Detta
med att byta akterstäv på en snipa kräver sin planering. Jag bytte
akterstäven på en Sjötorpssnipa, dvs den delen som är under vattnet
där alltså propelleraxeln går ut. Den övre delen var ok. Stäven var
gjord i ek i tre delar.
Detta är
min erfarenheter hösten 2008 o våren 2009. Arbetsgång
enligt följande:
1 Ta
bort gammalt tätmassa, drev o kitt o annat som brukar sitta ditkletat
vid stäven. Min stäv var delad med en vasspinne i skarven.
2 Ta bort roder, skäddan, propeller och propellaxeln.
3 Ta bort skruven i spunningen minst två bord ovanför skarven
så att man kan böja dessa enkelt när man skall prova den nya biten
4 Det gäller även att ta bort skruv där sambordet är fastsatt
i kölplanken.
5 Beroende på hur det är skarvat så skall även bult eller kanske franska
skruv bort. När man tar bort den gamla stäven så är det bra om den
blir så hel som möjligt. Det fär bra att ha en "provbit" när man skall
göra
den nya. Den gamla stäven i Sjötorps-snipan har varit reparerad med gran tror
jag. Den var i alla fall i 7 bitar och som utfyllnad även fogskum.
6 Välj ut en ny hel bit som passar. Ta till lite övermått överallt.
Linolja den inte, för du kan behöva limma om du skulle göra fel
på något
ställe. Det är väldigt lätt gjort att man tar lite för mycket eller
det spricker någonstans. Jag sågade lite fel på ett ställe samt
högg ut lite för mycket. Ingen påverkan på hållfastheten utan mest
skönhetsfel. Kul om det inte hade varit något misstag. Snyggare.
7 Såga till den grovt och mät upp var hålet för propelleraxeln skall
vara. Det är inte lätt att borra i ekens ändträ.
Spiralborr drar inte och grovt ca 35 mm skall det vara. Jag lämnade
in hela biten till en mekanisk verkstad som satte upp biten i en supportsvarv och
borren i chucken.
8 Jag mätte upp noga hur skarven mot den andra stävbiten skall se
ut och formade till den.
Sedan gjorde jag ett misstag. Mätte var spunningen skall vara och började
hugga ur spunningen. Formade till den och slipade med rasp för att
komma i närheten av formen. Sedan så passade jag in den på plats på
båten och då hamnade spunningen fel på något
konstigt
sätt. Jag skulle gjort tvärtom. Passat in biten på plats på båten,
ordnat så att skarven blir bra och skruvat ihop det hela. Därefter
så skulle jag ritat ut var spunningen skall
vara och hugga ut den. Har man lossat på borden ordentligt så är det
förmodligen ingen svårighet att få in ohuggen stävbit. Jag fick limma
och det gick
åt ordentligt med aceton för att få bort linoljan på stäven. Man skall
vänta med linoljan till biten är helt klar. Då kan man "marinera" biten
med rå linolja.
9 Jag trodde att jag var klar tills jag började med bordbytet som var nödvändigt. Jag fick hugga slipa mm för att få bordet att passa in något så när till stäven. Till slut så fick jag dit det men det kommer att krävas en del Ettan för att dölja passningen. Bordbytet skedde på sambordet ca 120 cm från stäven samt bordet ovanför på ca 200 cm från stäven. Det senare var ett rent h-e att få dit. Borden är av fura ca 16 mm tjocka. Basade dem inte som jag kanske borde ha gjort. Skruvade fast borden med rostfria (A4) M4 bultar. Hade muttern i svetstång på insidan och kunde dra med en skruvdragare på utsidan. Enda chansen då man är ensam på varvet. Jag hade tre svetstänger för att slippa hoppa ur och i båten för mycket. Kunde dra tre åt gången.
10 Skruvade tillbaka borden ovanför skarven. Innan hade jag linoljat och även lagt i bladder (fårtalg, tjära och linolja) i spunningen för att få tätt. Får se om det fungerar.
11 Monterade tillbaka propellerhylsan och hade i smält bladder mellan hylsan och eken.
Sommaren 2017
Sjösatte båten denna sommar och körde en hel del. Akterstäven fungerade och höll tätt.
|