Branden på Johan Niklasons varv i Uddevalla år 1925 "Jag minns hur vi skolpojkar i rasande fart cyklade ut för att se på denna naturkatastrof. Flammorna nådde mycket högt, rökutvecklingen var enorm och brandsoldaterna fick inrikta sig på att hindra elden från att sprida
sig" Ögonvittnesskildringen kommer från Holger Rehnberg, under många år verksam i SS Viken. Holger skrev om branden i Viken/Ägirs 100-årsskrift och det var här min nyfikenhet väcktes för att forska vidare.
Det var den 7 april 1925 då vårutrustningen just börjat på upplagda båtar och nybyggen började bli färdiga som brandkåren larmades vid halv tolvtiden:
DET BRINNER PÅ NIKLAS VARV VID LÖVÅSBERGET.
Flera byggnader stod då i ljusan låga, turligt nog var det vindstilla. Elden fick ett starkt fäste i allt trä, färger, presenningar,oljor och bensin i motorbåtarnas tankar."Redan långt upp vid Järnbron syntes de tjocka rökmolnen virvla mot vårhimlen. Stora människoskaror rusade ner utefter södra hamnen för att åtminstone få se en skymt av elden." Hjälpsamma båtägare bistod Johan Niklasson så gott det nu gick, men att under rådande rök och värmeutveckling åstadkomma båtflyttningar var omöjligt". Ett par bostadshus i kvarteret
Varvet nr 1 låg i farozonen men vindstilla räddade dessa. " Knut på Varvet", d.v.s. Knut Johansson, den fine kappseglaren i SS Viken bodde i ett av husen liksom Sune Sundberg känd för Uddevallaborna genom sin diktskrivning.
Efter några timmar var situationen under kontroll med det dystra facit att ett 20-tal båtar helt eller delvis blivit lågornas rov. Niklassons egen kosterbåt "Najaden" blev totalförstörd, tyvärr var den oförsäkrad likt de flesta av båtarna. Ett fåtal båtar kunde repareras. Holger Rehnbergs egna ord "Eric Norlins 30:a, "Irma 2", som han seglat med stora framgångar, blev på nytt kappseglingsduglig och fortsatte sin segerrad under 30-talet. SS Vikens beställda Pojkbåt förstördes helt, men Niklasson hann bygga en ny till säsongen.
Andra båtar som gick upp i rök var "Vi Två", "Yrsa", "Gigge", "Bonita", "Greta" och "Boheme" tillsammans med snipor och mindre pojkbåtar. SS Ägirs utlottningsbåt från året innan, blev svårt skadad.
Pojkbåten "Daina" på 15 m2 som mina morbröder en gång byggde på Stora Hellevigsgatan 12, på gården till Augusta Lundbergs karamellkokeri, repererades och seglade i många år därefter. Min mamma Maja Dahl berättade att " den blivit svårt svedd av lågorna och på så sätt fått ett skydd mot röta med ökad livslängd som följd". Det ligger något i detta påstående då man redan på stenåldern svedde urholkade stockar över öppen eld för undvika förruttnelse.
Branden tycktes ha startat på kontoret där någon enligt Niklasson kokat lim och glömt att stänga av. Därav fick branden snabbt fäste och omöjligt att nå telefonen för att larma brandkåren. Personal på Uddevalla Mekaniska Verkstad mitt emot varvet, upptäckte situationen och larmade.
De två båtskjulen som förstördes tillhörde Uddevalla Stad och arrenderades av Johan Niklasson. Skadorna påbåtar och byggnader uppskattades till 30.000:- , en stor summa år 1925. Johan Niklasson kom över katastrofen och fortsatte verksamheten. SS Ägirs utlottningsbåtar under åren 1926-1936 utgjordes av kosterbåtar och nästan samtliga byggdes av "Niklas". Han skapade fina, välseglande båtar, var erkänt duktig båtbyggare och kappseglare. Hur det gick med hans prissamling är en annan historia som jag får berätta en annan gång.
Uddevalla 2009
Janne Dahl |