Vattenlinje (Detta
material är från en artikel i Vi
Båtägare nr 2 2007)
Få saker skämmer en båt så mycket som en sned och
slarvigt målad vattenlinje, eller mer vardagligt ”snobbrand”.
Har din båt en linje som i dagsläget mer följer vågorna än
den spegelblanka vattenytan, lägg då ner lite arbete i vår
och ge båten en ansiktslyftning som syns.
Det säger sig självt att en kravellbyggd båt med sina släta
skrovsidor gör det lättare att lyckas. Där handlar det bara
om att våga ta långa tag med maskeringstejpen. Svårare
blir det då skrovet är klinkbyggt. Vare sig det rör sig
om en konstruktion i trä eller plast är strukturen densamma.
En plattgattad båt med klinkat skrov kan jämföras med en
kravellbyggd från akter till midskepps där bordläggningen
börjar sträcka sig upp mot stäven. Börja maskera akterifrån.
Fäst tejpen i aktern och dra ut bordets hela längd utan att den
vidrör båten. För sedan in den för om det tänkta
avslutet. Fixera tejpen försiktigt genom att trycka rakt på den
med fingertopparna. Från för till akter. Då den är
fixerad kan man börja arbeta med en tryckande rörelse längs
med tejpen.
Då bordläggningen börjar dra sig upp mot stävenet
börjar det bli trixigt. Är båten av snipmodell gäller
samma förfarande med maskeringen i för som akter. Vid en renskrapning
av ett träskrov går det ofta att finna var originallinjen en
gång satt. En rits i träet brukar markera övre och undre
kant. Målas linjen om varje år tenderar man ofta att att bredda
den någon millimeter. Målas endast botten blir förhållandet
omvänt, lite av linjen försvinner varje år. Oavsett vilket
kräver en upprättning av linjen att man frångår den
gamla rejält. För att täcka in toppar och dalar tvingas
man att maskera onödigt brett. Lösningen på detta finner
man om man väljer att göra den övre kanten rak för
att sedan med hjälp av bottenfärgen bestämma linjens
bredd.
Har linjen en gång börjat bli sned fortsätter ofta problemet
och blir än värre varje gång den målas om. Tanken är
ju att linjen ska se rak ut i sin fulla längd. Därför är
det viktigt att den teoretiska linjen tangeras hela tiden. För att
lyckas med en vattenlinje att se rak ut tvingas man lura ögat. Ett
exempel på det är att en vattenlinje midskepps på en båt
med bulliga fribord måste målas bredare för att den sedd
rakt från sidan ska få rätt bredd. För att finna
den teoretiska linjen kan man maskera rakt över klinken på samma
sätt som med den aktre biten där borden är raka. Spetsen
där tejpen går över bordet bildar den teoretiska linjen.
Dock går det inte att maskera så. Resultatet skulle bli som
på bilden, en vågig linje. Utgå ifrån smutsranden,
där har vi den faktiska linjen.
Ska skrovet fernissas är det steg nummer ett. Maskera därefter
den övre kanten, gärna någon millimeter utanför den
gamla. För skarpare kant användes en speciell tejp av PVC. Fråga
din handlare efter vattenlinjetejp. Måla sedan på den nya färgen.
Låt den täcka hela den gamla. Tidigare fanns det speciella vattenlinjefärger.
De var något porösa och kunde under säsong tvättas
av. Ytskiktet släppte och en ny frisk yta kom fram. När de nya
restriktionerna på bottenfärger kom, klarade dessa inte kraven
och togs ur sortimentet. Nu kvarstår egentligen bara ett alternativ:
Vanlig lackfärg typ Toplac (International). Måla två varv.
Avlägsna maskeringstejpen innan färgen torkat.
Ge vattenlinjefärgen ett par dygn att torka ordentligt. Maskera sedan
efter den nya linjens överkant. Ett tips kan vara att låta linjen
få den bredd tejpen håller, maskera då bara rakt över
linjen med tejpen kant i kant. För att undvika att det byggs upp ett
alltför tjockt lager bottenfärg runt vattenlinjen rollas den
med fördel på. Genom att använda roller minskar man även
risken att färg tränger upp under tejpen. Till hösten då båten
torrsatts tvättas vattenlinjen och någon decimeter därunder
med en Scotch Brite svamp. Linjen blir ren samtidigt som lagren av bottenfärg
hålls på en lagom nivå. För att undvika att tejpen
drar med sig den nymålade linjen kan man med fördel använda
en blå maskeringstejp med svagare vidhäftning.
Den synvilla vi vill skapa utförs som bilden visar. Sedd underifrån
ser linjedragningen närmast ut som en blixt. Där linjen går över
till nästa bord går den tillbaka något. Det ger en
rät
horisontell linje. Lägg lite tid på din vattenlinje. Oavsett
hur mycket tid du lägger ner på din båt i form av
finish är
allt bortkastat om det slarvas med vattenlinjen. Utgå alltid
från
smutsranden. Där har du den linje du vill förstärka.
Kanske har båtens viktförhållanden ändrats sedan
linjen drogs och stämmer därför inte längre. En
tyngre motor som får aktern att ligga lägre kräver
en höjning av
linjen för att inte båten skall se baktung ut. Det hela är
en fråga om linjespel.
|