Oljning, impregnering o lackning

Inled med att stryka minst 4 ggr med något "gift" t.ex. intertox. Vänta några dagar och stryk med rå kallpressad linolja blandat med 50% balsam terpentin. Billiga terpentin sorter som "målar terpentin" är inte alls samma sak och fungerar inte. Som alternativ kan man blanda oljan med någon rötskyddande produkt som Intertox eller Ventti. För bästa inträngning kan du värma oljan till ca 40-50 grader.
Stryk så ofta som möjligt och räkna med att hålla på i ett dygn eller två. Fortsätt att stryka tills båten inte suger mer olja. Det är viktigt att inte göra några längre uppehåll, för då härdar oljan på ytan och du får inte till riktig mättnad av olja i trät. Man ser att det är klart genom den oljade ytan ser "våt" ut även efter några timmar. Tvätta med T-röd, blaska på ordentligt. Låt det torka några dagar. Stryk med ett eller ett par lager kokt linolja blandat med balsamterpentin. Vänta några dagar och tvätta med T-röd. Vänta någon vecka innan du börjar med ytbehandlingen. 6 lager färg eller fernissa är absolut minimum för att få det att sitta kvar en säsong.


Har du bråttom kan man göra så här, (OBS man ska inte ha bråttom men ibland har man det ändå :) Som alternativ för kokt linolja kan man använda Hempels Impreg1 eller Owatrol D1 som bägge är s.k härdande oljor som stänger linoljan under lacken och det går att börja mad ytbehandlingen tidigare.           


Det går också att fernissa eller måla direkt efter att du har mättat med linolja, torka först av med white spirit eller T-röd och fortsätt direkt med en riktig oljelack, tex. Schooner. Späd inte ut lacken utan använd den i sirapsformat och arbeta in lacken i däcket med en ordentlig pensel. Var inte rädd att använda mycket kraft utan dra på rätt ordentligt och nästan skrubba in det. Obs, schooner tar nästan två till tre dygn på sig att torka efter första strykningen men efteråt fungerar allt som normalt. Detta fungerar faktiskt, vi har provat ett flertal gånger och inte haft något som helt problem med lacksläpp eller genomkokning. Viktigt är dock att lacken arbetas in tillsammans med linoljan.

Vid fernissning är det viktigt att det dels inte är för fuktigt och dels att temperaturen inte är stigande, ty då bildas lätt kondens på den icke härdade fernissytan pga skrovets temperaturtröghet. (Det tar längre tid för det kalla skrovet att bli lika varmt som i luften.)
Man får också passa sig så att man inte låter sin egna andedräkt träffa den nystrukna fernissan ty då blildas också vita slöjor av kondens i fernissan..

Men förutom detta så går det bra att fernissa även ner till minus 10 grader. Man brukar få späda eller värma burken med fernissan lite för att få bra strykbarhet. Torktiden blir också lite längre.

Träbåtsakutens linoljeskola

Grisslans linoljekurs

Torsby Småbåtsvarv    _/)