En del bord
på träbåtar är spikade med ribbor av oregon
pine, fura mm. Ribborna brukar vara ha maxbredd ca 50 mm x max 20 mm
tjocka. Detta är beroende på hur tätt däcksbalkarna sitter. Ribborna
spikas horisontellt
i varandra
och
nitas mot spanten. Spikningen skall inte synas någonstans. Viktigt
är att man har ådringen på ribborna på rätt
sätt på både bordläggningen och däcket.
I stället
för spik tror jag man kan använda lämplig rostfri syrafast
skruv A4.
Man kan även spika däck med samma metod som ovan, men man skall
då undvika
att skarva ribborna. Inga skarvar på ett däck. Man skråspikar
fast ribborna mot däcksbalken.
Man har järnmönjat ovansidan på däcksbalken några
gånger innan ribborna
spikas fast.
Skarndäcket
skruvas dit först och skruvar/spikar dit ribborna utifrån
och den sista ribban hamnar då mot mittfisken. Man går
parallellt på babord o styrbord
så att man kommer rätt vid mittfisken. Sedan är det
lätt att hyvla
till rätt bredd på mittfisken så att den passar in.
Mittfisken skruvas i däcksbalken och hålen pluggas. Skruvhålen
i skarndäcket pluggas senare. Innan man spikar fast ribborna så skall
man ha målat kontaktytorna mellan ribborna med kokt
linolja några gånger. Man
lägger dit
en
bommullstråd
och vanligt
linoljekitt
emellan ribborna. Den kokta linoljan gör att ribborna inte torkar
ut linoljan ur kittet utan den blir kvar och håller kittet mjukt.
Man nåtar alltså
inte denna
typ av däck utan tätar enbart med kitt o bommullstråd.
Obs : Inga skarvar då det gäller däck. Bilden visar bordläggning
med skarvteknink.
 Sammanfattat från diskussion på Träbåtsakuten mellan duktiga medlemmar
där. |