Laga knäckta
spant kan ske på många olika sätt. Man kan ersätta dem
helt och hållet. Detta är ett som regel ett omfattande arbete. Vanligare är
att man ersätter en bit av det knäckta spantet. Man skarvar i en bit
som ersätter det som är dåligt. Man kan också lägga
en del av spant (3 - 4 bord långt) bredvid det som är dåligt.
Detta kallas att man kontrar spant.
Det finns två tillverkningsmetoder nämligen att basa (uppvärmer
materialet med ånga) spant eller att man lamellimmar spant i en limjigg.
Material för spant är som regel ask eller ek. Det finns även en
del båtar som har spant av stål.
Arbetets gång då jag tillverkade spant av ek-lameller till Tärnungen.
1 Det gäller att ta ut rätt kurva för spantet som skall skarvas,
kontras eller ersättas. En vrangbåge
eller kurvmall underlättar arbetet om man skall göra många
spant så spar man mycket tid på att tillverka en kurvmall först. Är
det inte många spant som skall ersättas så vet jag ett en del
har använt en kopparrör eller elkabel som har blyhölje för att ta ut kurvan i
båten för spantet. Rengör bordläggningen väl där
det nya spantet skall sitta. Spantet skall sitt mot bordläggningens insida
så kom ihåg att ni mäter ut spantet mot bordläggningen.
Rita upp den kurva ni fått
på ett papper i skala 1:1 och numrera spantet både i båten
och på ritningen.
2 Tillverka en
limjigg om
man skall tillverka många spant. Det går åt många tvingar
också. Skall man bara gör några få spant så kan
man såga ut profilen i spånskiva och använda den som "fast
jigg".
3 Lamellerna skall vara ca 3 mm tjocka och ha en bredd som överstiger färdig
bredd med ca 5-10 mm och färdig längd med ca 5o mm. Det är bra
med justermån då man skall slipa in spantet och putsa dem fina innan
man sätter dit dem. Det går åt så många lameller
så att den färdiga tjockleken överstiger med ca 5 mm. Skall färdigt
mått vara 20 mm så ta 8 lameller där varje lamell är 3
mm tjock. Såga till lamellerna alldeles innan de skall limmas. Limmet fäster
bättre då. Detta gäller framför allt ek.
4 Lim kan vara både epoxi och polyuretanlim. Det senare använder man
oftast då det gäller ek. Det finns de som använder epoxi även
för ek med gott resultat. Har man stor erfarenhet av sitt "eget lim" så är
det säkert ingen fara. Olika limmer är olika starkt allergiframkallande
hos olika individer. Plasthandskar bör användas vid limningsarbeten.
5 Ställ in jiggen för det spant som skall limmas. Man kan ställa
in jiggen så att kurvan blir lite snävare ca 2 - 5 mm än ritningen,
ty när man släpper på tvingarna efter det att limmet har härdat
så kan spantet räta ut sig lite och då får det den form
som du har tänkt dig. Hur mycket spantet rätar på sig vet man
inte riktigt från början. Därför är det bra med slipmån
dvs man har tagit till i tjocklek några mm. Plocka ihop de lameller som
går åt och sortera dem hur de skall ligga i "paketet".
Ha limtvingarna färdiga. Lägg plast på limjiggen som skydd
mot underlaget. Mät upp och blanda limmet väl. Jag använde epoxi. Pensla
på lim på bägge ytorna som skall hopfogas. Ha lim på en
lamell åt gången och lägg dem på den lamell som redan
blivit penslad med lim. När alla lameller är färdigstrukna så tar
du hela paketet och lägger det i limjiggen. Ta en tving och sätt fast
den på mitten av paketet. Sedan så spänner du fast de övriga
tvingarna från mitten och utåt ändarna och dra åt tvingarna
ordentligt. Låt spantet sitta i limjiggen i minst 12 timmar. Tänk
på limmets härdningstemperatur så att den är rätt.
6 Hyvla spantet till rätt bredd innan ni provar spantet i båten. Rita
på spantet hur långt det skall vara. Det nya spantet bör täcka över
två bord från där det gamla spantet är knäckt. Slipa
in spantet med en bandputs eller liknande. Glöm inte att det skall finnas
ett avstånd på ca 2 cm mot kölplanken för skvalpvatten
i kölsvinet. När spantet passar bra mot bordläggningen så sågar
du till spantet i rätt tjocklek och längd i bandsåg.
7 Linolja spanten grundligt. Den sida som som vänder mot bordet stryks med
järnmönja tre gånger.
8 Montering av spant skall ske med rostfri skruv klass A4 träskruv eller
bult o mutter eller kopparnit. Gör som det är
på andra ställen i båten. Linolja bordläggningen flera
gånger där spantet skall sitta. Några sätter det nya spantet
ca 5 mm bredvid det gamla för att bättre kunna linolja alla sidor både
på det gamla och det nya spantet.
Jag gjorde detta 2007 och idag är det 2018 och det har fungerat väldigt bra. Får se hur länge det håller.
|