21som dom fick lösa lagerskålar. Det går bra att demontera vevstakarna genom inspektionsluckan om man demonterar toppen. - kan man byta vevstakar till O-21?? Är väl samma vev ? - Jag tror att det går, men för säkerhets skull ring och fråga Stefan Ström Albin Motor. |
|
000000000000 | ||
2021-06-07 20:33 |