Mohammad Ossaili från Latakia, Syrien bygger en syrisk träbåt |
|
Mohammad vill ( för Mohammad är det = skall) bygga en träbåt på ca 5 m. Hur den kommer att se ut vet jag inte än. Det blir en syrisk modell av något slag. Han får tillgång till min varvs-verkstad med alla maskiner och verktyg samt material. Mohammad har beräknat ca 3 månader effektiv byggtid. Mohammad köper en del material själv. Mohammad och hans far hade ett träbåtsvarv i Lataktia som ligger vid Medelhavet i nordvästra Syrien. De hade två anställda. Mohammad har byggt över 100 träbåtar innan han kom till Sverige med sin familj hösten 2014. Båtarna var mellan 4 - 16 meter avsedda för fiske och fritid. Mellan 1 augusti 2015 och 30 april praktiserade Mohammad på Torsby Småbåtsvarv (hobbyvarv) för att han skulle lära sig svenska hos mig. Det var bara det att han kunde allt mycket bättre än jag så vi behövde aldrig prata med varandra när vi arbetade med de reparationer som vi gjorde på träbåtarna. Vi bytte bl a bord, akterstäv, vindrutor, inredning, motorinstallation m m på Vänersnipor, Campingbåt och Stjärnbåtar. Vintern 2015-16 bygger Mohammad en modell av syrisk båt i skala 1:10. Mohammad arbetar i dag på Jobb-Center i Torsby som ligger i övre änden på norra Fryken i Värmland som hantverkare med allt möjligt. Passar honom väldigt bra då han är händig med allt. Jag kommer att fotografera så mycket det bara går för att dokumentra bygget. |
|
2017-04-23 |
Mohammad kom tillsammans med sin son och frågade mig om han fick bygga en träbåt i min varvs-verkstad på Fridhem i Torsby. Det var inte svårt att säga JA. |
2017-05-05 |
Mohammad hämtar ek som han köpt och har sågats av Gunnar Kock, Önnerud, Torsby. Gunnar Kock invandrade från f d Öst-Tyskland för många år sedan. Gunnar håller på med snickerier och fönsterglas och mycket annat som ni ser utanför hans verkstad strax norr om Torsby. Gunnar gör fina snickeriarbeten (bl a fönster) och han kör med en gammal Trabant med släp som firmabil. |
2017-05-05 |
|
Mohammad hämtar ek-virke hos Gunnar Kock. | |
2017-05-05 |
|
Här går det undan. | |
2017-05-05 |
|
Eken ligger ströad för torkning i virkesförrådet ca 30 minuter senare på Torsby Småbåtsvarv. Mohammad har mest byggt båtar av mullbärsträd i Syrien. Det har förekommit lite ek också. | |
2017-05-12 |
|
Mohammad använder ett 6 mm koppar-rör som vrangbåge. Jag har en riktig vrangbåge men han vill hellre arbeta med koppar-rör. Här är det förstäven som mallats upp och sågats ur på en 4 mm fanerskiva. Mohammad tar mått och form ur huvudet. Det finns ingen ritning alltså. | |
2017-05-12 |
|
Här är stävknät färdigt. Förstäven till höger och akterut till vänster. Det är grovt virke i ek. | |
2017-05-12 |
|
Här ser man haklasken tydligt i förstäven. | |
2017-05-12 |
|
Spunningen har huggits ur. Toppen på stäven uppe till höger | |
|
|
Kölen läggs ut. | |
2017-05-14 |
|
Kölen är sträckt och ligger på verkstadsgolvet. Båten blir ca 5 m lång. Det kommer att monteras in en liten diesel inombordsmotor i båten. | |
2017-05-14 |
|
Haklasken mellan stäven och kölen. | |
2017-05-14 |
|
Haklask på kölen. Kölen är 10 cm hög och 6 cm bred. | |
2017-05-15 |
|
Vi hämtar mera ek hos Billy Axelsson, Gönäs, Norum norr om Fagerås väster om Kil. Billy hade i augusti 2016 sågat ner en ca 120 år gammal stor ek. Mohammad vid ekhögen och sonen Adnan vid kärran. | |
2017-05-15 |
|
Drygt 1 ton krokig ek på kärran på väg mot Torsby. Eken kommer att sågas till spant, och mycket annat till båten. | |
2017-05-15 |
|
Båtvirket av ek har lastats av och ligger i en enda stor hög utanför verkstaden på Fridhem, Torsby. Stjärnbåtar med nr 156 (närmast) och nr 176 (blå) syns i bakgrunden. | |
2017-05-20 |
|
Hämtat en 4-skäring i furu hos Rinns Såg AB som ligger ca 10 km öster om Torsby mot Ekshärad. 4-skäringen är 150 x 225 mm tjock o bred och ca 5,5 m lång. Tung sak. | |
2017-05-20 |
|
4-skäringen inne på golvet i verkstaden och kölen och stävarna på plats. 4-skäringen fungerar som "stapelbädd" för båtbygget. |
|
2017-05-20 |
|
Obs, kölen är fastskruvad på ena sidan. Varför vet jag inte än. Jag var inte där då Mohammad gjorde detta. | |
2017-05-20 |
|
Akterstäven där propelleraxeln skall ut så småningom. Denna stäv byttes ut efter tag då Mohammad fannen bättre akterstäv som var naturligt krökt. Båten blev då 1 m längre också. | |
2017-05-23 |
|
Fyrskäringen som båten skall byggas på är fixerad liksom förstäven. | |
2017-05-23 |
|
Ekspant skruvas fast på akterspegeln i ek. All ek är inte torr utan tagen från "vedhögen" utanför verkstaden. "Veden" har sågats och hyvlats till så det duger till akterspegeln. | |
2017-05-23 |
|
Överflödigt virke sågas bort från akterspegeln | |
2017-05-23 |
|
Akterspegeln mäts in och sätts fast. | |
2017-05-23 |
|
Akterspegeln klar. Allt ärt gjort av ek. | |
2017-05-25 |
|
Har hämtat mer "ek-ved" som skall bli en båt så småningom. | |
2017-06-04 |
Jag har varit borta några dagar (bl a kappseglat med Stjärnbåtar i Långedrag) och då hade det hänt en hel del. Se nedan. Skaffat rostfria 6 mm bultar, brickor och muttrar från Sifverts Skruv i Stockholm till båten. |
Vy från förstäven. | |
2017-06-04 |
|
2017-06-04 |
|
2017-06-04 |
|
2017-06-04 |
|
2017-06-04 |
Ämnen i ek till spant skänkta av Anders Gustavsson, Unnaryd i Hylte kommun. |
2017-06-04 |
|
2017-06-09 |
Mohammad fann en bra krokvuxen grov bit till akterstäv. För att den skulle passa så var Mohammad tvungen att förlänga båten med en meter. Båtens längd är idag ca 5,95 m. Mohammads dotter står till vänster och ser på när hennes pappa hugger ut spunningen i kölen o akterstäven. |
2017-06-10 |
|
2017-06-10 |
|
2017-06-10 |
|
2017-06-10 |
|
2017-06-11 |
|
2017-06-11 |
|
2017-06-11 |
|
2017-06-18 |
|
2017-06-18 |
|
2017-06-18 |
|
2017-06-20 |
|
2017-06-20 |
|
2017-06-20 |
|
2017-06-21 |
Tidningsartikel i NWT som beskriver Mohammads båtbygge från stock till båt. |
2017-06-21 |
|
2017-06-21 |
|
2017-06-25 |
|
2017-06-25 |
Balkvägare (tror jag) är på plats i fören. Jag vet inte hur båten skall se ut då det inte finns några ritningar. Mohammad har allt i huvudet. Det finns ingen tvekan under arbetets gång om vad som skall göras härnäst. |
2017-06-25 |
|
2017-06-26 |
|
2017-06-26 |
|
2017-06-26 |
|
2017-06-26 |
|
2017-06-26 |
|
2017-06-26 |
|
2017-06-26 |
|
2017-06-28 |
Mohammad har börjat med fördäcket. Däcksbalkar i ek. Vi diskuterade splint (ytved) på ek idag. Bark som är kvar kommer han att ta bort. Jag berättade om splintvedens nackdelar för honom. |
2017-06-28 |
Vi pratade motor idag. Mohammad vill ha tag in liten 2-cylindrig diesel till båten. Det gäller all annan utrustning som reglage, avgasrör, ljuddämpare dvs allt som hör till en motorinstallation. Jag har lite krokar ute. Tacksam för tips. Får se vad som händer. |
2017-06-29 |
|
2017-06-29 |
|
2017-06-29 |
|
2017-06-30 |
Mohammad filar upp skärpan på bandsågbladet. Ek sliter hårt på bandsågbladet. Har beställt 4 nya blad i dag. |
2017-07-02 |
|
2017-07-02 |
|
2017-07-02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mohammad syftar med snöre så att spanten ligger i linje. Är det för högt så slipas spantet ned till rätt höjd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2017 augusti. |
|
2017-08-14 |
Ragnar Lindstedt, Uppsala kom med en Stjärnbåt nr 141 till Torsby Småbåtsvarv. Samtidigt så hade han med en Albin AD21 som Mohammad fick att sätt in i sin båt. AD21 är en 2-cylindrig äldre dieselmotor. Mohammad ville ha en 2-cylindrig diesel. Nyu saknas bara propeller, lager o axel. |
|
|
|
|
|
|
|
Bordet läggs i vatten något dygn och sedan tvingas dit med tvingar och domkraft. |
2017-08-24 |
|
2017-09-11 |
|
2017-09-11 |
|
2017-09-11 |
|
2017-09-26 |
|
2017-09-26 |
|
2017-09-26 |
|
2017-10-01 |
|
2017-10-01 |
Bordläggning i prima Torsby-fura. Inte en kvist.Synd då båten skall målas med vit färg. |
2017-10-01 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
Vacker båt. Mohammad ville ha ett svensk namn och jag döpte henne till det fornnordiska namnet SVEA. |
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
|
2017-10-07 |
Mohammad har markerat var bak-kanten på kappen skall vara med ett blyertsstreck i relingen på SVEA. Mohammad har även ritat två streck på kölplankan där motors fram- och bakkant skall vara. Jag har sett en liten blyerts-skiss på hur han tror att båten skall se ut i färdigt skick. Inga ritningar alltså. |
2017-10-08 |
I dag tog Mohammad upp SVEA och ställde in henne i verkstaden för vidare arbeten. |
2017-10-10 |
|
2017-10-12 | Båten klar för linoljning invändigt. Den råa linoljan kom från Mikael Vendel, Karlstad. |
2017-10-12 |
Motorn provas på plats. Han har vägt in SVEA så den ligger i våg. |
2017-10-12 |
|
2017-10-12 |
Detta är den enda skiss som Mohammad har ritat. Jag hittade den på varvet idag. Skissen visar hur Mohammad har tänkt sig hur båten troligen kommer att se ut. Det finns blyertsstreck på både styrbord's och babord's reling var bakkanten på ruffen/kappen skall vara på SVEA. |
2017-10-15 |
Mohammad har borrat för propelleraxeln på SVEA. Hur han gjorde det vet jag inte. Hann inte med att fotografera. Var på älgjakt. |
2017-10-15 |
|
2017-10-15 |
|
2017-10-15 |
Alla ojämnheter spacklas och slipas. |
2017-10-15 |
Förstäven färdigspacklad. |
2017-11-01 |
Målning har börjat. Det blandas färg och linolja för att få rätt kulör. Jag tror att det blir åtminstone 5 olika färger. Vi får se. |
2017-11-01 |
Skrovet har målats ljust grått invändigt. Det skall bli en motorbädd med fyrkantrör o U-balkar. |
2017-11-06 |
|
2017-11-14 |
Idag kom 25 kg propeller, axel och lager till SVEA från Röda Möllan HB i Landskrona. Röda Möllan HB har skänkt detta till Mohammads projekt. |
2017-11-14 |
|
2017-11-14 |
Propellerpaket från Landskrona till Torsby. Det snöar i Torsby, därav vita prickar på bilden. |
2017-11-16 |
Propellern är på plats på SVEA. Observera att skrofet är spacklat och grundmålat under vattenlinjen. |
2017-11-16 |
|
2017-11-16 |
|
2017-11-16 |
|
2017-11-16 |
|
2017-11-16 |
|
2017-11-16 |
Det spacklas o grundmålas överallt på SVEA. Här är det babords aktre hörn på däcket som snyggats till. |
2017-11-22 |
|
2017-11-28 |
Motorn är monterad i SVEA. Det har svetsats motorbädd och skruvats med gängstång o s v. Snyggt jobb. |
|
|
2017-11-28 |
|
2017-11-30 |
Här kommer hjärtstocken ut. Koppar-röret visar var den kommer ut i akterstäven. |
Propellern är slutmonterad. | |
2017-12-02 |
Balkarna för durkarna har kommit på plats idag. |
2017-12-02 |
Lister för vindrutan på fördäck har också kommit på plats. Det lutar åt att det blir ingen ruff/kapp på SVEA. Det blir en vindruta och kapell. Det går undan. |
2017-12-06 |
Jesper Wilén, Classic Yacht Service AB i Grundsund har gett Mohammad en ratt avsedd för vajerstyrningen på SVEA. Ratten kommer från en gammal julle från Västkusten. Ratten behöver slipas och lackas. |
2017-12-07 |
Hämtat gran-virke från Rinns Såg AB till durkarna på SVEA. |
2017-12-12 |
|
2017-12-12 |
|
2017-12-28 |
Inredning är på gång till Svea. |
|
|
2017-12-28 |
Två stolar till Svea är färdiga för lackning. |
|
|
2018-01-21 |
Svea har målats lite och propellern har riktats lite och polerats. En del andra småarbeten har blivit utförda. |
|
|
2018-01-30 |
|
2018-01-31 |
Mohammad har målat första strykningen på båten. Medelhavskulörer. |
2018-01-31 |
|
2018-01-31 |
|
2018-01-31 |
|
2018 februari | Mohammad har varit kontakt med ALMI, Karlstad om att starta eget dvs börja som egen företagare med att bygga, inreda reparera båtar samt allehanda snickeriarveten. Vi har pratat om affärsidé, mål, timpenning, material med mycket mera. Vi arbetar på att han skall bli sin egen så småningom. Det gäller att kunna "krypa bra innan man börjar springa". Intressant. |
2018-03-09 |
|
2018-03-09 |
|
2018-03-09 |
Akterspegeln på SVEA. |
2018-03-09 |
|
2018-03-09 |
|
2018-03-14 | Daniel Holmberg, Luleå har ordnat så att Luleå Kustlag sponsrar Mohammad med en komplett styrningsutrustning till SVEA. Se bilder nedan. |
2018-03-14 | |
2018-03-14 |
Kvadrant. |
2018-03-14 | Hjärtstockens nedre del. |
2018-03-14 | Trissor som styr vajern mellan ratt och kvadrant. Det går åt 4 st av den stående modellen mitt på bilden. |
2018-03-14 | Gas och växelreglage till Albin AD2 skänks också av Luleå Kustlag till Mohammads båt. |
2018-04-09 | Idag kom roderutrustning med Bussgods från Luleå Kustlag till Torsby. Med var även reglage för gas och växel. |
2018-04-10 | Ivar Walfridsson var och hämtade tank till Mohammads båt.Tanken är gjord 1928 av Emil Dahlman som var plåtslagare i Torsby. Dahlmans Plåtslageri lades ned under 1980-talet. Tanken är gjord i kopparplåt och den har suttit i den båt som han byggde då. Båten köptes senare av Uggla som bodde strax norr om Vassjön som ligger norr om flygfältet i Torsby. Båten ligger övergiven under några granar inne i skogen och är i sådant skick att det går att mäta upp den men inte reparera den. Vi skall hämta den när snön har försvunnit. |
Namnet och årtalet är instansat på ena gaveln på tanken. | |
2018-04-10 | Tanken utanför verkstaden. Den rymmer kanske 30 liter. Behövs en ny kran. Koppar-rör är redan ordnat. |
2018-04-10 | |
2018-04-12 | Svea är snart klar. Monterng av el o tank o roder kvar. |
2018-04-27 | Rostfria röret (1 1/4 tum) för hjärtstocken har blivit gängad i bägge ändar i supportsvarv av Torsby Mekansika Conny Jansson. Muffen och lilla röret till höger var med som prov. Klart i dag. |
2018-05-01 | Mohammad berättade idag att SVEA är klar för provsjösättning. Det är bara några små detaljer kvar. Provsjösättning idag alltså. Upp på land igen lite senare för att sjösättas officiellt i veckan. |
2018-05-01 | Undrar hur detta skall gå. Mohammad är ivrig att få sin båt i vattnet. |
2018-05-01 | Nu är det nära. |
M | |
2018-05-01 | Liten fin dam. Mycket annorlunda båt för att vara i Fryken. |
2018-05-01 | Lite motsträvig men i ska hon. |
2018-05-01 | Titta , hon flyter. |
SVEA i sitt rätta element i Fryken. Medelhavsfärger på båten. | |
2018-05-01 | Ligger bra i vattnet vad jag kan se. |
2018-05-01 | Lite problem med kylvatten, luft i bränslet o s v som åtgärdas. Båten skall upp i land igen för slutjustering. |
2018-05-09 | Idag gjorde vi en lång provtur från Torsby ner till Lysvik där vi vände. Ca 15 nm. Mohammad har haft lite problem med motorn. Bl a bytt blockpackning så nu fungerar kylningen. Oljetrycket är lite lågt än och det skulle Mohammad ta itu med senare sa han. Båten gör knappt 6 knop. Vi hade motsjö med vita gäss på Fryken när vi gick söderöver. Båtengick helt torrt trots kraftig motsjö. Inte en droppe på vindrutan fram eller på oss ombord. Sjön skvätte rakt ut i sidled. |
2018-05-09 | |
Mohammads dotter Manal kör båten och Mohammad kopplar av. Vi är på väg norrut mot Torsby här. Medvind och Fryken har lugnat sig. När Mohammad skjutsade hem mig (nyligen höftopererad) så fick jag en nyckel till båten för att kunna åka med båten när jag kan och vill. Kändes väldigt fint. Mohammad pratar bättre svenska nu när han får hålla sig inom sitt gebit. Jag skall försöka få i min Värnersnipa Felicia med en Albin O-2 i sommar. (Felicia kom i sjön 2017). |
|
2018-05-10 |
Här slutar jag min rapportering från detta fantastiska båtbygge. Båtbygget tog ett år. Mohammad har byggt båten på sin fritid. Det har varit väldigt intressant att följa Mohammad hur han har omvandlat en vedhög av ek till en båt utan ritningar. Mohammad och jag vill tacka alla som hjälpt till med diverse utrustning på olika sätt. Det har kommit grejer från hela Sverige och jag har presenterat dem i min berättelse. TACK. Mohammad har börjat prata om att bygga en 12 x 4 meters båt av något slag längre fram. |
|
Här ska jag lägga till en bild på båten så småningom då den är i sjön och jag inte åker med den. |
2019 | Svea var inte i sjön. Mohammad arbetar idag på Torsby kommun som hantverkare. |
2020 | Svea var inte i sjön i år. Mohammad har fullt upp på kommunen i Covid 19-tider. Mohammad vill byta till en lite mindre motor i Svea. |
|
|
0000000000 | 2020-10-25 21:40 |
Torsby Småbåtsvarv _/) |