Under
följande rubriker
så kommer det att finnas detaljerade råd som kan passa de flesta verksamheter.
Se råden som en liten kontrollista så att ni inte glömmer bort något. När
man fastställer en verksamhetsplan, som skall vara läsbar och begriplig
för alla intressenter, som alla verksamheter måste ha, kan denna lista
vara bra. Första rådet är alltså att ta fram en
verksamhetsplan. Se punkt A:1
De
50 råden är behandlar
sammanfattningsvis i följande:
Hitta
kapital - Sälj
bättre - Köp smartare - Bästa bokföringsråden - Din viktiga privatekonomi
- Locka personal - Imponera på riskkapitallister
A Så får du lättare in nytt kapital
A:1 Det
skall finnas en nedskriven affärsplan där organisationens/bolagets/företagets
verksamhet, marknad, målgrupp och ekonomiska fakta anges. Där ska det klart
framgå vad verksamheten har fokus på.
A:2 Var
väl förberedd. Verksamheten skall vara eller ha möjlighet att bli lönsam.
Förklara noggrant vad dina och andras pengar dvs kapitalet skall
användas till.
A:3 Ha
gärna tillväxt i företaget. Det behöver inte bara vara i antalet anställda.
I dag arbetar många i nätverk. Ange noga hur ni tänker utveckla och samarbeta
i ditt nätverk. Var a med andra ord beredd på att ge
o ta eller ta o ge.
A:4 Lån
eller kapital från nya ägare? Ställ er frågan om ni vill ha in nya ägare
genom att sälja en del av företaget till dem. Nya ägare vill ofta ha en "utgång".
Ibland vill de kunna sälja sin andel med vinst redan inom en snar framtid.
ür det värt att förlora inflytandet på det sättet genom nya ägare?
Om
ni beslutar om lånealternativet,
tänk på att ni måste kunna betala räntor från första dagen. Det behöver
inte vara negativt med nya ägare. Man kan bredda kompetensen den vägen.
Om ni väljer nya ägare, se er om efter kompletterande kompetens som är
värdefull för bolaget.
A:5 Genom
att ha en professionell styrelse får ni lättare lån och attraherar nya
investerare. Det är bra om det finns andra kompetenser i styrelsen än VD, ägare
och suppleant, vilket ofta bara är två personer eftersom VD och ägare är
samma person. Styrelsen klan också fungera som bollplank och rådgivare.
B Väx smart
B:1 Fokusera
tydligt, sprid inte riskerna. Under dotcomerans våg blev det extra tydligt
att företag som försöker göra allt och byter inriktning titt som tätt inte
håller i längden. Som en konsekvens av den bubblan ställs därför extra
höga krav i dag på att företag fokuserar.
B:2 Få med
all personal. Kommunicera fokus sp att medarbetarna vet vart ni är på väg.
Diskutera de gemensamma värderingarna och enas omkring dem. Att förstå varför
företaget finns till är viktigt innan man expanderar.
B:3 Sälj
ett komplett erbjudande. I det ingår allt från hur man tar betalt till
lojalitetsprogram. Det blir svårare för konkurrenterna att kopiera en produkt
om den består av många delar.
B:4 Som chef
måste du våga stå på dig. Om du har valt ett fokus, en målgrupp och ett
erbjudande ¨ håll fast vid dem. Gör inte misstaget att diversifiera.
B:5 Tänk
internationellt tidigt. Om ni är fokuserade på en unik målgrupp innebär
det att den tar snabbt slut i Sverige. Därför är det klokt att flytta samma
koncept till en annan marknad. Genom att bilda ett dotterbolag blir det än
svårare för andra företag att kopiera din produkt.
Ett
sätt att påbörja
utlandserövringen är att låta samma erbjudande i Sverige även gälla på utländska
marknader. En annan är att samarbeta med ett eller flera företag
i utlandet.
C Så får du riskkapitalisterna på fall.
C:1 Det är
viktigt att kontakta ett riskkapitalbolag som har en verksamhet som stämmer
överens med den man själv har. På www.vencap.se anges
så gott som alla svenska riskkapitalbolag. Då slipper man lägga ned en
massa arbete på fel bolag. Just nu är programvara, telecom, IT, och bioteknik
några branscher som riskkapitalisterna är intresserade av.
C:2 Allt
det viktiga skall stå i affärsplanen. Idag måste man vara tydlig, eftersom
så många jagar pengar. Skriv utifrån ett investerarperspektiv. Förklara
varför detta är bra investering, och inte så mycket om allmän
information.
C:3 Ha
gärna kompletterande kompetenser bland entreprenörerna, inte bara uppfinnare.
Det är även bra att ta in genomförande- och försäljningskunskap.
C
4 Se
över affärsmodellen. Förklara noggrant hur ni tänkt tjäna pengar. Uppge
inte till exempel att varje ny exportmarknad kostar 2 miljoner kronor och
att marknadsföringen går på 4 miljoner. Däremot ska man förklara vilken
sorts marknadsföring som ska användas, när den skall lanseras och vem som
skall göra den. Bevisa i affärsplanen att det verkligen finns ett behov
av produkten. Använd demokunder och marknadsundersökningar.
D Håll koll på konkurrenterna
D
1 Glöm
inte att ta reda på hur marknaden och konkurrenterna ser ut. Möjligheten
finns att er "världens bästa produkt" måste konkurrera med 10 snarlika
produkter. Snabbväxarna måste vara särskilt fokuserade. Man skall vara
smal och bäst, inte försöka sig på flera olika saker.
E Så lockar och behåller du attraktiv
personal.
E
1 Det
finns flera argument varför ett litet företag är en attraktiv arbetsgivare.
Medarbetaren syns. På ett mindre företag blir man tydligare som individ.
Delaktighet och den egna prestationen blir uppmärksammade. Om man är skicklig
syns man snabbt. Det är också möjligt att få ett större gehör för sina
id¹er, det går att påverka.
E
2 Känslan.
Det blir tydligare på ett mindre företag vilka värderingar som genomsyrar.
Locka genom att rekrytera med denna känsla. Sen kan den anställde få stor
frihet att agera utifrån dessa värderingar. Att göra värderingarna tydliga är
ett sätt att rekrytera personal som passar företaget. Det är viktigt att
den som anställs kan stå för produkten. Då blir personen mer äkta och stolt
över att jobba just här.
E
3 Skarp
lärandekurva. Som anställd blir man delaktig i hela företaget. Från det
lilla till det stora. Från att köpa pennor till strategiska beslut. Här
har man större möjlighet att skaffa sig bred erfarenhet och ägna sig åt
det som intresserar. Betona att den här arbetserfarenheten kan vara det
första steget i karriären.
E
4 Påverka
förmånerna. På ett stort företag får alla nästan samma standardiserade
förmåner, som t ex semester. Men på ett mindre går det att få mer individuella
förmåner.
E
5 Snabbare
och tydligare karriärmöjligheter. Eventuellt kan till och med ett delägarskap
hägra. Det går att föra en konkret diskussion om vart den anställde
vill avancera.
F Bokföringsråden
F
1 Skapa
bra rutiner för redovisningen från början. Använd en anpassad standardkontoplan.
Ha ordning och reda från dag ett över bolagsformalia, avtal, registreringsbevis,
F-skattsedel och annat. Det kommer att underlätta. Se till att aktieboken ¨ med
bolagets ägare ¨ är uppdaterad.
F
2 Bokför
för din egen skull. Redovisningen är ett utmärkt styrmedel om den är avstämd
och periodiserad. Genom att regelbundet analysera aktuella rapporter får
man fram bra beslutsunderlag i rätt tid. På köpet finns det underlag som
behövs för att kunna lämna skattedeklarationer.
F
3 Redovisningen är
ett styrmedel. Genom att analysera balans- och resultatrapporterna lär
man sig mycket om företaget. Som om kunderna betalar i tid och om
man fakturerar det man ska.
F
4 Ta
fram de nyckeltal som är viktiga för just ditt företag. Gör det möjligt
att jämföra över flera år och analysera utvecklingen. Jämför gärna med
andra företag i branschen.
F
5 Bygg
nätverk och skapa goda relationer till bank, revisorer och redovisningskonsult.
De har goda kunskaper om villkoren för småföretag. De kan ge råd - förutsatt
att de tillfrågas i tid ¨ om hur ni kan förbättra lönsamheten och resultat,
samt undviker oönskade skatteeffekter. Ett tips är att göra ett personligt
besök på banken för att presentera ert bokslut. Det ökar chanserna att
få krediter till bra villkor.
G Bli en bättre inköpare
G
1 En
sittande fågel får inget. Tänk kreativt och ta hela tiden nya initiativ.
Försök hitta nya leverantörer och nya inköpsmetoder hela tiden. Säljare
anstränger sig ofta att vara kreativa. Gör det också på inköpssidan. Använd
till exempel internet.
G
2 Var
alltid 100% ärlig. Det är lätt för en inköpare att säga att man får ett
lägra pris av en annan leverantör, även om det inte är så. Ett ryskt ordspråk
lyder: "Med lögner kan du kanske ta dig framåt i livet, men du kan aldrig
vända åter".
G
3 Tänk
internationellt. Begär in offerter från leverantörer i de bästa och billigaste
länderna. Var inte rädd för att ge dig ut i världen. Att hitta leverantörer
utomlands kan spara mycket pengar.
G
4 Se
över logistiken och era förpackningar. Hur många gånger omsätter ni lagret?
Kan omsättningshastigheten öka? Packar ni era produkter på de gynnsammaste
och mest fraktvänliga sättet?
H Bli en bättre säljare
H
1 Sälj
med värderingar. Tänk igenom vilka värderingar ert företag har, till exempel
etik, moral, och vad som utgör en framgångsrik affär för er och kunden.
Sen bör man fråga sig om den kund man vill jobba med verkligen är rätt
för ert företag. Det kan man göra genom att träffas och känna efter o man
tycker och vill samma sak. Studier visar att en av de största anledningarna
till att kunder byter leverantörer beror på att leverantörerna hör av sig
för sällan.
H
2 Förbered
ditt säljbesök noga. Innan du beger dig på mötet, svara på frågorna: Vem är
det jag skall träffa? Vad skall jag göra? Varför skall jag dit? När
ska jag vara där? Var skall jag vara? Hur skall jag lägga upp mötet? Och
glöm inte att läsa igenom företaget du skall till.
H
3 Ha
tydliga mål med besöket. Vilka är de kort- och långsiktiga målen? Ett kortsiktigt
kan bli att träffas en andra gång, ett långsiktigt kan bli att leverera
under en lång tid.
H
4 Äverraska
kunden. Var modig och kom med kreativa och rimliga förslag. Om du bara
har en halvtimme på dig är det bra om du kan överraska med inspirerande
id¹er. Kunden vill uppleva att du har satt dig in i verksamheten. Det innebär
också att du måste förstå din kunds kund. Orsaken är att du vill få din
kund att göra bättre affärer med sina kunder.
H
5 Följ
upp mötet ordentligt. Gör det ni bestämt er för. Stäm av genom att till
exempel mejla eller skicka ett brev om det ni kommit fram till. Om det
inte blir någon affär just nu kan du säga att du hör av dig om ett halvår.
Ring då och fråga hur situationen är.
I Sälj in ditt företag bättre.
I
1 Det är
i regel med kostnadseffektivt att ägna tiden åt befintliga kunder än att
försöka hitta nya. Relationen till dem är nämligen redan upparbetad. En
trend just nu är följaktligen att vårda de kundrelationer man har. Ett
mindre företag har större möjligheter att se den individuella kunden och
har därför lättare att etablera en personlig relation
med denna kund.
I
2 Bemötandet
mot kunden är A och O. Därför är intrycket som medarbetarna gör så viktigt.
Då är tre saker särskilt angelägna.
a. Var
så pass lyhörd att du själv kan reagera på fel som du själv orsakar. Om
du på eget initiativ rättar till en sak som gått fel, kan det inledande
missnöjet övergå i nöjdhet.
b. Tillmötesgå kundens
önskan om specialbehandling. Människor känner sig sedda då.
c. Erbjud
en överraskning tillsammans med produkten. Något utanför avtalet som till
exempel en gratis lampa när en cykel säljs.
I
3 Var
lyhörd för medarbetarnas behov. Det gäller särskilt i mindre företag där
personalen är ansiktet utåt. Var uppmärksam på att det i längden kan vara
jobbigt att handskas med kunder. Därför måste de anställda
ta ett steg tillbaka och byta arbetsuppgifter.
I
4 Att
systematisera kundregistret är att rekommendera. Det är inte bra att låta
det stanna i medarbetarnas huvuden. Här skall framför allt kundens historia
berättas, som vad och hur mycket kunderna har handlat tidigare. Man skall
inte behöva be om den sortens uppgifter varje gång. Ett anständigt register
visar också hur lönsamma olika kunder är.
I
5 Belöna
kundlojalitet. Inse samtidigt att lojalitet inte bara är lika med antalet återköp.
Man kan till exempel belöna kloka kundförslag på förbättringar och dem
som varit kunder i tio år. Eller ge kunder som planerar sina beställningar
ett bättre pris. Men var mer kreativ än att dela ut ännu
ett kundkort eller choklad.
J Glöm inte din privata ekonomi.
J
1 Tänk
på att stå på företagsförsäkringarnas "tre ben":
a. Tjänstepensionen,
som kan kombineras med efterlevandeskydd
b. Tjänstegruppliv
(TGL) är en livförsäkring som utfaller till insatta förmånstagare,
som make, maka, sambo och barn.
c. Trygghetsförsäkring
vid arbetsskada (TFA) är en olyckfallsförsäkring.
J
2 Sjukvårdsförsäkringen.
Som chef och ägare behövs du verkligen i företaget. Med den här försäkringen
får du snabbt och smidig tillgång till specialistvård.
J3 Skriv
ett kompanjonsavtal. Om ni är fler än en ägare är det bra att i skriftlig
form ange vad som händer om någon dör, blir långvarigt sjuk eller om ägarna
blir ovänner. En jurist bör hjälpa till att skriva avtalet. Man kan binda
en försäkring till kompanjonsavtalet. Den gör att pengar från denna försäkring
tillfaller kompanjonen/kompanjonerna om en delägare avlider. Pengarna används
sen till att köpa tillbaka de aktieandelar i företaget som den dödes anhöriga
har fått ärva.
J
4 Sätt
av pengar till pensionen från början. Man måste räkna med de här bitarna
redan från att företaget sjösätts. Annars riskerar det att gå flera år
innan man börjar spara.
J
5 Sjukavbrottsförsäkringen.
Gäller framförallt om man är ensamföretagare. Den försäkringen täcker mer
eller mindre de fasta kostnaderna på kontoret när man är
sjuk. Som lokalhyra och telefonabonnemang.
K
IT-lösningar som
effektiviserar
K
1 Använd
mobilt internet för att bli fri från den fasta arbetsplatsen. Bygga upp
ett mobilt internetstöd för att hämta e-post och surfa från vilken plats
som helst. Nu står vi i den brytpunkten när saker och ting inom mobilt
internet verkligen är på väg att hända.
K
2 Ha
en närvaro på internet. Internet blir allt viktigare för att söka
information.
K
3 Använd
internet för att bygga virtuella samarbeten. www.Projektplatsen.se är ett exempel
på hur flera mindre företag kan gå ihop för att ge en komplettare lösning.
Som virtuell reklambyrå som utgörs av enskilda frilansare. Genom
nätverket kan de erbjuda en kund en komplett lösning.
K
4 Använd
internet till att göra affärer. Förutsättningen är att säkerheten och integriteten
först måste garanteras. Mundigheter tar i dag hjälp av "elektronisk verifiering" för
att uppfylla de kraven. Ett mindre företag som jobbar mot en myndighet
kan köpa den lösningen.
K
5 Se
över den interna informationsstrukturen. Det gäller system som exempelvis
ekonomisystem, kundreskontra och system för orderlagerhantering. Informationen
måste dessutom vara tillgänglig digitalt. Det är en förutsättning för att
kunna kommunicera med andra företag och sälja till kunder över
internet.