Långedragsjulle J10 nr 88 |
Långedragsjullen J10 nr 88 är byggd
1943 på Wahlborgs varv i Göteborg. Konstruktör är
Hjalmar Olsson, Göteborg. Wahlborgs varv var känt för
kvalitetsbyggen. 88:an levererades den 1 maj 1943. 88:an är
byggd med ekspant, bordläggning i ek, rostfria beslag, mm helt
enligt specifikationerna. Denna J10 är byggd helt efter originalritningarna,
dvs den har ingen kapp utan är helt öppen så när
som på ett litet stuvutrymme under fördäck. Ägare: - 1955 ca så köpte
konstnär Erling Ärlingsson
J10 nr 88 (storseglet fanns kvar okt 2008) i Göteborg. Erling
bodde i Göteborg
under 1920-talet innan han flyttade till Värmland och Sillegården.
Erling seglade ofta med 88:an i Fryken. J10:an har sedan dess varit
en lekbåt
på land för besökande barn på Sillegården. - 2008-10-05 får jag reda på att "vraket" J10 skall eldas upp. J10 nr 88:an är i ett bedrövligt skick, ty den har stått utomhus i decennier utan täckning. 88:an är sedan 22 oktober i Torsby under tak för att snyggas upp till ev utställningsbart skick. J 10 nr 88 kommer nog aldrig att kunna seglas igen tyvär. Jag såg båten på land i början av 1970-talet. Då var båten fin och användes i Fryken. - 2010-04-20 Jag har bedömt
att J10 nr 88 inte är i reparerbart skick. Det är enklare
att bygga en ny. I stort sett allt
bör bytas, ty virket är knäckt, ruttet, spikat o sågat, sprucket
m m. - 2010-08-24 J10 nr 88
är nu nedskruvad helt. Det var mycket skruv i båten som jag tagit
till vara på. Bultara och kölbultarna är av brons.
Skall försöka göra en liten installation av knap o annat som
minne av båten. En del trädelar var friska bl a skarndäcksknän.
Resten går till återviningen med alla kopparnitar.
J10 på plats oktober 2008. Får se vad det blir av henne. Inte mycket kvar av J10 nr 88. Allt vettigt är bortplockat. J10 nr 88 på väg mot sista vilan. J10 nr 88 går i graven (träcontainern) på Återvinningsstationen i Torsby september 2010 . Kölen till J10 nr 88 är kvar om någon vill ha den.. |