Albin G-62

Bengt Kämpe Albins största, G-62 120 HP naturlig och 185 med turbo. En 6 cyl direktinsprutad diesel med en unik vevaxel, gick i produktion 1957. För att undvika torssionssvängningar var vevaxeln stålgjuten och vridstyv. Långa vevaxlar är alltid utsatta för torssionssvängningar och på 50 talet-fanns inga silikonfyllda torssionsdämpare. På vevhussidan fanns en lucka för varje cylinder så det var enkelt att byta kolvar och foder utan att lyfta motorn ifrån bädden. Insprutningspumpen var en Bosch radpump med rundkörning av bränslet för att undvika luft i bränslesystemet. Startmotorn var oxå Bosch med förskjutbart ankare och hjälpfält. Motorn blev populär i lotsbåtar och mindre trålare. Den drev även ett elkraftverk. 
Eke Eskemå

Tror vi har en sådan till sågen.
 
Gösta Widlöf I min båt "Brunne" har jag en sådan.
 
Tommy Westman Hade en sådan i en 12m koster bygge. En fd last skuta. En fantastisk motor, tyst, vibrations-fri och ur stark. Den hade torr sump...
Jan Stolt Sitter en G-62:a i "Sexan" och har två kompletta reservdelsmotorer om nån behöver delar!
 
Rune Mäki Jag praktiserade på Albin Motor en par månader från hösten 1957. Fick vara med och montera några G 62or. Skrotade även blocken som innebar att rensa blocket från gjutskägg. Även testkörning av motorn ingick i jobbet. Det ar några år sedan!
Ronny Jonsson Oj! Var är "Sexan" nu? hörde ju hemma i Kolsvik under många år och levererade till öarna omkring bl.a. hem till oss på Söderöra
Jan Stolt "Sexan" har hemmahamn Ronehamn på Gotland. Får en rejäl omgång på slipen nu.
 
000000000000  
2021-01-09 16:25