Inled med att
stryka minst 4 ggr med något "gift" t.ex.
intertox. Vänta några dagar och stryk med rå kallpressad linolja blandat med
50% balsam terpentin. Billiga terpentin sorter som "målar terpentin" är
inte alls samma sak och fungerar inte. Som alternativ kan man blanda oljan med
någon rötskyddande produkt som Intertox eller Ventti. För bästa inträngning
kan du värma oljan till ca 40-50 grader.
Stryk så ofta som möjligt och räkna med att hålla på i ett dygn
eller två. Fortsätt att stryka tills båten inte suger mer olja. Det är viktigt
att inte göra några längre uppehåll, för då härdar oljan på ytan och du får
inte till riktig mättnad av olja i trät. Man
ser att det är
klart genom den oljade ytan ser "våt" ut även efter några timmar.
Tvätta med T-röd, blaska på ordentligt. Låt det torka några dagar. Stryk med
ett eller ett par lager kokt linolja blandat med balsamterpentin. Vänta några
dagar och tvätta med T-röd. Vänta någon vecka innan du börjar med
ytbehandlingen. 6 lager färg eller fernissa är absolut minimum för att få det
att sitta kvar en säsong.
Har du bråttom kan man göra så här,
(OBS man ska inte ha bråttom
men ibland har man det ändå :) Som alternativ
för kokt linolja kan man använda Hempels Impreg1 eller Owatrol
D1 som bägge är s.k härdande oljor som stänger linoljan
under lacken och det går att börja mad ytbehandlingen tidigare.
Det går också att fernissa eller måla direkt efter att du har
mättat med linolja, torka först av med white spirit eller T-röd och fortsätt
direkt med en riktig oljelack, tex. Schooner. Späd inte ut lacken utan använd
den i sirapsformat och arbeta in lacken i däcket med en ordentlig pensel. Var
inte rädd att använda mycket kraft utan dra på rätt ordentligt och nästan
skrubba in det. Obs, schooner tar nästan två till tre dygn på sig att torka
efter första strykningen men efteråt fungerar allt som normalt. Detta fungerar
faktiskt, vi har provat ett flertal gånger och inte haft något som helt problem
med lacksläpp eller genomkokning. Viktigt är dock att lacken
arbetas in tillsammans med linoljan.
Vid fernissning är det viktigt att det dels inte är för fuktigt
och dels
att temperaturen inte är stigande, ty då bildas lätt kondens
på den icke härdade fernissytan pga skrovets temperaturtröghet.
(Det
tar längre tid för det kalla skrovet
att bli lika varmt som i luften.)
Man får också passa sig så att man inte låter sin egna
andedräkt träffa den nystrukna fernissan ty då blildas också vita
slöjor av kondens i fernissan..
Men förutom detta så går det bra att fernissa även ner
till
minus 10
grader.
Man
brukar få späda eller värma burken med fernissan lite för
att få bra strykbarhet. Torktiden blir också lite längre.
Träbåtsakutens linoljeskola
Grisslans
linoljekurs